Hobbyboss UH-60A Blackhawk 1:72
Efter att nästan i princip bara hållit på och målat den senaste tiden så har jag börjat sakna att arbeta med plast. Då passar det perfekt att påbörja ett nytt bygge som jag har velat bygga ett tag! Lite omväxling blir också det eftersom jag endast har byggt flyg de senaste åren. Men inte så stor omväxling eftersom denna också flyger. 😃
En UH-60A Blackhawk i skala 1:72 från Hobbyboss blir det! Hade tänkt när jag köpte den för några år sedan bygga den som en svensk Hkp 16 men det går ju inte. Helt fel version. Den versionen som Hkp 16 är finns inte ens som byggsats.
Hade tänkt köra detta bygge som ett litet sidoprojekt när jag inte kan göra så mycket på de andra byggena som alla är på målningsstadiet, förutom Mossien som snart är förbi där. Inget prioriterat bygge det här alltså men vi får se hur det går. Kommer säkert färdigställa denna före alla andra byggen.

Interiören är inget att hurra för. Knappt några detaljer alls. Varken på väggarna eller golvet. Det är ganska synd då det är en helikopter där man kan göra så att ganska mycket syns.
Det blir till att scratcha lite och jag har redan börjat lite som ni kan se. Stolarna är bara provmonterade men hade tänkt fixa bälten på alla och sen får vi se vad jag kan åstadkomma med hjälp av plasticard.

Bakom instrumentpanelen skulle det bara ha varit ett tomrum och det hade sett förjävligt ut då man ser ganska bra in. Håller nu på att fixa lite paneler där. Mer detaljer tillkommer sen men det går inte att göra allt för många detaljer då det är väldigt smått det här. Hade varit lättare om skalan hade varit 1:35.

Instrumentpanelen är helt flat den med. Inte ens några dekaler för instrument. Men det kan man väl inte förvänta sig av en så enkel och billig byggsats men hade hoppats på mer då resten ändå är väldigt fint och det här hade kunnat bli en utomordentlig byggsats om interiören hade varit bättre.
Instrumenten hade jag tänkt fixa med en utskriven instrumenpanel som jag hittade på internet och sedan fixade. Vi får se hur det blir. Kan nog bli väldigt bra. Sen har jag som ni ser gjort en liten "ram" runt glareshield-panelen. En stigspak ska jag försöka fixa också. Inte kan man flyga en helikopter utan en sådan! Blir svårt att lyfta från marken då.

Ser bra ut så här långt. Synd med plasten som inte räcker till överallt men med dina fina plasticard åtgärder fixas det snabbt. 🙂
"It´s all about the details"! 

Här är de två kroppshavlorna, golvet och fronrutan provpassade. Passformen är väldigt bra men det blir en liten skarv längs med kroppshalvorna som måste fixas, men det är inte så farligt.
Cockpit kommer blir genast intressantare med lite plasticard! Ni kan föreställa er hur trist det hade sett ut utan plasticard.
Ser bra ut så här långt Felix! Blir intressant att se när du har scratchat färdigt.

#6 #8 Tack! Det är kul att scratcha och se hur något så platt och tråkigt genast kan få mer liv.
Scratch e galet kul :D…. Man får frihet i bygget…tolka…vad man vill lägga till o poppa ut…….Felle…jepp Do It….ser fram emot detta bygge :D

#10 Ja scratch är verkligen kul! Inte alltid så lätt men väldigt kul. Speciellt när man ser resultatet! Svårast blir att scratcha i utrymmet i nosen. Svårt att få till rätt form på panelerna som ska sitta där.

Mest har jag jobbat med småbitarna som ska täcka upp tomrummet bakom och under instrumenpanelen. Lite mer detaljer ska tillkomma är det tänkt men sen får det vara nog. Jag skulle kunna hålla på och pilla i evigheter med denna men jag känner att jag gärna vill fokusera mer på målningen och få klart den någon gång.

Ser fint ut så här långt tycker jag
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Japp…ser kalas ut det där…samt som du sa man kan fippla länge men måste gå vidare…fin balansgång det där ibland.
Bra jobbat Felix!

Tack så mycket alla!

kul med en helikopter, tror att du gör rätt som inte detaljerar allt för hårt på insidan, min gissning är att det ändå inte kommer att synas särskilt väl. sen är det väl hur man är som person, ibland vill jag vara noga fast ingen ser, men lika ofta kan jag känna, vad spelar det för roll, så länge man kan ana att det ser ok ut så duger det, tycker annars att man liksom tappar glädjen i projektet när man vill ha det för perfekt och då blir det bara en massa jobb
Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Hade det varit en större skala så hade det nog varit värt att detaljera insidan mer. Jag tänkte först lämna ena dörren öppen men eftersom insidan inte skulle vara särskilt märkvärdig så lämnar jag båda dörrarna stängda. Vill man ha mer detaljer så är det bättre att köpa en modell som har fler detaljer och inte saknar alla som denna modell.

Coolt! Jag väntar med spänning på fortsättningen!