Planer på start
Alltså, nu kommer jag säkert med frågor där svaren är helt självklara för er - men jag har blivit erbjuden att fråga, så då gör jag så 
Jag kikade precis på lådans innehåll och i "manualen" över vilken ordning jag ska bygga, men inte kan jag väl bygga hela bilen helt klar. Då kommer jag ju inte åt att måla överallt (för jag förmodar att man ska måla underrede, motorrum etc)?
Hur gör ni?
Hälsningar från fundersam anonym 

Ofta så "läser" man hela beskrivningen för att se vad som kan vara lämpligt att sätta ihop innan måling. Jag brukar se om det är några mer delar som man kan måla när man ändå håller på med en färg. Karrosen lägger man ofta lite extra krut på!
Jag skall ta fram lite länkar som du kan läsa. Där de beskriver byggprosessen från grunden med lite bilder och annat matnyttigt!
Har du även köpt färg? Om ja, fabrikat? Vilken sorts lim har du köpt?
Det här bygget skall vi hjälpa dig med!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jo jag brukar måla så mycket delar som möjligt innan jag sätter ihop dom…Men det beror ju också på i fall det är en massa delar som ska ha samma färg och det är fullt möjligt att sätta ihop dom o lacka dom samtidigt så brukar jag göra det…
T,ex om jag ska bygga en standardbil så brukar jag ofta t,ex bygga ihop hela chassiet innan jag sprutmålar det (oftast svart),
Bygg ihop motorn innan du målar den för den ska oftast ha samma färg på alla delarna (om du ska bygga original ?)
Min rekommendation är att bygg så mycket som möjligt innan du målar,,,det brukar jag göra,,,enda problemet då är att man oftast inte kan följa ritningen till punkt o pricka,,,och det kan kanske vara svårt för en nybörjare…
Jag vet inte om det här hjälper dig nånting, men det hoppas jag givetvis, om inte så fråga gärna igen…
MVH. Jörgen…

Tack Stefan, jag sitter fortfarande och funderar. Har upptäckt att där står siffror. Bra, annars hade det ju tagit evigheter för mig att hitta rätt delar 
Jag sprang in på Hobbex precis vid stängningsdags och frågade om de hade lim. De visade två "tuber" (en med nål och en utan). Jag tog den med "nål" - Precision Poly från Humbrol. Kan jag använda den eller blir det pannkaka?
I övrigt står det med så minimal text att jag inte lyckas med att tyda ett enda ord… Så jag hoppas att jag inte missar någon viktig info (?)
Hälsningar till alla nattsuddare :)
/Cecilia

Glömde… nej jag har inte köpt någon färg än, bara lim.
Vad kan jag ha för lösningsmedel till limmet tro? Jag skulle vilja tvätta av nålen innan jag börjar. Ser ut om om någon haft roligt och tryckt ut en skvätt i affären…
Nu förstår jag också varför ni verkar så höga här ibland - vilken stank! 

#2 - tack så mycket Jörgen. Jag får ta mig en funderare… Kanske tar lite bilder och lägger upp här så att ni kan "peka" vad jag kan sätta ihop utan att ha färg hemma ;)

Det limmet fungerar, var bara lite försiktig det blir gärna "ketschup effekt" om man trycker lite för ivrigt och det kan rinna ut på lite mer ytor än man tänkt sig. Ofta behövs det inte så mycket lim. Limmet löser upp plasten och "svetsar ihop" delarna på det viset.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#5 Bra idé!
Stefan - Modellbyggare

Kolla igenom: Lim - olika typer! Där har jag förklarat en del!
Nu skall jag sova en stund (skall jobba dagtid) Återkommer imorgon!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Tack, tack och sov så gott :)

Aha, har även Super Attack och Epoxy hemma om det skulle behövas. Ja bakpulver också, för den delen. *hur tusan ska detta gå?!?!* 

