Maskeringstejp
en dum fråga från en återvändande amatör. När man lackerar med maskeringstejp, ska man ta av tejpen innan eller efter att färgen torkat.
Jag har bara erfarenhet med Tamiya färg och då gäller efter målning./Roger
Min erfarenhet är att det blir säkrare och bättre resultat om man tar bort den direkt efter målning, men går säkert att göra på båda sätt. Finns även en risk att färg krupit in under tejpen, och den får du bort om du tar bort den relativt direkt. Merjobbet blir ju att du får maskera om efter varje lager. Jag baserar detta på trämodeller och Humbrolfärg.

Om det är tjock färg så lönar det sig att ta bort den direkt, annars kan det bli ful sprickbildning i färgen, men är det "vanlig" tunn färg så tar man bort den när det torkat. Beträffande krypande färg under maskeringstejpen så drar man naturligtvis på ett tunt lager av grundfärgen på maskeringstejpen för att täta den innan man målar på den andra färgen när grundfärgen torkat, är det på en huv så är ju "grundfärgen" klarlack. När man maskar för spackling så skall tejpen bort direkt efter spacklingen, annars kan i värsta fall allt spackel lossna.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus