Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 5316 ggr
robban64
0

GB 89: C-130 Hercules 1/48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nystädat byggbord så det är bara att kasta sig över nästa projekt.Tar den absolut största lådan i stashen. Italeris C-130 Hercules 1/48.

[Länk: GB #89//ElLobo]

robban64
1

Kommer bygga den i israeliska färger. Bra tillfälle att öva på att måla camo.

wooderson
0

Woho ett nytt projekt ;) ska bli kul att följa dina vedermödor i denna tråd

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

robban64
0

Dekaler har jag redan skaffat så det är bara att köra igång.

robban64
0

Detta är märkningar till dom C-130 som var med i Entebbe raiden 1976 i Uganda. Maskinen jag ska bygge är en veteran från det uppdraget med märkning från 90-talet. "Best C-130 team in the world"…..kaxigt!

robban64
0

#2 Vedermödor lär det bli. Kort om tid i detta gruppbygge….i alla fall med mina mått mätt. Sen är det en Italeri.Höll på att spackla/slipa ihjäl mig när jag byggde Tornadon. Nåja,går det så går det.Kännde att jag ville jobba med stora och realtivt få delar efter GMC diot. Stora delar,yes. Kan bli spännande att sammanfoga dessa….

robban64
1

Skulle behöva ett byggbord till.Bara lådan tar upp en stor del av arbetsytan. Börjar man sen rota med spruesen så blir det inte mycket plats kvar,ha,ha. Var den ska förvaras sen törs jag inte tänka på.

[Roftic]
0

Coolt! Jag följer!

robban64
0

Kommer hålla detta byggge så enkelt som möjligt. Modellen i sig själv kommer att vara tillräckligt imponerande som den är. Men det finns många luckor som går att öppna,bla lastrampen.Men detaljeringen är lite sparsam. Inga ideer nu Robban!

felle-j
0

Ska bli kul att följa det här bygget! Hercules är en favorit och det israeliska kamouflaget är riktigt grymt!

robban64
0

#9 Håller med dig Felix.Dom har riktigt snygga färger…. om man nu kan säga det om ett camo. Är liksom blekt och faded redan från början.

felle-j
0

#10 Speciellt de israeliska F-16 och F-15 gillar jag. De ser verkligen grymma ut i kamouflaget och det vore väldigt kul att måla någon gång.

robban64
1

Ha,ha….vem vet. . .det kanske blir ett par som kompisar till detta monster.Självklart 1/48 :-) Varför bygga smått när man kan bygga stort.

Dioramabyggare
0

#12:👍

robban64
0

Cockpit ihoplimmad.Tror att en styrspak fattas….. Men den kanske dyker upp.Har inte nått botten i lådan ännu….. Håller det simpelt,blir rätt begränsad insyn när man smäller ihop kroppshalvorna. Fula gjutmärken här och där men jag lägger bara ner arbete på dom ställen som syns.

robban64
0

Hjulschakten var en orgie i gjutmärken.Men det var bara fyra som behövdes åtgärdas.Resten syns ej. Armerar för säkerhets skull med styrenremsor och ca lim .Vore tråkigt om dom föll in i kroppen

robban64
0

Lite torrpassning och jag inser att cockpit glaset inte passar något vidare……

robban64
0

Nåja det löser sig. Jag gillar verkligen storleken på denna modell….. Kommer nog att tjata om det flera gånger,ha,ha

robban64
0

Var bara tvungen att torrpassa ihop den med tejp. Börjar så smått inse hur groteskt stor denna är. Vingar ska ju på också,ha,ha

robban64
0

Hela innanmätet byggs ihop som en enhet. Limmar så mycket jag kan innan målning. Blir ingen superdetaljering och med luckorna stängda ser man inte ett smack.

robban64
0

Lite detaljering har Italeri ändå kostat på sig. Skulle kanske vara häftigt att ha lastrampen nerfälld och något lämpligt fordon som rullar ur men det skulle behövas detaljer i massor.Rätt ur lådan ser det lite fattigt ut.

robban64
0

Lite spant här och där. Blir nog spännande att få ihop kroppshalvorna. Men trots sin ålder så är det rätt bra kvalitet på gjutningarna.Inte mycket puts än så länge.

[marcusjohnson]
0

Snyggt! Jag har en liggandes med, fast en J, ska bli en dansk vad det lider, blev sugen dock nu när jag ser ditt bygge!

Dioramabyggare
0

Maffig modell! Själv har jag två stycken C-130 Hercules-modeller från Airfix, i skala 1/72. Jag har ännu inte bestämt om jag ska bygga de i olika versioner "rakt ur lådan", eller om jag ska bygga en "what if"-dubbeldäckar-modell  (skulle nog se extremt konstigt ut) eller med förlängd vinge, förlängd kropp och åtta motorer.

robban64
0

#22 Bara att sätta igång.Riktigt kul bygge! Alla större bitar ihoplimmade.Snart dax för målning och ihopsättning.Men ni som följt mina trådar vet att jag gillar en liten torrpass med tejp för att hålla humöret uppe…..eller som i det här fallet,bli chockad! 85 cm mellan vingarna.Man fattar inte hur jäkla stor denna är när man ser alla delar i kartongen. Verkar inte bli några större glipor,allting passar rätt bra efter lite slip. #23 Förlängd vinge och åtta motorer(!) Ja,det vore en syn :-) Snacka om extrembygge!

Dioramabyggare
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#22: och jag som tycker min Catalina-modell i skala 1/48 är stor, med 46 centimeters spännvidd… bara lite drygt hälften av din Hercules-modell…

#23: jag har ännu inte bestämt hur jag i så fall ska bygga om själva vingen. Jag tänker att det enklaste (hmm hmm) blir att förlänga vingen "Inåt", mellan innermotorerna och flygplanskroppen. Det kommer hur som helst säkert att behövas mycket sågande, spacklande, slipande och fixande av förstärkningar…

🤔🤔🤦‍♂️

Denna unika skönhet är något av en förebild för  mitt eventuella "what if"-bygge:

Dioramabyggare
0

#24: för att den modellen, om jag alls ger mig på det stora(!) projektet lär jag nog få förlänga flygplanskroppen också, för att det inte ska se oproportionerligt ut med förlängd vinge. Frågan är bara med hur mycket…🤔