Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3211 ggr
[Hayabusa]
0

Stridsvagn M/40 L

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stridsvagn M/40 L

Tillverkare IBG Models och skalan är 1/72. 

Förebilden var för sin tid tämligen innovativ med bl a torsionsfjädring. Dock gick utvecklingen fort och vagnen blev fort föråldrad. Historian om Landsverk (där bl a denna vagn utvecklades) är intressant och i tidningen Militär Historia fanns ett reportage för en tid sedan.

Boxarten är fin, tycker jag, och om någon undrar över märkningen "Pueblo" så var det som så att Dominikanska Republiken köpt 20 vagnar 1956. I byggsatsen finns dock dekaler för att även bygga svenska vagnar, vilket blir mitt val.

[Hayabusa]
0

Kvaliteten på byggsatsen är bra, tycker jag. Fina detaljer och bra gjutningar. Dock är inloppstapparna lite väl grova vilket kan vara lite jobbigt på små delar. Plasten känns också aningen spröd, så det gäller att vara varsam med de små delarna. Det här är en liten vagn, i storlek med en PzKpfw II, och jag skulle inte rekommendera den till någon som tänker bygga sin första 1/72-pansar.

[Hayabusa]
0

Del J9 (frontpansar) var i min byggsats ganska deformerad vilket betydde en hel del extra jobb för att få till passformen mellan övre & undre skrovhalvor. Riktigt bra blev det inte men med spackel & fixande blev det hyfsat. Under det jobbet blev jag tvungen att ta bort en del nitar, dessa ersattes med bultskallar i fotoets. Inte perfekt eller 100% korrekt, men så fick det bli. I ärlighetens namn var nitskallarnas form (hur de var utformade i byggsatsen) inte helt 100%.

[Hayabusa]
0

En jäklig jobbig skarv/yta att få till snyggt. Delen var J9 var skev och krökt, den svor jag en del över :(

[Hayabusa]
0

Här ser man skarven…förhoppningsvis blir det hyfsat till slut.

[Hayabusa]
0

Fina detaljer på chassit! Vad hände med yxan? Bra fråga, den var bruten i smådelar när jag öppnade boxen. Lyckligtvis enkelt att fixa till med en stav i styrene + smala strips av tejp.

JaGa
0

Hallå Stefan…👋

Coolt bygge. Kul att se lite bilder också.! Jag kommer definitivt följa bygget dit med stort intresse…🙂

Jag har också tänkt köpa IBG:s modeller av Landsverk.  Och ACE har ett par Centurion på gång, härligt…👍 

På Stockholmsforumet finns det en tråd om vad man kan bygga för svenska fordon i 1:72 och 1:76   http://www.ipmsstockholm.se/home/svenskt-militart-17276/

JaGa
0

looking good so far…😎

Här en länk med lite intressant läsning:  https://en.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_L-60

Inte den bästa stridsvagnen om man ska möta U.S Marines, med M48 Patton, Ontos m.m…😉

###

[Hayabusa]
0

Hallå Janne! Det är en rolig liten vagn och historian kring Landsverk är verkligen intressant. Jag har, som du säkert sett, även IBG´s M/38:a i bygghögen. 

ACE Centurion ser spännande ut, kommer den även i svenskt utförande?

[Jarl]
0

Oj vad mycket jobb det var på den! Vart köpte du den ifrån dem värkar ha misshandlat den?

[Hayabusa]
0

l#9 Haha, nä så farligt är det inte. Sån´t händer ibland, helt enkelt. Lite mysko med den främre plåten (bild #3) den var väldigt skev men såg ut inte ut att vara skadad. IBG använder en rejäl kartong, så det var nog enbart otur.

wooderson
1

#10 slagna delar är ju trist, men du verkar ha rett upp det bra, ser fram emot en fortsättning på denna

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

JaGa
0

Jo, det ska visst vara samma versioner som Sverige hade om jag förstått det rätt!

https://www.hannants.co.uk/product/ACE72425

https://www.hannants.co.uk/product/ACE72426

Jag misstänker starkt att det kommer bli påfyllning i "stashen" här hemma av både Landsverk och Centurion, vad än hustrun säger om "en sak in, två ut" 😉

[Hayabusa]
0

#12 Se där, har sett bilder på gjutträden (Centurion), den ser fin ut.

