Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 1163 ggr
fenrisulven
0

Storlek på propeller/elmotor?

Finns det någon som har några tips på storlek på propeller/elmotor till en fisktrålare?

Jag har hållit på i en evighet med min båt och nu har jag bestämt mig för att bygga färdigt den :-O MEN, vad som hindrat mig är just frågan (och lathet) : Hur stor propeller måste jag införskaffa för att båten skall ta sig framåt?

Min båt är en fisketrålare med namnet Evelyn Rose och jag har byggt den från scratch, hittat ritningar på nätet och improviserat angående storlek så båten är runt 55 cm lång och jag skulle behöva tips på storlek på propeller och elmotor? Tanken från början var lite vag men nu har jag bestämt mig att den ska byggas med radiostyrning och måste då försöka reda ut mina frågor. Finns det någon med kunskap eller idéer om detta… Nu är det inte så vetenskapligt med stigning på propellern m.m utan bara ca-mått så den tar sig framåt och ca hur många varv elmotorn måste prestera…

Banjoman
0

Kjell_R:s rekommendationer för propeller och fartreglage låter även i mina öron ganska lagom; däremot undrar jag om en motor som gör 19000 varv vid 7,2V inte är lite väl högvarvig för en 55 cm trålare?! Jag skulle i stället föreslå en 5-polig motor, t.ex. något i den här riktningen: http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/mfa-re385.html. Om man kör en dylik på en 7.2V NiMh-ack borde man få ganska skalenliga prestanda, dvs. något som liknar en trålare som tuffar fram …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"