Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2600 ggr
Alfa Hobby - Micke
0

Tarangus J 32B/E Lansen

Äntligen är hon här!

Det är många som gått och väntat på denna modell och jag ser verkligen fram emot att få "lyfta på locket" och se hur den ser ut och känns.
http://www.alfahobby.se/saab-j-32b-e-lansen-2

Den bör vara hos oss i morgon så vi tog oss friheten att fuska in dom i systemet redan idag 😮
För er som vill klämma och känna så kommer den så klart finnas i våra butiker. Göteborg kommer släpa en/två dagar tack vare logistiken, men för våra kamrater i Sundsvall med omnejd så Bör den finnas tillgänglig i morgon em men vill du vara säker och inte åka i onödan, ring/skriv och fråga.

Kan även passa på att göra lite reklam för vårt nyskapade instagramkonto:
www.instagram.com/alfahobby.se/
Där kommer vi lägga ut nyheter, erbjudanden och en och annan tävlig.
Besök oss gärna och klickar du grönt så blir vi glada 👍

Roca
0

Roligt  med ny Lansen! Blir nog ett inköp framöver.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Trevligt med en 1/72 Lansen ur nya formar. Dock känns priset lite i överkant (om man får lov att gnälla lite).

Alfa Hobby - Micke
0

#1 👍
#2  Absolut, visst får man gnälla och det gav resultat, vi sänkte genast våran med en hel fyrkrona 😉
Jag kan hålla med om att den tingar ett ganska högt pris men med tanke på att Tarangus är en relativt liten tillverkare och det kostar att ta fram en egen modell, kanske det något höga priset är just det vi får betala för att de ska fortsätta ta fram bra modeller som ligger många av oss svenskar nära hjärtat?
Så vi sätter vårat pris efter leverantörens pris och såklart även efter de riktpriser som finns på samma sätt som våra kollegor/konkurrenter gör.

Mer än så varken kan eller tänker jag "försvara" prissättningen utan jag önskar en trevlig helg och hoppas att vårsolen får skina över oss alla i helgen ☀️

[Hayabusa]
0

#3 Jag är väl medveten om hur situationen ser ut. Även hur kostnader & prissättning fungerar. Det är t ex skillnad på en dyr produkt och en produkt som betingar en stor summa. Jag betvivlar inte att priset, med de givna förutsättningarna, är helt rimligt - dock är 345,- SEK ett högt pris för en byggsats i skala 1/72.

Så, egentligen var det inget gnäll mot vare sig Tarangus eller Alfa Hobby utan mer ett gnäll i stil med: "Vill jag verkligen lägga 345,- SEK på denna..? Jämför jag t ex med Pilot Replicas J29 eller J21 så känns de mer prisvärda".

Sedan är jag tacksam & glad över att Tarangus & Pilot Replicas tar fram svenska flygplan.

Alfa Hobby - Micke
0

#4 Du får se det som så att förutom en trevlig byggsats så får du en (i mitt tycke) jäkligt snygg låda som extra bonus, bara den måste ju höja värdet och "måste ha" känslan även om den hade varit större med en låda med lock 😉

[Hayabusa]
0

#5 Ja, den lär ju dyka upp i min närhet så absolut finns den "under luppen"😉 Själva lådan/kartongen betingar en relativt stor del av priset, inte enbart för Tarangus utan generellt. Det tror man kanske inte.

[Hayabusa]
0

Köpte denna byggsats idag. Mitt omdöme:

* Fina dekaler

* Känns, i många avseende, väldigt lik Hellers 32:a. Dock är Hellers sats numera rätt "sliten" pga att formarna är ålderstigna. 

* Väldigt tunna & fina panellinjer, undrar hur de syns under färg?

Spontant så är det inget jättelyft mot Hellers Lansen - om det inte hade varit för att Hellers formar börjar bli slitna. Har Hellers lansen i bygghögen och där syns det sannerligen att gjutningarna varit med ett tag. Dessutom har Hellers sats upphöjda panellinjer.  Dock, jämför man vissa delar så är de kusligt lika Tarangus. 

Tarangus Lansen är inte överdrivet detaljerad och saknar utfällda luftbromsar, som är ett karakteristiskt utseende på en parkerad Lansen. Precis som i Hellers sats, så får man fixa det själv med eventuella tillbehör.

Orso
0

Den stora skillnaden är väl att Tarangus är Jaktlansen medan Heller kunde byggas som attack eller spaning.

[Hayabusa]
0

#8 Stämmer bra. Tarangus sats har en del riktigt tråkiga utstötarmärken som inte är enkla att fixa till. Som jag skrev, så lider Hellers Lansen av ålderstigna formar (de satser man ser i butik idag) annars ser jag inget enormt lyft med Tarangus Lansen. Enligt min mening är den (Tarangus) inte värd 345,- SEK.