Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 2573 ggr
Decaius
0

Hasegawa 1/72 Sdkfz 234/2 Puma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hasegawas Sdkfz 234/2 Puma visade sig vara en riktigt trevlig liten överraskning.

Detaljeringen är på det stora hela bra och passformen är suverän…

Decaius
1

Det enda jag gjorde något åt var breddindikatorerna och periskopen.

Decaius
0

En sak till gjorde jag förvisso: Jag tillverkade en enkel bakdel på kanonen, eftersom den skymtar genom den öppna luckan.

Decaius
0

Uppifrån syns inte så mycket, men man kan ana den.

Decaius
0

Annars är kitet ganska fint detaljerat för att vara 1/72. Tornet underifrån:

Decaius
0

Mer interiör:

Decaius
0

Chassi och hjulupphängning.

Decaius
0

Hjulupphängningen är väl uttänkt och möjliggör en modell med svängda hjul utan något extra jobb.

Decaius
0

Fortsättning följer!

[Hayabusa]
0

👍

Belgarion69
0

Snyggt 👍

Belgarion - amatör på tillväxt

Rone
0

Trevligt bygge!👍

Decaius
0

Tack för de glada tillropen!

JaGa
0

Ser ut att kunna bli en riktigt fin Puma, snyggt att du lade till "pinnarna" m.m. också,…👍

Packningen (tältduk?) bakom tornet, följde den med i modellen?

Decaius
0

#13 Tack! Det ingår även "pinnar" i byggsatsen, men de är lite för tjocka… Tältduken ingår i byggsatsen!

[Jarl]
0

Grymt snyggt fler bilder gärna:)

Roca
0

Ser fint ut Calle, fin detaljering! Har du beskrivit tidigare hur du tillverkar breddindikatorerna? Är det knappnålar?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
0

Tack Peter! Jag länkar frågan hit! 😎

Decaius
0

En liten uppdatering.

Modellen fick ett par lager Dunkel Gelb. Andra lagret blandades färgen med benvitt för att skapa lite grundläggande högdagrar.

Decaius
0

Ett "hard edge-cammo" applicerades med häftmassa som maskering.

Jag tyckte dock att det blev lite för hårt och bröt upp fordonets former FÖR bra…

Decaius
0

…därför torrpenslade jag modellen med basfärgen, alltså Dunkel Gelb… Färgerna kommer att moduleras ytterligare senare med wash och vädring!

[Hayabusa]
0

👍 Det här tycker jag om.

Roca
0

Ser himla fint ut Calle! Vad är det för figurer, är det Valiants pansargrenadjärer som utför understödet? Och vad gör vagnschefen, dricker Ersatzkaffee eller kollar han i en kikare? Ser bra ut i vilket fall som helst!

Decaius
0

Tack för de orden Peter!

Haha, det är en kikare, syns förhoppningsvis bättre efter målning! 😃

Figurerna är från Ceasar, de ligger bättre i skala än Valiant!

Roca
0

Ja, jag tänkte nog det ändå att det var en kikare 😂

Jo, Caesar har nog mycket mer normala proportioner! Än så länge så har jag bara deras "Underground resisters", men jag väntar med spänning på deras förannonserade "German Tank Riders, winter uniform".

Rone
0

Riktigt snygg cammo målning!👍

Decaius
0

#24 Det låter som ett intressant släpp! Annars gillar jag deras "german panzer crew"-set. Mycket användbart! #25 Tack!

Roca
0

#26 Just det, ja jag tror många av deras set är mycket användbara! Mina tank riders ska få åka på en erövrad Universal Carrier, i Finland. 
Puman ser bra ut! Snyggt målat och byggsatsen verkar riktigt bra. Hasegawa har mycket intressant på fordonsfronten.

Decaius
0

Jag försöker korta ner raden av påbörjade byggen, så jag har kladdat lite på denna. Jag lade också till ett lock på bensindunken på höger stänkskärm längst fram, som av någon anledning saknades.

Decaius
0

…

Decaius
0

Varsågoda: en storleksjämförelse mellan 1/72 och 1/35!

flyingdragon
0

Kanonfin, grymt bra målning på den. 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Hayabusa]
0

Trevliga bygge 🙂

wooderson
0

Den blev ju kalasbra. riktigt snyggt jobbat.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Roca
0

Snyggt jobbat!

Mecthegreat
0

2 grymma byggen

Decaius
0

Tack för alla glada tillrop. Nästa steg är lite damm och smuts…

Rone
0

Riktigt snyggt!👍 Gillar verkligen att den åker på vanliga lastbilsdäck, ger en mer "glidare" karaktär åt fordonet än med terrängmönstrade däck.

För Panthern!👍

DIOWORK
0

Grymt fint:) Den är cool Puman! Riktigt fina figurer har du val med:))

[krutgubben]
0

Riktigt snygg blev den! Nu blev jag sugen på att köpa en likadan, men vem tycker inte om "pumor" 😃

Decaius
1

Tack för berömmet! Nu är vagnen klar, även om basplatta återstår. Så nu kan jag tekniskt sett börja på ett nytt bygge!

Decaius
0

…

wooderson
0

härligt, både att du gjort ett snyggt bygge med denna puma, och att du nu får sätta tänderna i ett nytt projekt. Personligen tycker jag nästan alltid starten är roligast vid ett bygge, massor med idéer om hur det skall bli, vilka saker man behöver osv. sen är det roligt att sätta igång, men ju närmre slutet man kommer desto drygare känns det. kanske är så för er också? Oavsett minna funderingar här på morgonkvisten, ett riktigt fint bygge.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
0

Kanon, Calle! Ser fram emot ännu ett fint mini-dio 🙂 Tills dess får du hugga in i nästa projekt.

#42 Att slå i sista spiken i ett projekt brukar kräva en extra ansträngning. Oavsett om det gäller modellbygge eller något annat, så upplever jag ofta det. Vet inte varför det är så. Men känslan när man får färdigt ett bygge är väldigt tillfredsställande.

Decaius
0

#42 #43 Tack för de orden! Ja, mina projekt brukar avstanna när de nästan precis är klara. Då tycker nämligen jag att det är dags att unna sig nåt nytt… det mesta brukar dock bli klart för eller senare…

Mecthegreat
0

Decaius håller med dig totalt . Alldeles vid mållinjen så vill man börja med nått nytt 😄

Roca
0

Bra jobbat, på´t igen bara Calle!