Centurion finns hos bl a Jadar Hobby:

http://www.jadarhobby.pl/ace-72425-172-centurion-mk3-british-mbt-p-47702.html?currency=EUR

Decaius
0

Ser bra ut Stefan! Lite glipor är bara bra för ödmjukheten och gudsfruktan. Snygga nitar du fick dit också!

[Hayabusa]
0

#14 Tack! Ja, det har du rätt i - man får inte låta egot växa upp i himmelen :) Jag är fortfarande konfunderad över frontplåten, den såg nämligen helt korrekt gjuten ut men det var den omöjligt. Problemet att "bocka delen rätt" är att den har en viss 3D-form, blev det bra på en sida så blev det snett på en annan yta. 

Nå, jobbade vidare igår kväll och det flöt på bra utan missöde. Bra passform och fina detaljer. Separata verktyg etc. 

PS I Skåne säger vi "himmelen" inte "himlen" :)

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

Bygget rullar på utan problem (ta i trä). Bilderna är inte kanonbra, men det är knepigt att fota en liten modell.

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

Skrovet är färdigt, nästa steg blir band & hjul. Har lagt på ett tunt lager Tamiya vit primer för att få en bra koll på hur det ser ut.

Decaius
0

Snyggt grundarbete. Glipan i frontpansaret är ju helt borta. Blev bra med PE-bultarna också. Om det inte är för sent kanske du kan borra upp avgasröret? Blir den klar till F10 memorial? :)

[Hayabusa]
0

#25 Tackar :) Avgasröret ska borras upp, det är rätt. Den blir klar till F10 Memorial 2017 😉

Det blir givetvis en liten platta och troligen en figur också. Vi får se vad jag kan finna, men med lite tur så.

Rone
0

Verkligen ett intressant byggprojekt, helt klart en byggsats att överväga ett inköp för! Bygget ser mycket lovande ut så här långt!👍

[Hayabusa]
0

#27 Tack! Ja, jag rekommenderar den helhjärtat 👍 Ett stycke svensk industrihistoria.

[Hayabusa]
0

Har upptäckt att modellen har några missar. Framförallt gäller det motordäckets bakre del.

Först en bild på en 1:1 M/40 L

Pilarna markerar en "höjd" som inte riktigt stämmer med modellen. Den vågräta linjen markerar en "knick" som inte finns på modellen.

[Hayabusa]
0

Här en bild på modellen, från någorlunda samma vinkel.

[Hayabusa]
0

För att kunna räkna varenda nit och fastställa om de verkligen är rätt, så begav jag mig idag till museet i Hässleholm. Där finns nämligen bl a en M/40 K. Vet inte till 100% men gissar att motordäcket är lika på K som L. Så här såg det ut.

[Hayabusa]
0

Tyvärr känns det som att IBG inte helt & hållet fått till motordäckets vinkling i det avslutande partiet.

[Hayabusa]
0

På fronten finns också lite detaljmissar, om man vill gnälla :) Plåtarna möts i en halvrundad form och höger ögla sitter lite mer centralt placerad (jämfört med modellen).

[Hayabusa]
0

Så här ser modellen ut. Inte helt korrekt, men går absolut att leva med.

Rone
0

Det verkar alltid finnas några missar på de flesta byggmodeller, en del större än andra! Jag tycker dock att det bakre däcket på den här inte ser så väldigt mycket fel ut så att det inte funkar alls, men det kan vara svårt att släppa sånt när man vet! Det som jag däremot reagerar mer på är att bogseröglorna är ingjutna och inte hänger ut som de tydligt gör på din bild av originalet, och säkert just av den anledningen har placerats lite på sidan! Trevligare dock att det verkar vara just bultskallar i frontpansaret precis som på din!

