Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 3592 ggr
Antonomy
0

A 32A F 17 färgschema?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Har börjat på hellers lansen i 1:72. Tänkt mig att det ska bli attacklansen med röd nos och blå/olivgrön? Hursomhelst jag är dålig på det här med färger så det skulle uppskattas om någon kunde ge mig dem korrekta färkoderna (humbrol) helst. Tack på förhand :)

Roca
0

Hej, och välkommen till forumet!

Lansen är ju ett kärt barn för många och en populär modellbygge-förebild. Själv har jag nog minst fyra Heller-Lansen i bygghögen men har ännu inte kommit igång med något bygge. Lycka till med ditt!

Så till färgfunderingarna:

Jag är ingen expert, men har ju kollat lite förut och har lite litteratur och länkar att tillgå i ämnet. Vad jag kan se så finns det på nätet en del färgprofiler som visar denna tidiga Attacklansen just med mörkblå fena (detta färgschema var nog inte så långvarigt och kan beskrivas som leveransfärgschema)

Vissa modellbyggare har byggt individen blå P med blå fena, t.ex. den här på Tarangus hemsida.

Sedan om man läser i t.ex. boken "Kronmärkt" så kan man läsa på s. 51 att det i november 1954 infördes föreskrifter för bl.a. A 29B, rörande olivgrön målning av vingspetsar och fena, något som senare infördes även på A 32A och S 29C. (för underlättande av formationsflygning)

Även RBD Studio menar på att fenan var olivgrön.

Så det finns lite olika bud och jag tror att färgfrågan på fena/vingspetsar har diskuterats tidigare bland (mest svenska) modellbyggare. Det är nog bara att välja själv vilken du tar. Om vi då utgår från den olivgröna färg som användes i FV (även som ovansidesfärg på Lansen), så hette den Olivgrön 325 och fanns i lite olika nyanser. I Urban Fredrikssons Color Reference Charts på den gamla IPMS Stockholm-sidan så finns det ingen direkt Humbrol-matchning till denna.

Men en snabb googling ger vid handen att man skulle kunna använda Humbrol 116 och mixa med Humbrol 24, enligt de som jag vet mycket duktiga byggarna hos IPMS Uppsala.

Ett annat sätt kan ju vara att kolla i byggsatsens instruktioner efter vilka Heller-färger som rekommenderas:

Här står det i min byggsats, att den blåa ska målas med Heller 7024, vilken kan ersättas med Humbrol 25 Blue, återigen enligt Urban Fredriksson.

Och den olivgröna som den beskrivs för det andra märkningsalternativet i Hellersatsen, skulle vara Heller 7030 (Humbrol 123 Dark Sea Grey) den här sistnämnda låter lite märklig.

Övriga Hellerfärger för det metallrena alternativet:

7015: Humbrol 82 Orange lining

7003: Humbrol 60 Matt Scarlet

Och slutligen flygkroppens färg; 1/2 7008 (?) + 1/2 7020 (Humbrol 64 Light Grey), men den kan nog lika gärna målas någon alu/silverfärg

Boktips, finns ofta på biblioteket:

Stridsberg, Sven, Lansen, Allt om hobby, Stockholm, 1992

Karlström, Björn, Flygplansritningar. 3, Svenska flygvapnets bomb-, attack- och torpedflygplan 1926-1986 : ritningar i skala 1:50 och 1:72 samt bilder och data = Swedish Air Force bombers, air-to-ground attack and torpedo bombers 1926-1986 in scale 1:50 and 1:72, Allt om hobby, Stockholm, 1986

Hellström, Leif & Fredin, Leif, Kronmärkt: målning och märkning av svenska militärflygplan under 1900-talet, Allt om hobby, Stockholm, 2000

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

J35B
1

Vi grävde vidare i detta för något år sedan på IPMS Stockholms forum. Robert Bergwall (RBD Studio) lyckades då hitta en färgfilm där där det tydligt syns att fenan är grön. Dock verkar det som om det eventuellt kan ha förekommit blå fenor också, men gör man den grön har man definitivt rätt. Dessutom finns bilder på just Heller-individen (röd A) som tydligt har en grön fena till skillnad från boxarten som alltså är fel.

Se länk här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=726&hilit=lansen+fena&start=60

Roca
0

#2 Oj, det var en rejäl diskussion om fenfärgen! Ja, det verkar ha blivit tämligen grundligt utrett. Ser fram emot ditt bygge Antonomy.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus