Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 4348 ggr
Roca
0

GB 28, 37, 95: Yakovlev Yak-15

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tar och startar en tråd på en gång då jag antar att jag får va med Glad

Jag ska alltså bygga en tidig sovjetisk jet, en Yak-15. Modellen är mycket enkel, i skala 1/72 och märket är Eastern Express. Här en bild på instruktionsblad och dekaler:

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0

Och så plastdelarna; ja, jag väntar förstås med att börja bygga, men tänkte jag kunde ju lika gärna starta en tråd i alla fall!

Azgaron
0

Lycka till med bygget Peter!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Roca
0

Tack ska du ha Håkan!

linusorn
0

Tuff kärra!

Roca
0

Japp, så var man igång med denna lilla jetkärra också!

Efter ett väldans skärande och slipande av gjutskägg och en del limmande ser de huvudsakliga delarna ut så här:

PonCar
0

Intressant med en tidig "Jet-Yak"! Använde de beslagtagna tyska Jumo-motorer i de där? formen påminner om de som sitter under vingarna på Me 262 t.ex.

ElLobo
0

Sovjet hade på den tiden inga egna jetmotorer utan Stalin beordrade flygplanstillverkarna att använda tyska motorer för att få fram sovjetiska jetflygplan. Yakovlev och Sukhoi använde Jumo, Mikoyan-Gurevich använde BMW-motorer.

PonCar
0

Aha -då var jag inte så fel ute då…

Roca
0

#6-8: Tack för titten! ElLobo har förstås rätt. Jumo-motor i nosen på en utvecklad Yak-3 i princip. Ska se om jag hinner bygga vidare på denna dinosaurie ikväll Glad

Azgaron
0

Kul jetkärra! Ser bra ut så långt Peter!

Har funderat på att skaffa en själv!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

JaGa
0

Lite annorlunda kärra som letat sig upp på byggbordet ditt Peter! Ska bli intressant att se vilken målning den får. Helröd misstänker jag…😉

Roca
0

Javisst Janne, rött blir det. Intressant kvalitet på byggsatsen, men så är det med "short-run"..ska se om jag kommer igång med denna igen, vore ju kul!