Ska köpa ny Airbrush kompressor
Hittade den här http://www.abac-support.co.uk/individualmodels/SilAir/30_9.htm
Stor tank bra pris ca 3700kr med frakt inräknat tystgående
Vad tror ni om den ?? kom gärna med förslag på liknade

#0 Välkommen hit! Har inte hört något om den tidigare, skall se om jag kan få fram något att jämnföra med.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Väldigt avancerad men också väldigt dyr! Själv valde jag en för under tusenlappen, den fungerar bra, visserligen stånker den en del när den är igång men det är inte så farligt och ljudnivån är inte särskilt hög. Och den är lätt att stoppa undan i garderoben när den inte används
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Har precis skickat efter prislista och katalog på små airbrushkompressorer så vänta lite så kanske vi kan fixa det billigare
PS från ett företag som jag vet gör bra maskiner

#3: Det där låter bra! Nu blir jag intresserad!

Nu har jag hittat en beställde den här efter råd i från olika forum det blir en sil-air 20 A beställd i från tyskland
kostar med frakt ca 2700 e helnöjd med priset gemfört med i sverige
En liten bra maskin som inte väsnas mycket alls
Det är dom modellerna jag frågade pris på så vi får se när dom dyker upp

Det pågår en diskussion om kompressorer på IPMS Stockholms forum också.

Jo det är mitt inlägg där också :)

Jag var in på www.hiroboy.com idag och beställde en del mums-mums! (Återkommer med bilder på det senare).
Iaf, där hade de en komplett airbrush-anläggning för 3598kr!
Tyckte att det verkade billigt. Kolla in länken:
http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=498
En liten fråga hur högt tryck kör ni era airbrush på
Har fått lite kataloger och listor men dom säger andra saker än dom jag sett här i inlägget. Kommer att reda ut detta och komma tillbaka med alla uppgifter. Bla finns inte Sil AIR 20 A i sortimentet längre

jag brukar ligga mellan 1-1,7 bar.

#9 Det såg trevligt ut!
#10 0,8 - 1,5, oftast på 1,0bar
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ett litet smakprov
9 färgers blandare som man sätter på väggen med 9 st olika färger. kopplar en slang med ett vred som man väljer färg på.
Man kan tydligen byta färg utan rengöring av sprutan.
och kan även blanda färger vad jag förstod.
4500:- tillkommer frakt

#13 Nu blev jag nyfiken!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#15 Den skulle jag vilja se i verkligheten! Att man sedan inte behöver göra rent den mellan varje gång (räcker med var 14:e dag, lockar en hel del)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Eftersom det här handlar om kompressorer, gör jag en minikapning 
Jag har ju planer på att skaffa färgspruta och kompressor, och nu slumpade det sig så att jag har ett tillgodokvitto på 649:- på CO. Att köpa en spruta för de pengarna går ju iofs, men det verkar bättre att lägga pengarna på en kompressor istället.
Där finns två stycken i "rätt" prisklass, men den ena verkar vettigare då den har 25l tank, men kostar lite mer.
Alternativet skulle vara att skaffa en på Jula istället, och använda tillgodopengen till annat.
eller eventuellt att skaffa en billig spruta att prova med, men då står jag utan kompressor
Förvirrat? Det är inte mot vad jag är 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
det är en djungel
men bild 1 och 4 är helt klart sämre maskiner i kvalitet förutom att dom är små och tysta
2 och 3 låter mycket mer och passar inte i lägenhet (swed sålde sin pga ljudet)
Står du ut så köp en sån.
1 och 4 är inget att ha
tyvärr är hoppet upp till bra tysta maskiner ganska stort
#18 Ja det är väl det.
Om de inte låter så mycket när tanken är fylld borde det vara ok. Vi bor i hus, så det är ju inte mer vi själva som störs. Om man bortser från spikpistolen så verkar Julas snäppet bättre för en mindre peng, men då vet jag inte hur det är med kvaliten.
Jo, tyvärr är det nog så, men jag får nog avstå några såna utsvävningar.
Frågan är då, om jag köper kompressorn på Jula, hur använder jag då pengarna på CO? Till bläckpatroner, eller en billig spruta? Tur man inte har beslutsångest 
Azgaron

Jo det e som jag sa om min clasohlson kompressor kan man ha det tex i ett annat rum så funkar det nog men inte i ett rum och kök 79db e lite högt inomhus
Ingen aning tex i fall man fyller tanken hur länge det dröjer att fylla den eller hur länge tanken räcker
ska sälja min :)
#20 Jo, jag kan tänka mig att det är nog det.
Inte för att jag kan just nu, men hur mycket ska du ha?
Azgaron

700 hadde jag tänkt kostade 1000 jolla im min annons på forumet här :)
Har tittat i katalogerna jag fått på maskiner för airbrush
Dom jag kan skaffa hem som är prisvärda i detta sammanhang
är en sil-air med samma spec som modellen från moduni men ett annat utseende och mindre tank. och det är en
Sil-Air 15 Export A och den kan jag få hem för 2200kr utan frakt från Italien.skillnaden är att den inte är plåtinklädd och tanken är på 1L
fraktpriset har jag inte kollat upp än men det kan fixa sig i veckan om någon är intr
Förvirringen jag nämnde innan, var lite när det gäller luftmängd och modell. Det ser ut som att 20 är en äldre modell då den inte fanns i katalogen. men 15 maskinen har kan man få exakt likadan om man vill men den kostar mer.ca 2400
Luftmängden gällde 17l/min och det är luften den tar in och ger vid noll bar. Vid 5 bar ger maskinen 12,5l/min så högsta tryck ni kan köra med om sprutan behöver 0.5cfm är 2,3 bar
men som sagt jag kan fixa maskiner men det blir ungefär samma pris som silair 20 ovan kanske nån hundring billigare beroende på fraktpris

Hmmm,mycket intresserad,vad var det för db på den??
hela 30

30 db!? Då skulle jag få byta ut mina hörselskydd till hörapparater istället!
Stefan - Modellbyggare
30db är verkligen inte illa, kan man nog inte beskylla för att den stör.
Azgaron

Har inte fått min kompressor jag beställt i från moduni.com SIL-AIR 20 A dom har lite leverans problem.
dom säger att tillverkaren inte har levereret enu har väntat i säker 4 veckor nu och det dröjer minst två till suck tråkigt att vänta dom kunde erbjuad den här i stället
http://www.moduni.com/product_info.php/cPath/50000000_50100000_50104010/products_id/8139138
men det är lite mer högljud 50db silairen är ju 30db så man får väll vänta :(

#29: Otur! Inget är ju som väntans tider …

Den som väntar på nått gott :)
Undrar bara lite någon som vet om den andra som han föreslog är den bra ??