Klarlack?
Hejsan.
Jag har precis återupptagit barndoms hobbyn plastbyggsatser. Håller på med en Tamiya M60 stridsvagn i skrivande. Ska precis till att börja måla den (airbrush) och har då en liten fråga ang. klarlacken jag ska ha på sedan. Vad ska man välja? Vilka märken är bra och enkla att använda?
Hade föredragit att använda mig av en matt klarlack på sprayburk (för enkelhetens skull) men om det finns en bra man applicerar med airbrushen så funkar ju givetvis det också.
Finns det någon klarlack som funkar som man kan köpa i detaljhandeln? Typ Jula eller liknande.
//Niklas
Ett lite trist svar; "Det beror på".
Jaha? Jo, vilken färgtyp/fabrikat tänker du använda till basfärgen? Varför vill du lägga på en klarlack? Vad är din avsikt eller plan, så att säga?
Jag använder mig av Tamiya färger. Tanken är väll att skydda färgen. Ska vädra lite sen tänkte jag.
//Niklas
#2 Tamiya färger som du airbrushar? Det finns lite olika tillvägagångssätt när det gäller vädring, en del använder blank "klarlack" i steget före vilket underlättar för t ex pinwash men funkar dåligt för filter & pigment. Själv vädrar jag direkt på basfärgen. Så frågan är om du ens behöver en "klarlack"?
Men ett tips på bra "klarlack" är Vallejos, finns i såväl blank som matt. Även Microscale har transparenta färger som jag tycker är bra. Blank, satin och matt.
PS Ordet "lack" i klarlack känns missvisande när det gäller t ex Vallejo och Microscale. Det är ingen lack, som i typ av färg, utan en transparent färg.
Hej och välkommen! Man brukar använda klar lack till att få ner washen och torka lättare bort överflödet och sedan fästa dekalerna sedan sprejar man med mattlack. En pansar vagn gör sig inte bra i klarblank kanske i satin blank om det är museum kvalitet du är efter!?
kan ha uttryckt mig lite klumpigt, tänkte använda mig av en mattlack för att skydda färgen. Men det kanske inte behövs alls?
Tänkte köra på Tamiyas XF färger och applicera med airbrush. Dekalerna har jag köpt microsol för. Sen har jag två Valejo washes också.
//Niklas
#5 Inte alls :) Men färger är en djungel och det kan vara bra att reda ut begreppen. En matt "lack" för att skydda basfärgen tycker jag inte behövs.
Kanon, då blev det genast betydligt enklare.
Finns det något läge jag skulle kunna behöva någon form av lack för att skydda modellen?
//Niklas
#7 Nja…kanske. Ibland kan det vara så att man vill ha någon form av "barriär" mellan olika skikt. Eller om man vill försegla en vädring exempelvis. Å andra sida brukar man (väl?) inte ta i modellerna mer än nödvändigt när de väl är färdiga. Ett exempel vore om man, efter basfärg, gör en vädring med akrylwash (typ Vallejo) och pigment och därefter förseglar med en matt transparent färg. Därefter fortsätter vädringen med enamelwasher. Den transparenta färgen blir då en barriär mellan de olika vädringstyperna.
Man tackar för svaren Hayabusa, de har gjort mig lite visare. :-)
//Niklas
#9 Ingen orsak :)