[Hayabusa]
0

#35 Det är sant, en modell är en modell med allt vad det innebär. Motordäcket är fel utformat, jag upptäckte det under byggets gång. När jag monterade handtagen vid däckets sidor, så blev det inte riktigt rätt, hur jag än gjorde. Lite märkligt att öglorna (i fronten) inte är separata delar, när så många andra är det. Jag har inte kollat av byggsatsen i minsta detalj, mätt vinklar eller räknat nitar :) Med det sagt, så tycker jag att modellen absolut är värd att bygga :)

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

*

[Hayabusa]
0

Färdigbyggt! Målning & vädring blir nästa steg. En liten platta blir det också, samt en figur eller två.

[Hayabusa]
0

Det är en liten modell :)

[Hayabusa]
0

*

ElLobo
0

Liten och gullig! 😃

[Hayabusa]
0

#42 Kan man säga :) Svår att inte gilla.

JaGa
0

"Gulli gull gullig" helt klart…👍

Himla bra byggtråd med många bra tips m.m.  Tack för det Stefan…👋

[krutgubben]
0

Liten och söt, skoj med en svensk tank. Detta ska följas!

[Hayabusa]
0

#44 & #45 Tackar! Jag beklagade mig en del i #2 & #3 över del J9 (frontpansar). Det blev bra till slut, men jag drog iväg ett mail till IBG för att höra deras syn på saken. Fick svar idag - jodå, det finns ett gjutproblem på denna del och de kollar över alla gjutstammar. De tackade och skrev också att jag skulle höra av mig om jag hittade andra delar som var skeva eller så. Tacksam för alla synpunkter. Tycker att det är bra när tillverkare tar till sig denna typ av info.

Jag har även IBG´s M/38 i bygghögen och när den ska byggas så tänker jag dra nytta av erfarenheter från detta bygga. Det som är absolut klurigast att få till snyggt är svängarmar och bärhjul, jag tror att det är en god idé att montera bärhjul & svängarm först och sedan limma detta som en enhet mot skrovet. Att ha spännhjulet "löst" och inte i en fix position är nog också en bra idé. Bandhänget blev obefintligt på detta bygge, men jag ska försöka lösa det till 38:an.

Jaja…det blir en alldeles egen byggtråd av M/38:an :) En sak i taget.

Rone
0

Riktigt fint!👍 Har funderat på vad som får mig att tycka att den ser lite snyggt modern ut, jag tror fasen att det är för att bärhjulen har lite stuk av moderna alufälgar? Men kanske också för att vagnen är ganska lagom på alla håll och kanter, snygg design helt enkelt!

[Hayabusa]
0

#47 Tackar! Faktum är att konstruktionen var modern för sin tid. Torsionsfjädring t ex. En av de allra första med denna typ av fjädring, kanske t om först? Lutande pansar, svetsat istället för nitat pansar.

Decaius
0

Ser bra ut Stefan! Hur var banden att jobba med? Vad använder du för figgar? Tidiga ww2-tyskar med panzer-basker eller? För jag gissar att det blir svensk besättning?

IKV91
0

Det ser fint ut. Jag ser fram emot lite färg.

[Hayabusa]
0

#49 Tack Calle! Banden var bra, inga problem. Det är "link-and-length" och de lösa länkarna är väldigt små, men fina :) Har man byggt lite 1/72-pansar så är det inga problem. På just detta bygge hade jag ett "fast" spännhjul, men som jag skrev tidigare - ett "löst" är nog att föredra.

#50 Tack!

[Hayabusa]
0

#49 Figurerna, ja…det blir en svensk vagn med svensk besättning. 

Saxat från SPHF hemsida:

"Under beredskapstiden (1942) tillkom officiellt  pansartrupperna, och därmed en något mer standardiserad uniform.

