Mer helikoptrar
Efter att ha byggt färdigt tre st. Whirlwinds är det dags igen. Tre nya (eller gamla är dom egentligen) hamnade på byggbordet. Westland Wessex från Frog och Matchbox
Frogen har fått lite detaljer tillagda i cockpit
Stolar och spakar plockas från Airfix gamla Sea King. Även instrumentbrädan kommer därifrån men den fick breddas och instrumendekalerna kommer från en Whirlwind så allt är fel, Lite plaststrips på taket har också lagts till..
Även undersidan har fått lite plast tillagt.
medans Matchboxen byggs ur lådan. Har bara kört lite med nitningshjulet över den.
På Vertolen började jag med att bygga om fönstren.
Efter att ytterkonturerna blivit OK så ska aktern byggas upp. Jag har inte bestämt mig om jag ska använda småbitar av plasticcard eller Milliput för att fylla upp med men det lutar åt leran. Det är risk att plasten sjunker lite när limmet torkat.
Efter att ytterkonturerna blivit OK så ska aktern byggas upp. Jag har inte bestämt mig om jag ska använda småbitar av plasticcard eller Milliput för att fylla upp med men det lutar åt leran. Det är risk att plasten sjunker lite når limmet torkat.
Vertol-bygget ditt ser riktigt spännande ut…👍
Blir den med civil märkning…?
Mvh / Janne
Svenska marinens udda fågel blir det
Oj vad häftigt! Hur gör du nitarna har du på någon tejp?
Jag körde till största delen på frihand. Matchbox hade gjort jätttetunna och fina linjer som troligen skulle försvinna när man målar så jag följde dom med nithjulet. Fast kör man efter en tejprand så blir det lättare att se var man ska köra.
Jaha det blir jätte snyggt! Det ser ut som det är något lager av maskerings tejp men det är det inte eller?
Är det Vertolen du tänker på? Det vita på stjärten är plastic card som jag bygger upp formen med.
Sedan fyller jag upp med Milliput och får fram en grund att slipa till rätt utseende
Jag har börjat rulla nitverktyget efter upphöjda panellinjer som ja sedan slipar ner istället för att rista panellinjerna. Man är ju slö och rista är så tråkigt.
Matchboxsatsens ena nos fick slåppa till en del av bullen i nosintaget till Frogmodellen. man måste ju få såga någon gång.
Så den har nu fått ett första lager färg (eller andra om man räknar grundfärgen)
Nu ska jag bara montera lite antenner på Matchboxmodellen så kan jag börja måla den också.
Skoj Björn, jag hör dom "ferrar" ända hit! Bra jobbat så långt.
Så kom det på lite blåfärg på Frog-modellen men jag är inte säker att jag gillar nyansen. Många bilder ser ut att vara en mer mörkblå medan andra är mer grå i det blå.
Plaststrips och fint nylonnät limmades i nosintaget på Matchboxmodellen
Fel färg och luddigt tryckta dekaler. Jag orkar inte bry mig.
Använde dekalerna i Matchboxsatsen till denna.
Plockade hjulen från Frogsatsen till denna.
Använde resten av Matchbox dekalark till denna.
Snyggt jobbat, jag är svag för helikoptrar och skoj också med helikoptrar som är lite färgglada!
👍
Riktigt snygga:) Skäkt med Sea Horsen jag byggde, cool helikopter familj!
Kanonfina båda två, gillar särskilt den gula från RAF. 👍 👍
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
Riktigt snygga helikoptrar, min favorit får bli den blå-röda!👍