Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 3642 ggr
Orso
0

Airfix Junkers Ju52

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en gammal Ju52 och började bygga den direkt. Man kan väl säga att passformen var ganska intressant.

Orso
0

Botten är rakare än sidorna den ska limmas mot och sidorna pekar utåt istället för inåt.

Orso
0

En annan lustig sak är att besättningen är en amerikansk bombplansbesättning komplett med syrgasmasker. Men det är inte så illa som det verkar. Det gick att limma ihop delarna utan problem och besättningen kan jag nog klara mig utan.

Bara som en upplysning kan jag säga att det inte är en senare utgåva från Airfix. Jag tror att just denna fyller 40 i år.

[Hayabusa]
0

Ja, vad säger man? Det har hänt en del sedan den gavs ut. Jag har byggt Airfix 52:a men det var väldigt länge sedan 😉

Kämpa 👍

wooderson
0

Ser spännande ut det här, du får lycka till med att få ihop den.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Orso
0

Stoppar in ett par piloter från en DH Heron från Airfix istället för bombarpersonalen

Orso
0

Eftersom denna byggs som en Airliner bygger jag dörrar framtill i kroppen

Orso
0

Det är dåligt med bilder på just denna individ men det såg ut som om den hade dörrar på bägge sidorna. Tyvärr tror jag att jag gjort dom för breda.

Orso
0

Apropå svenska Ju52 som diskuterades i en annan tråd så känns det rent spontant att Airfix har den modell som är lättast att ändra till en svensk.  Det blir då SE-ADR eftersom motorinstallationen inte behöver ändras på den. Ska nog bygga en flygvapenmaskin om jag hittar en Airfix till bra pris.  Jag trodde att jag hade en liggande men den saknar kroppen :(

Roca
0

Spännande projekt Björn!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Magnuzk
0

En Ju52, kul! En dag ska jag bygga en Ju52 jag med. Det ska då bli "Iron Annie" från serietidningen Pilot, med två 37 mm anti-tank kanoner.

Är det förresten någon som har Pilot Nr 1 från 1977 att sälja? Den saknar jag i min samling från -77 och tills det sista numret av Pilot.

Dioramabyggare
0

Är förarutrymmet i Junkers 52 verkligen sååå trångt? Visserligen är det 40 år sedan jag byggde en sådan i modell, men nog trodde jag att "gubbarna" hade mera plats än så…🤔

Orso
0

Det ser ut att vara ganska gott om utrymme för gubbarna. Perspektivet i bilden luras nog lite.  Har fått ihop det mesta av planet

Orso
0

Det står och väntar på en leverans av nya motorer från England

wooderson
0

Ser ju ut att bli bra

Orso
0

Motorerna har anlänt. Jag köpte tre set så att jag har några till en Svensk DC-3 i framtiden

Orso
1

Eftersom motorerna är till för DC2/DC-3 modeller blev jag tvungen att modifiera dom (d.v.s. såga) men nu behöver jag få tag på Lockheed Hudson propellrar till den.

Airfix Norden
0

Ser bra ut! Roligt med uppgraderade motorer också.  
Kanske är vår tävling något för din Junkers Ju52? :) 

Läs mer: http://modellbygge.ifokus.se/articles/55d724fd8e0e747f3f00176f-gb-98-airfix-del-2?discussions-1

/ Pontus

Orso
1

Tack för erbjudandet men tävlingsmomentet lockar inte mig. Jag kan ibland hoppa på ett Gruppbygge om det råkar sammanfalla med något jag hade tänkt bygga just då. Plockade fram min gamla miniborrmaskin och jobbade med baksidan av motorerna.

[Hayabusa]
0

Trevligt med en Junkers 👍 Anar att du byggt Ju-52 tidigare. Vilken anser du är bäst - Heller, Italeri eller ev. Airfix?

Orso
0

Vad får dig att tro det? Jag tror du lyckades placera dom i rätt ordning. Hellers är finast vilket gör den svårast att konvertera eftersom korrugeringen är finare på den. Den har även mer detaljer i cockpit men om jag kommer ihåg rätt så har den inga fönster i lastdörren. 

Jag använder Italeris byggsats till mina konverteringar då jag kan använda 0,3 och 0,4 mm plastic rod till att ersätta korrugeringen.  Italeri saknar tyvärr delar av korrugeringen under kroppen vilket gör det lite jobbigt. Tidigare tyckte jag att Airfix inte var något att tänka på men nu när jag jobbat med denna börjar jag ändra uppfattning lite. Den känns aningen grövre i detaljer än Italeri men som den är uppbyggd är det nästan lättare att få till passagerarkärra istället för lastlucka på denna. Tyvärr är glasdelarna riktigt dåliga på denna utgåva. Jag vet inte hur dom är i nyare satser. Huven är för kort och sidofönstren knottriga. Jag bygger upp med 0,75x0,75 mm plast bakom huven sedan får jag fylla upp med spackel framför.

[Hayabusa]
0

#20 Ren gissning 😉Anade att Hellers var "bäst".

Orso
0

Så var då motorerna till slut på plats

Orso
1

Vilket kommer ge mig en Junkers med annorlunda utseende.

Orso
1

Oljekylarna plockade jag från Italeri

Orso
0

Nu är den färdig att målas tror jag.

Orso
0

Då var den färdig. En C-79 från USAAF

Orso
0

Den flög för ett par olika flygbolag i Sydamerika innan den konfiskerades av Peru.

Orso
0

Senare blev den ett amerikanskt krigsbyte och modifierades.
Bl.a. med nya motorer, instrument och radio. Den användes i Panama Canal Zone av USAAF 20th Transportation Squadron, Sixth Air Force.

Orso
0

En modellbyggare i Australien skickade propellrar från Airfix nya C-47 byggsats till mig

Orso
0

Inte en av dom vanligaste versionerna av Ju52 kanske.

Roca
0

Himla roligt med denna ovanligare version! Det är ju en kärra man har gluttat på i olika publikationer och tänkt, "åh den vore ju kul och speciell att bygga" - och nu har du gjort det! Bra jobbat!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Ett elegant bygge i ovanliga kulörer. Tycker att den gör sig bra i denna skrud 👍

Rone
0

Riktigt fint jobb du har gjort med den här kärran, det blev riktigt snyggt!

wooderson
0

Mycket stiligt

Banjoman
0

Instämmer med föregående talare – ett mycket stiligt bygge! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Magnuzk
0

🥳