Skrov till skalamodell
Hej på er
Jag håller på med att förbereda ritningar till mitt bygge, motortorpedbåten T38 i skal 1/8
Modellens längd blir ca 2950 mm lång och 646 mm bred. Funderar lite om materialvalet för skrovet.
Någon som har några tankar om det? Plast eller plywood?
Modellen kommer att vara radiostyrd.
Om du bygger skrovet av trä så är det en väldigt god idé att lägga på tunn glasfiber på utsidan för att få det vattentätt. Skala 1:8 är en riktigt rejäl skala hur har du tänkt att få båten till vattnet, jag har en maxlängd på 1,45 m om jag skall få in den i min bil utan att fälla baksätet
Hur mycket bygger glasfibern?
Det får bli bilsläpen som används för transport. Jag sett andra som har gjort en vagga som är fastsatt i släpen.
Lämplig tjocklek på plywooden? Behöver få skrovet stabilt.
T38 har tre propellarar. Jag har tänkt att ha elmotorer på två yttersta. Ska använda de för bla backning. Den mittersta blir med bensinmotor med elstart. och koppling.
Glasfiberns tjocklek beror på hur tjock väv du använder, runt halvmillimentern är ett rimligt antagande för ett lager på runt 200g/m3, men det går att lägga på både tjockare och tunnare. Glasfibern gör skrovet stabilare så du kan gå ner i tjocklek på träskrovet. Mina senaste båtar som är 1,3-1,45 m långa och skala 1:16 respektive 1:20 är plankade med 3 mm furu (3*8 mm lister) på 6 mm plywoodspant, Biltemas 300g glasfiberväv på detta och det är väldigt stabilt. 3 mm furu är dock lite svårjobbbat, tunnare är att föredra för att göra bordläggningen enkel.
T 38 har stora plana ytor som borde göra bordläggning enklare. Tips vad man kan köpa plywood av rätt kvalite till vettigt pris? Detta är en gammalt intresse som jag tagit upp på nytt så man behöver uppdatera sig igen.
Tänk om… modellbåt i den storleken ca 3m lång kommer väga långt över 30-40kg en lagom storlek är max 1,75m vi har en båt i vår förening "BB Fredsgrog som väger 25kg kolla www.mmbk.se under båtar 😂
Tack fär länken. Jo, den kommer att väga en del, det är jag införstådd med. Men jag vill bygga den skala 1/8, borde inte vara en omöjlighet.
Hejsan hur går det med bygget av din jättebåt?
Själv håller jag mig till en mer modest storlek när jag bygger T16 i skala 1/10 vilket ger en längd på 1,87 och c:a 20 kg deplacement. Min största oro just nu är om mina två borstade 900 motorer ska orka med att få upp henne på "steget" ordentligt.
Men bygget "flyter" på bra just nu och målet är att kunna köra med henne på bland annat Fri Fart i Linköping och vid Sjöhistoriskas Modellhelg i september.
Ha det gott
Jag har nu gett upp hoppet om att få upp henne "på steget" med borstade motorer och köpt två rejäla motorer med ett KV värd på 800.
Bilden visar en av de borstade motorerna i jämförelse med de "oborstade" TFL SSS5494/800KV om dom får sina 50V så ger dom 16 hkr men jag kommer mata dom med 12 eller möjligen 24V, vilket ger drygt 3 hkr var!
#10 Fantastiskt! Eller fanatiskt, jag kan inte riktigt bestämma vilket ;)
Hej George! Bygget har stått stilla under en längre tid men är påbörjat igen. Spanten är utsågade. Funderade fram och tillbaka och ändrade skalan till 1:10 istället och då blir hon 2,3 meter. Vad har du använt som bordläggning? Mvh Anders