Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1952 ggr
mangemani4
0

Vägar av lera

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har köpt lite utav biltemas lera och har suttit ett tag och testat att göra väg sektioner till mitt blivande slagfält. jag har lyckats få till proportionerna på sektionerna bra, men jag är lite kluven på hur man får till en grusväg look.

vägarna ska både användas till napoleon, amerikanska inbördeskriget, medeltiden romar tiden, så det ska vara simpla grusvägar man set ute på öppna fält, typ runt bondgårdar osv. men jag får inte till själva grusvägen. min första tanke var att ta sand/fint grus och strö på, men det har jag testat och det blir lite för överdrivet i kontrast, det ser för grusigt/sandigt ut.

har ni några tips på hur man får till det?

resultatet jag är ute efter är typ detta https://www.youtube.com/watch?v=20JJ16nmcBs eller detta https://www.youtube.com/watch?v=Ug-q9k7GyRU .

vill helst inte hålla på och köpa in en massa fancy stuff, utan vill ha lera som arbets material.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

DIOWORK
0

Har du tillgång till airbrush?

mangemani4
0

jag har, men inget jag kommer att använda. hoppas lite på att penselmålning och olika stadier utav torrborstning ska fixa det hela.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Orso
0

Sandspackel?

DIOWORK
0

Om jag byggt det du skall göra hade jag utifrån det jag lärt mig av mina byggen gjort typ så här: De sektioner du skall ha, antar att det är lösa plattor du vill ha?, hade jag sågat ut av ca 3 mm tjocka skivor av trä eller plast i den form du vill ha. Övrigt material: Murbruk, spackel, trälim, vatten, statiskt gräs samt lite träpinnar som motsvarar lagom stora grenar till dina 28 mm figurer. Du ser hur jag gjorde i GB 98 i ökendioramat, plocka idéer därifrån. 1. Bred ut ett 1-3 mm tjockt lager spackel, lite tjockare vid sidan om själva vägen och lite tunnare där grusvägen är. I mitten av grusvägen brukar det vara en liten förhöjning. Strunta i förhöjningen i detta skede, den bygger du upp i etapp 2. När du lagt ut spacklet strör du på murbruk redan nu där du vill att gruset på grusvägen skall vara. Låt allt torka ett dygn. 2. Fortsätt att forma terrängen med mer spackel, lägg dit förhöjningen i mitten av grusvägen, strö ut lite murbruk slumpvis. Jag jobbar med "lager på lager". Murbruket strör du ut med en te sil, du sållar på så vis ut de större gruskornen, spara dessa större "stenar" och lägg ut dessa där det passar. Du kan tex limma ihop en del av en raserad gärdesgård. 3. Blanda trälim och vatten 50/50, pensla ut detta på grusvägen och på resten av bygget, strö över murbruk igen. 4. Nu dags för det roliga. Placera ut gräset inte överallt utan lämna lite ställen som är bara jordplättar med lite utplacerade större stenar. Lite gräs i mitten på grusvägen. Placera ut lite kvistar här och var samt strån som sticker upp som lite små växter. 5. Airbrush dags. Alla mina byggen grundar sig på att jag målat samtliga ytor med just AB. Grusvägen målar du i några olika grå nyanser, lite mörkare i kanterna. Gräset måste målas i tre olika nyanser. De jordplättar du lämnat utan gräs målas i med en brungrön blandning. Placera ut stenar och strö ut ytterligare några nypor murbruk slumpvis efter du målat färdigt så inte allt har samma färg. Överflödigt murbruk borstar du bort med en pensel, på så vis sprids det ytterligare lite damm här och var. För mig är AB pricken över i. Kolla bara i mina byggtrådar. Jag hoppas detta kan hjälpa dig lite, jag är bara en glad nybörjare och hinner jag hjälper jag gärna. /Erik

