Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2605 ggr
[Jarl]
0

Vilket superlim väljer ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilket super cya lim köper ni och vart?

Tycker inte om denna zap den grepar inte små delar den är försvag och

Tar så lång tid!

Wentzels hobby sålde något tyskt Cya som var bra! Men dem säljer det inte på hemsidan!

###

Banjoman
0

Jag kör med Zap, och har varit helt och hållet nöjd, men just den gröna flaskan är den variant jag använder minst; det tunna (rosa flaska) respektive det tjocka (gul flaska) CA-limmet är mycket mer användbara, tycker jag. Köper gör jag för det mesta över disk i någon av de belgiska modellaffärer jag frekventerar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmark
0

Jag köra vanliga locolite som finns på varenda matbutik. Funkar bra för mig. Zap-a-gap finns i flera olika varianter som har olika användnings områden, medium som är på din bild kanske inte passar till det du använder det till? :) testade själv både tunn och mer trögflytande zap och tyckte aldrig riktigt om det. Nu limmar jag mycket PE med vitlim istället.

[Hayabusa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta CA-lim använder jag. Funkar bra, härdar inte väldigt snabbt = viss tid att korrigera delen. Använder även Gator Glue, men det beror på hur & vad som ska limmas.

[Jarl]
0

Jag menar förstås cyanoacrylat lim! Den som jag köpte på wentzels hobby om man tappade det på byxorna började ryka och brännas för jävligt men den var bra. Har inte hittat någon bra än vissa limer stelnar ju i flaskan!

Janne Nilsson
0

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

WildeSau
0

Wamod för 8.50 Zloty, ca 18-20kr http://www.jadarhobby.pl/wamod-m-131.html

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

mangemani4
0

Tamiyas thin och extra thin för modeller alla dagar, men till att sätta ihop små figurer, limma dit dem på bas plattor osv, så föredrar jag army painters lim, perfekt nos på lim flaskan för ändamålet.

PS: såg att det var CA lim det handlade om, ignorera min post:P, använder nått enkelt bara, typ de där 5 pack från dollarstore

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Jarl]
0

#2 #5 ÄR loctite Bra ? Värkar stark på bilderna?

Förstår inte varför tre olika tjocklekar på cya lim? Som thin, medium and tick?  Varför? Vad har dem olika tjock lekarna för egenskaper?

Denna kommentar har tagits bort.
[jamtestam]
0

Vi kör med biltemas CA. Blir skört om man sprayar för mycket activator. Annars är det super

petzon
2

Själv är jag mest förtjust i ZAP, har både rosa, grön och gul hemma, använder mest grön. Kör också med en hel del aktivator.  En av de största fördelarna med ZAP är deras flaska, andra flaskor som har skruvkork brukar sluta med att jag får slänga flaskan med hälften kvar då korgen är ohjälpligt fastlimmad.
Som vanligt är det några saker man skall tänka på med CA-lim:

• Limmet är en färskvara, köp från en butik med bra omsättning på limmet.
  • Oöppnad flaska lagras med fördel i kyl då åldras det långsammare.
    Öppnad flaska får absolut inte förvaras i kyl eftersom i kyl kondenserar fukt och CA är fukthärdande.
  • Använd lite lim, en droppe är tillräckligt för flera kvadratcentimeter.
  • Fogen skall ha bra passform, ju tunnare limfog desto starkare och dessutom härdar det snabbare.
  • Om passformen är dålig är CA mindre lämpligt, men kan funka med armering av exempelvis bakpulver.
    Det finns proffsvarianter på CA som är specialanpassade för olika material, är flexibla, färgade, betydligt starkare än våra hobbylim, men prislappen är betydligt högre, Loctite har ett rikigt bra sortiment men priserna ligger på en nivå av 300 spänn för en flaska på 20 gram, motsvarande hobbylim ligger på under hundringen. Välsorterade järnhandlare har ofta Loctites sortiment (men välsorterade järnhandlare är numera ungefär lika vanliga som soliga semesterdagar)

Vi är alla olika och bygger på olika sätt i olika material och därför kan ett lim fungera perfekt för en byggare, men inte alls för en annan byggare.

Janne Nilsson
0

Starkt nog åt mig. Men metallfigurer tex använder jag två-komponent Expoxi på.
Har själv aldrig gillat Zap. Det tunna och mitt emellan är för tunt. Det tjocka är inte tillräckligt tjockt. Men det funkar ju för andra?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."