Det går nog bra Celia…övning ger färdighet som dom säger…hehe

Ett tips angånde limmet, om det är med metallnål så kan du istället för att försöka rensa bort torkat lim ur pipen försiktigt värma med en låga inifrån och ut. När du får en liten puff med lim som väller ut och tar eld är det bara att sluta och försiktig klämma på tuben så att den andas ut och in med luft som kyler nålen.
En sak som du kan tänka på är de skarvar som finns på t.ex. karossen efter formarna. de kan vara olika svåra att se innan lackering men kommer fram väldigt fint när väl lacken är på.
Slipa ned dessa med vattensandpapper kornstorlek 600 och avsluta sedan med 2000 på hela karossen för att ge färgen något att bita sig fast i. Jo, en sak till innan du börjar slipa, diska av delarena med vanligt diskmedel och skrubba med en gammal tandborste. Låter kanske suspekt men det blir oftast rester kvar efter släppmedlet som används vid gjutningen och det kan sabba den mest ambitiösta lackering. Om du slipar innan tvätten så trycker du ned släppmedlet i plasten med sandpappret och det kan vara nästan omöjligt att få bort då.
Kan dock inte nog trycka på det faktum att det underlättar mycket om du kollar igenom ritningen och stämmer av med delarna så att du blir bekant med alla byggsteg. Innan du limmar så torrpassar du ihop delarna så att du är säker på att de passar ihop som de ska och inte glipar i onödan.
Ibland kan det vara en bra idé att kapa bort de små piggar som finns på delarna t.ex. på ena halvan till motorn, de ska styra in mot hålen i andra halvan. Inte allt för sällan linjerar de inte speciellt bra och då kan man lika gärna vara utan dem och slipa delaran plana istället och limma ihop dikt an.
En kul grej är att Kicks, HM och andra ställen med smink är en guldgruva för modellbyggare. Nagelfilarna med olika grovlek är guld värda när man ska slipa bort skarvar, spackel och annat otyg.
Med airbrush och rätt grundfärg blir det himla effektfulla lacker om man kör med nagellack. Jag har fler nagellack än frugan t.ex. och damerna i butikerna blir alltid lika road när jag berättar det.
Skickar med en bild på ett av mina försök med nagellack, tyvärr sabbade jag den lackeringen så den blev till slut röd istället.
Lycka till och ställ inte för höga krav på dig själv utan ha kul istället. Det har jag.
Niclas
Har du testat me Tamiya sprayfärger ??
Tänkte testa dom på min Rallybil sen va tror du om det ??
#12 Nagellack brukar ju vara döklibbigt, vad späder du det med? Ser ju himla bra ut annars!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Nagellack ?!
Ja jag har nog både svart, grått och silvrigt i min samling. Menar ni att jag kan använda det? Jaha, då beger jag mig till kylskåpet (för det är där man förvarar sånt om man är kvinna) - inte på byggborden. Fast jag får väl tänka om nu… 
#13 Tamiya spray är bra om man använder deras vita grundfärg denna går att lägga ganska mycket av så man ser revor och skador osv. Visa av färgerna sedan har en tendens att vara väldigt tunna så det lyser igenom men om man lägger några tunna lager och sedan ett eller 2 tjockare så brukar det funka har även en tendens ibland att vilja rinna.
Har använt dessa färger en del själv metallic färgerna är inte några problem med men dom vanliga färgerna har som sagt en tendens att vara tunna och vilja rinna.
Gismo 76

#15: Har du nagellacket i kylskåpet? varför där?
Själv har jag inget nagellack kvar, använde det tidigare när jag etsade kretskort, men det har jag inte gjort på åratal nu, men att måla med det? då måste man väl späda det ordentligt för det är ju rätt tjockt
Det där med målning före eller efter är lite knepigt, man lär sig så småningom vad man skall måla först, om man målar för mycket före kan det bli problem med limfogarna, å andra sidan kanske man inte kommer åt att måla sedan så det är något man lär sig så småningom. Jag brukar limma ihop mycket och sedan "blaska på" med en del färger och därefter figurmåla med dom andra färgerna
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#17 - då håller det sig som nytt, år efter år. Tjocknar inte t ex :)
Idag finns det supersnabbtorkande nagellack och de är inte alls tjocka i konsistensen. Detta förhindrar du bl a genom att förvara dem i kylen :)) Nagellack som stått framme i rumstemp får ganska snart spädas med Aceton el. liknande, annars blir det kladdkaka :(
Vad rekommenderar ni egentligen för färger (tillverkare och typ)? Jag har astma, så helst något som inte luktar skarpt i flera timmar efteråt…

#18: Ja då får du hålla dig till Akrylfärgerna t ex Tamiya och Gunze, men enamelfärger luktar inte skarpt och inte i flera timmar, dom är ganska snabbtorkande, och när du har ljusa kulörer fungerar inte akryl så bra, mina favoriter är Model Master, Tamiya och Gunze Humbrol går väl också an men burkarna är inte så bra, sedan har vi också Polly som inte är så tokiga Vallejo vill jag däremot inte rekommendera. Man får botanisera bland dom olika märkena tills man hittar en bra kulör eller också får man blanda fram en själv.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Astma eller inte så ska du se till (och alla andra också!) att ha gott om friskluft när du målar och även ställa det på torkning så du slipper känna lukten av lösningsmedlet.
Tamiyas sprayburkar är nog bland det bästa som finns i en tub. Luktar kraftigt illa men de torkar i ett nafs så det luktar inte så länge. Det värsta lägger sig på en halvtimme eller så, sen luktare det svagt nymålat när det sista gasar ur och lacken härdar.
Akrylfärgerna luktar betydligt mindre men jag kan tyvärr inte rekomendera dem på en bilkaross då färgen förblir ganska mjuk och skör även med riktigt lång torktid. Jag har lyckats klämma dit fingeravtryck i en lack som legat i ett år så jag har gett upp akrylmålandet till annat än detaljer.
Niclas

#20. Sådär ja! Nu har man inhandlat sprayfärger av det eminenta fabrikatet "Hagmans". Dyrt men värt pengarna. Leker lite i tankarna på ett kommande "Rat-Rod" projekt… Man har ju en 32:a kaross, 34:a ram och riktigt snygga plåtfälgar liggandes. Har du testat att lägga röd primer, sedan mattsvart som man sen slipar ned så att grundfärgen kommer fram?

Har hittills inte byggt något med sliten gammal lack men det borde ju gå bra. Se till att lägga på ganska tjockt av den röda primern så du inte slipar igenom den och sabbar hela looken.
Vi väntar med spänning även på detta råttprojekt.
Niclas
21 verkar komma lite det där stuket. förutom bilden jag tog fanns det en Volvo och en Honda i svenskt bruksskick