mangemani4
0

tack för den detaljerade förklaringen:), nog för att jag redan följer din tråd redan, men jag slängde ett öga på just biten du nämnde och jag tror att jag vet hur jag ska gå tillväga nu:). dock så är jag lite kluven på vilken bas man ska använda(jepp det är lösa plattor till sektioner jag är ute efter). basen får ju inte vara för tjock men inte heller för bräcklig då vägarna ska ligga så platt som möjligt på fältet samt kommer att flyttas runt en del. kom åter igen att tänka på plasticcard, det som jag kommer att använda som baser och förflyttningsbrickor åt mina figurer, men jag vet inte om det blir bra i slut ändan och hur bra de är att forma och skära i. har ni något förslag på vad man kan använda som bas som är tunt men ändå lite tåligt?

DIOWORK
0

Det måste vara ett dött material som inte suger vatten. Jag tror det bästa är någon form av förpackningsplast. Tänk något i storlek som ett cornflakespaket fast i genomskinlig plast. den är supertunn men blir säkert stabil av spacklet och murbruket. Kruxet är att det finns risk att den knäck om du är ovarsam. Du måste nog upp i något som är 2 mm för att slippa vara orolig för att den skall knäckas. Finns det kanske typ plexiglas för hobbybruk att köpa? Annars aluminiumplattor, lätta att såga i, åk till ett byggvaruhus och kolla? Kolla i containrar vid byggarbetsplatser efter något?

DIOWORK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nog löst det. Kolla bilden, plastlådor, på bilden är det locket. Denna typ av lådor är billiga och tåliga. Om de inte finns på Ikea så kolla www.granit.se Dom har en massa hyggligt billiga förvaringslådor i plast.

mangemani4
0

sådana där lådor har min morsa mängder utav, kanske man ska göra en raid hemma hos dem :D. bra lösning och billigt verkar det också vara. tror nästan jag har all info jag behöver för att börja, basen, spackel, lite vanligt grus och murbruk. vet inte riktigt vart jag ska få murbruk ifrån då jag knappast kommer att få tummen ur därbak och besöka någon byggfirma "bara" för det(känner mig själv).

vad kan du rekommendera för verktyg? bara vanliga spacklar?

Orso
0

Hur fäster det att limma på dessa?  Feta plaster kan vara lite jobbiga.

[ludgopelle]
0

Tänk på att vagnar som drogs av endast en häst, skapade tre fördjupningar i underlaget. Två för vagnshjulen och en fördjupning i mitten som hästen orsakade. Det är nästan bara moderna bil grusvägar som har en upphöjnad i mitten.

DIOWORK
0

#9 vet ej om trälimmet fastnar på dessa lådor, det borde funka. Men det är ju inte värre än att göra ett prov:) Har ikväll testat att använda 3 mm plastbitar som jag fått av en kompis som gör skyltar. Glömde vad det heter men har du en firma som gör tryck och skyltmaterial kan man fråga om man kan få lite spillbitar mot ett kaffebröd. Nu verkar det som du tycker 3 mm är för tjockt men kolla på de två bilderna hur jag fick till det. Hoppas det går bra för dig. (som storleksreferens kan jag upplysa om att tornet är gjort av en toarulle:)

DIOWORK
0
DIOWORK
0

Det slog mig nu på morgonen, har jag bara modellbygge i huvudet nu för tiden?, att om plastlådorna är feta i plasten så slipa ytan med ett grovt sandpapper och tvätta efter det de uppruggade ytorna med t-sprit. Det borde göra susen och förbättra vidhäftningsförmågan avsevärt:)) Ja, en liten spackelspade eller motsvarande i formen plastbit skall du ha. Jag använder dock fingrarna flitigt. Pallar du inte köpa murbruk får du blanda vanlig jord med fin sand som du låtit torka ordentligt, det borde bli ungefär samma konsistens. Men då får du mosa jorden ordentligt så alla klumpar i jorden försvinner. /Erik