Stridsvagnsmössa m/30 med blågult nationalitetsmärke m/41, hörlurar med strupmikrofon, stridsvagnsoverall m/43, pistol m/07, damasker m/39, kängor m/39.Denna klädsel var standard länge."

Nej, det blir inga WW2-tyskar utan samtida polsk besättning. Jag har beställt, men inte fått dem ännu så vi får avvakta med omdöme. Återkommer i ärendet! Hos Zvezda hittade jag WW2-Luftwaffefigurer som är ganska "generiska"dvs bör funka som en svensk beväring/mekaniker.

[Hayabusa]
0
Decaius
0

Det blir nog bra med polacker. Flygmekaniker är praktiska som generiska meckgubbar! Jag tycker att du gjort ett bra jobb med "niträknandet". Orkar du översätta är det nog många småskalebyggare som skulle bli tacksamma för en liten artikel nånstans! Jag hittade en till liten sak som kan vara intressant. Inte heller detta gör ju något egentligen, men en liten notering. Förhållandet mellan akterkastell och punkten där stänkskärmarna slutar skiljer sig lite. Kanske att de går för långt bak på modellen?

[Hayabusa]
0

#54 Du är rätt på det, Calle! Om det blir en artikel om denna modell, det får jag lämna öppet. Det krävs en hel del för att det ska bli helt korrekt och bra. Framförallt så hade det behövts en 1:1 M/40L  att mäta på, in absurdum, och jag vet hur svårt det är att få till vetenskapligt bra jämförelser i 3D.  Det krävs "lite" mer än vad jag besitter i form av kunnande och resurser :)

Men det ska ju inte hindra oss från att diskutera denna modell :) Som sagt, Calle, du har rätt om hela akterpartiet, det ser inte rätt ut. Foto på 1:1 vagnen visar ett överhäng som saknas på modellen. Personligen tror jag att felet ligger främst på akterpartiet och inte på skärmarna. Motordäckets avslutande del sluttar svagt nedåt, men på modellen påbörjas denna "vinkling" aningen för långt akterut. Därav, tror jag, blir resten också fel.

[Hayabusa]
0

Bilden i #55 visar rätt tydligt att den avslutande delen på skärmarna är för lång, så att säga. Bilden visar även bandlänkarna, de är fina men jag fick tyvärr inte till ett bra bandhäng. Men det borde gå med lite tålamod och planering.

[Hayabusa]
0

Denna bild visar det tydligare.

[Hayabusa]
0

Jag har ännu inte påbörjat IBG´s M/38 men en snabb koll visar att det ser betydligt bättre ut i akterpartiet. Åtminstone är det min känsla. IBG tog fram de tidiga vagnarna i denna serie först och det kan ha varit så att när det blev dags för M/40:an så fick man kompromissa lite eller göra relativt stora förändringar på formarna.

Fotot visar en M/38 (som står på museet i Hässleholm). Får jag lite tid över så åker jag iväg till Hässleholm och tar nya bilder och mått på den M/40K som finns där.

JaguarMkVII
0

Jag satt och byggde på min Hobbyboss m/38 i 1:35 på morgonen. Såhär i elfte timmen har jag insett att motordäcket har helt fel form. Jag skulle ha skippat det och bytt ut mot ett scratchbyggt i ett tidigt skede. :-(

[Hayabusa]
0

#59 Där ser man, känner inte till HobbyBoss m/38. Trist när det inte är korrekt. Du får gärna visa upp ditt bygge här.

Har "nördat" lite mer kring IBG´s modeller och även om byggsatsernas övre skrov inte är identiska (M/38 kontra M/40) så har man behållit den generella formen. Då blir akterdelen rätt för M/38 men fel för M/40. Åtminstone som jag kan se det.

Decaius
0

Vad är det för museum i Hässleholm som har stridsvagnar förresten?

[Hayabusa]
0

#61 Hässleholms Museum. 

http://www.hassleholmsmuseum.se/

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer