Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 1803 ggr
Filbrännan96
0

T-34/76 i ett diorama 1/35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt pågående projekt börjar närma sig sitt slutskede med ett diorama projekt jag har förskt komma vidare med ett bra tag som jag nu äntligen börjar få grepp om igen att försöka bli klar.

I en hel vecka har jag suttit och gjort klart vagnen, bandlänkar som senare var ett h…..lvete att bygga ihop. "Magic Tracks" in my ass 😂och vädrat som en tok nu med oljewashes och mer vädring ska på…suck men snart är den färdig 😴

Ska visa fler bilder på vad min tanke med dioramat ska bli, figurer etc men nu visar jag smått bilder på mitt alster så här långt.

"It´s all about the details"! Cool

Filbrännan96
0

Vy1

Filbrännan96
0

Vy2

JaGa
0

Läckert bygge och ursnyggt målat…😃

wooderson
0

Riktigt snyggt jobb! Ser fram mot mer bilder i den här tråden

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Filbrännan96
0

#3 #4 Tack och bock! 😃

IKV91
0

Väldigt fin T34! Magic tracks! Det är nog det sämsta jag har provat! De duger till att montera som extra pansar men är förfärligt att bygga på vagn.

Filbrännan96
0

#6 Tack å tack 

Nä i fortsättningen får Magic Tracks ersättas med nåt bättre som både är enkelt att montera men som oxå ser realistiska ut. Ett försök med Friul får prövas i sinom tid när min kommande Rye Field Model Tiger 1 från Alfa Hobby kommer hem.

DIOWORK
0

Stilig vagn! Kommer göra sig bra ihop med några figurer!

flyingdragon
0

Grymt fin vagn, gillar särskilt den mycket fina vädringen. 👍 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

wooderson
0

#6-7 vad gör att ni tycker så illa om magictracks? Själv tycker jag ju att de är absoluta favoriten till banden

Filbrännan96
0

Tycker att det förlorar sin böjningsförmåga för snabbt så den blir för stel och till slut lossnar med varandra. Kanske är det jag som gör fel, själv bygger jag inte Dragon så ofta så man är van och har erfarenhet av dessa magicTracks.

MarkusN
0

Kalasfin vagn! Vädringen är riktigt fin och väcker ytorna till liv  👍

Husse1
0

Verkligt fin vagn. Hur får du till den där subtila chippningen? Svamp eller annan teknik? Vilken färg? Magic Tracks är ett bra sätt att tappa förståndet på men får man till det så blir det rätt bra. Iofs är de ingenting jämfört med spännbanden som håller nere "ice cleatsen" på höger skärm, jag håller på att ersätta dem med målade tunna bitar av maskeringtejp på mitt nuvarande bygge…behåller bara spännena. Skapligt tålamodsprövande men du har ju fått dit dina. :)

Filbrännan96
0

#13 Tack Husse1 för att du tyckte om den! 😃

Den här gången prövade jag chipping vätskor från AmmoMig, en som heter Heavy Chipping Effects och Scratches Effects. Efter att jag hade på en lämplig grundfärg som ska synas genom själv färgen ovanpå hade jag på Heavy Chipping och sedan efter ett par olika lager hade jag på Scratches. Nu testade jag även en annan teknik s.k "4BO Russian Green Special Modulation Set" för att lyfta upp ljus och konstrast runt linjer, skavanker och annat. Med risk för att i ju med att det blir ett antal tunna lager märkte jag ibland att det var svårt att senare när det var dags att vädra och få fram dessa slitskador,"chipping" med hjälp av pensel och vatten var det svårt att gnugga av färgen så pass ibland att jag tog i för mycket att jag tog med all färg som man ser igenom i plasten. Som tur var syns det inte allt för mycket. 😢🥵

Filbrännan96
0

Det här ska ska då bli ett diorama är tänkt… 🤔

IKV91
0

#10 Det jag inte uppskattar är monteringen. Jag tycker att det är svårt att montera banden och forma de snyggt runt drivhjul och spännhjul. Dessutom blir det riktigt svårt att vädra dem på de sätt som jag tycker känns rätt för mig. Jag har gjort ett försök med Magic Tracks på en T34 från Dragon men det slutade med att jag köpte en annan uppsättning från AFV club. Jag vill måla, vädra bandet innan montering. Snygga band är lite av en extra knorr och blandningen mellan smuts och av slitage, rena, polerade band är extra snyggt enligt min mening. Jag undviker(om jag kan) byggsatser där jag tvingas montera bandplattor för bandplatta direkt på vagnen. Istället väljer jag då att köpa andra band. Jag har provat band från Tamiya, Bronco, AFV club och Fruilmodel som funkar bra för mig.

[Hayabusa]
0

👍

DIOWORK
0

Oj oj ser riktigt spännande ut:) Kör hårt!

Filbrännan96
0

Efter mycket skrapande, limmande så är det äntligen dags för målning. Tamiya har fin kvalitet på sina figurer också 👍

Filbrännan96
0

En bit på väg!

JaguarMkVII
1

Jag tycker att du fått till en skön tyngd och metallkänsla i målningen på vagnen.

Filbrännan96
0

#21 Jo tack den klassiska torrborstningen funkar till det mesta 😎

JaGa
0

Trevligt bygga att följa…😀

Filbrännan96
0

Efter nästan mer än en veckas jobb har jag lyckats bli färdiga med figurerna, inklusive vädring och finish och här är en snabb överblick på resultatet. Ni får se mer bilder på deras poser när det står upprätt i dioramat.

Nu väntas bara att göra dioramat. Olyckligtvis kommer jag nog inte hinna bli färdig med det innan jag tar semester from. 23:e så det blir ståendes ett tag till jag kommer tillbaka. 😕

Filbrännan96
0

Frigolit ska limmas på plywoodbas….

Därefter knådning med DAS lufttorkande modellera.👍

DIOWORK
0

Wow! Måste du verkligen ha semester just nu…?!;-)

Filbrännan96
0

Hade gärna gjort den färdigt men kan tyvärr inte bara ta med den och jobba vidare på den till dit vi ska! 🤦‍♂️

Rone
0

Grymt snyggt målning/vädringsarbete med både vagn och figurer, det här kommer bli hur bra som helst!👍

Filbrännan96
0

#28 Stort tack! 😃

Får se hur själva dioramat i slutändan vill te sig, jag mer eller mindre prövar mig fram och förhoppningsvis får till det något. Är inte mycket till pansar och diorama byggare känner jag. 🤪

[jamtestam]
1

Denna hade jag missat. Jädrans vad snyggt. Super fint målat. Nu blir jag avis, ja det blir jag ;). //Sofi👍

wooderson
0

Looking good👌