Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 907 ggr
starhawk
0

Camaro Z-28

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade tänkt att lacka den här skönheten i den avsedda färgen som kallas Gloss Bronze Mettalic, men var får man tag på den, jag var på Harambee men hittade ingen lämplig kulör, för ljust eller för mörkt någon som har ett tips?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

Tjena!

Om du kan trolla fram ett färgnummer så kan Hiroboy blanda till en absolut rätt kulör åt dig utan att det kostar skjortan.

Var ut och letade färgnummer på Duponts hemsida utan större lycka Ledsen fast du kanske kan hitta något som passar.

Niclas

starhawk
0

Problemet är att det finns inga nummer alls i byggbeskrivningen, så man får inga som helst referenser, endast färgernas namn nämms inget annat

WildeSau
0

#0 Jag vet inte om det hjälper, men kolla här index och längre ned i listan colors

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Nja, inte mycket så jag får väl titta på ett alternativ, midnattsblå kanske eller nåt orangeröd? Ja det tar ett tag innan den kommer till byggbordet (tror jag) så jag har tid. Bjöd just på en Typhoon på Tradera, mitt första köp av plastmodell om jag vinner, den hamnar nog före i kön i så fall!

StefanW
0

Har du tittat på:

Humbrol  55

Revell 95

Tamiya X-33

?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Hoppas du hittar nån läcker färg, och lycka till på tradera!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#5: Min färgkarta för Tamiya sträcker sig bara till X28 har du någon bra länk?

Annars ser ju Humbrolen rätt bra ut men hur är det med tillgången, och Revells färgar har jag aldrig sett någonstans, finns dom?

StefanW
0

#7 Skall se om jag hittar någon bra länk med hela sortimentet

Bl.a. Hobbybokhandeln har hela Tamiya sortimentet hemma för 18;-/burken

Humbrol och Revell finns i många hobbybutiker. Här i stan så bytte de Humbrol till Revell då tillgången på Humbrol var dålig (den har dock nu blivit bättre)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Det var länge sedan jag besökte Hobbybokhandeln, det har hänt en hel del sedan dess, då fanns det praktiskt sett bara böcker, men dom ligger lite illa till.

Azgaron
0

#8 Här bytte de hela sortimentet (färger och modeller) till enbart Revell Ledsen

Inget fel på Revell, men det hade varit kul med lite större utbud.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Hittade X33 Bronze det var antagligen den jag tittade på hos Harambee, alldeles för mörk, får kolla Humbrol hos Wentzels

Proosen
0

Tamiyas kopparfärg är en aning grov i pigmenten så det blir nog mera som en flakelack om du skulle köra med den. Dessutom burkar det inte bli sådär toppenbra med deras akrylfärger till blanka billackeringar.

Färgen blir alldeles för mjuk, även efter låååååååång torktid kan man få till fingeravtryck i lacken så jag har gett upp försöken att lacka med den typen av färg.

Har kollat runt på diverse färgtillverkare på färgchip från 1979 och jag kan inte hitta något som heter gloss bronze metallic. Fast på en del ställen finns några av färgerna med som enbart ett namn och nummer utan chip så kanske det är någon av dem fast med annat namn?

Jag skulle nog satsa på Modelmaster om jag skulle lacka metalllicklack och då får du hälsa på Helen (Harambee) igen och botanisera i hennes sortiment. Jag tycker det verkar som om MM's färger har finare pigment än t.ex. Tamiya och så är det ju en mera slitstark och hård enamel dessutom.

Niclas

Proosen
0

Såg just att du redan kollat i Harambees sortiment, dooh!?

Fast om du skulle blanda själv av för ljus och mörk tills du är nöjde med nyansen då? Lite slabbigt men inte värre än att det säkert går.

Niclas

starhawk
0

Tja den MM färg jag kollade på var Light Bronze vilket var det enda hon hade hemma och om MM har en "vanlig" Bronze skulle den kanske vara ett alternativ, emellertid tyckte jag dessutom att Light var lite flake-ig och det vill jag inte ha.

starhawk
0

Nu har jag skaffat två burkar Humbrol 55 Bronze på Wenzels, återstår bara att testa hur den egentligen ser ut, sedan skall den ju förstås sprayas och då är ju frågan vad späder man Humbrol Enamels med, Cellulosaförtunning eller Lacknafta?

Proosen
0

Enamel kan du späda med nästan vad som helst, fast en del "snällare" lacknafta och dess varianter har en tråkig egenskap att liksom koagulera pigmenten så att det bara blir en gegga i botten.

Kör med cellulosaförtunning eller balsamterpentin så är du säker på att färgen blir just färg isället för slime och lösningsmedel.

Klarlack måste du lägga på för att få någon hållbarhet i färgen, den blir nog lätt "smulig" annars och inte så blank heller.

Lycka till!

Niclas

starhawk
0

#16: Tack för upplysningen, det blir nog cellulosaförtunning för den har jag hemma. 

Ja att klarlacka tyckte jag var självklart så det frågade jag inte om, men tack i alla fall!