Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 1226 ggr
bommen99
0

Mayflower två

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OK julle doris, här kommer en utmaning!

Hittade denna byggsats då jag städade i hyllorna, hade glömt att jag köpt den. Var en present till en kompis, jodå, han fick en liknande.

Nåväl, ett gediget bygge med tydliga instruktioner. Bra varningstexter som ex "se till att barnet inte stoppar bitarna i munnen", känns tryggt

bommen99
0

Jag har aldrig sett sådana byggsatser som denna typ. Inga verktyg behövs, från ålder ca 5 år. Byggtid 3 -  4 tim. Kan meddela att jag klarade av den på 3 tim. inkl lunch o fikapauser. 

Helt seriöst så är detta en väl genomtänkt byggsats, tydliga märkningar och enkelt att sprätta loss delarna. Det fanns mängder med olika motiv att välja på, min kompis fick Buckingham Palace (han e ju engelsman).

Ett trevligt tidsfördriv för en knatte och kanske en väg in i modellbyggandet

((håkan

bommen99
0

Får erkänna att jag använde snabblim och en vass kniv, trots varningen att man inte skulle använda vassa föremål..

/h

bommen99
0

kan meddela julle doris att riggningen gick galant 😴

//h

bommen99
0

Slutligen, en närbild på de läckra detaljerna

🤦‍♂️😉

wooderson
0

Stiligt, men skall inte de små rutorna i repen petas ut?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
0

#5. Jodå, stämmer. Jag har ju sagt att då det kommer till master, segel o massa rep/snören mellan dom så får jag hybris. Men visst borde jag klarat av att peta ur hålen. Även solen har fläckar..😃

Finns dylika s.k 3 D pussel i Sverige?

//h

bommen99
0

Hallå wooderson, nu har jag petat ut. Blev en hel del små rektangulära pappersbitar (i förgrunden, men inte förut utan typ midskepps då). Kan tänka mig att en dioramabyggare skulle stirra på alla bitarna och sedan stoppa dom i en liten ask, man vet aldrig..

Visst blev det bättre med hål, men ett tjusigt bygge vete tusan. jag har liksom inte lagt manken till

Banjoman
0

Vill ma vara riktigt, riktigt petnoga (OBS! Vits!) borde man också plocka fram lite tippex eller vit färg och måla över Sankt Patriks-korset i flaggan; år 1620 förde brittiska fartyg i högsjöfart nämligen The Flag of Great Britain även kallad The King's Colours i stortoppen. 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Jarl]
0

Oj vilken häftig byggsats den var ju bra som present gåva!

wooderson
0

haha, jag tycker nog att du fått till det bra. vet inte om sådana skepp finnes i Svedala, men jag har å andra sidan inte kollat efter dem heller

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
0

#8. Vete tusan om man får vara petig med en byggsats för 40 SEK som är till mindre barn. Antar, p.g.a. alla varningstexter, att detta är ngt som produceras i USA och vi vet ju att USA ibland vill skriva om historien liksom 😉

#9 och 10. Ja, visst är det en rolig present till ngn yngre påjk eller tös. Finns mest av byggnader men även ett o annat skepp. Kostar ca 40 SEK.

Enligt min uppfattning så är dom ytterst välgjorda, tål att bryta o fnula med (som förväntas av barn kanske).Där det skall böjas är det förböjt o.s.v. Lägger man ner lite tid så blir det nog betydligt bättre än min skapelse. Kul sak i alla fall.

Polaren som gjorde Buckinghams Palace hade aldrig byggt ngt men lyckades med ett strålande resultat få till en fin byggnad på 3 tim.

//h