Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2944 ggr
wooderson
1

Bygga med barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittat lite roligt för de yngre i tamiyas dinosaurie sortiment, såg även deras limonecement, någon sorts citrusextrakt, det luktar iaf apelsin

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
0

Bygget är ganska enkelt för vuxna, lagom till avancerat för en femåring

wooderson
0

Men koncentration och bestämdhet

wooderson
0

En sax

wooderson
0

Lite lim

wooderson
0

Och några uppmuntrande ord, ger upphov till en liten söt dinosaurie

Decaius
0

Ser heltrevligt ut! Alltid roligt att se tillväxten inom hobbyn tryggad :)

[Hayabusa]
0

Framtiden är räddad!

mangemani4
0

så uppfriskande och glädjande att se de yngre hålla på med detta:). när jag växte upp så var det mer unga än vuxna som höll på med modeller/tennfigurer/annat, men efter 1996, då internet kom, och ju mer spel och datorer avancerade, så såg man tyvärr mer vuxna än barn hålla på med hobbyn. 

fint bygge och han verkar ju ha kul:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

wooderson
0

Jo det är roligt för både far och son, fint med det här limmet då kan han få kladda lite som han vill. En kul sak är ju att modellerna är i skala 1:35 så det går ju att göra ett what if dio om man vill

wooderson
0

Dags att måla, pappa har grundmålat, tråkigt svart. Mer färgglatt ska det bli

wooderson
0

-pappa, om den är röd är det en hona.

wooderson
0

För vissa är färgkombinationerna i sköljglaset mer spännande

wooderson
1

Dagens produktion 1 tyrannosaurus hona (den röda färgen avslöjar ;))

wooderson
0

Velociraptor (hane, alltså inte röd)

wooderson
1

Bilden

wooderson
0

Hobby boss gör bra saker för yngre, här provar vi ett plan

wooderson
0

Inte så många delar, men för en femåring är det utmanande så det räcker

wooderson
0

Men med lite hjälp går det bra

wooderson
0

Airbrush är inte helt lätt, blir mycket färg på vissa ställen, lite mindre på andra

wooderson
0

Sen blev det ett djungelplan, ännu igen på streck och orangea prickar ;)

wooderson
0

De här easykiten är verkligen bra, om man bygger med barn. Typ 50 delar totalt och det blir en fin modell, skala 1:48 pris runt 150kr är väl ganska rimligt för ett par timmars sysselsättning (pappa hade kanske hellre hållit sig till boxarten vad gäller färgsättning, men den är väl lite tråkig kan tänkas)

Mecthegreat
0

Ser väldigt trevligt ut , vart hitta du dino-kiten ?. har haft liknande planer till barnen

Dioramabyggare
0

#15: Dinosaurien i mitten är ju "vinterkamouflerad"! 👍😉

mangemani4
0

fina byggen, lär vara proffs om typ nått år:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Banjoman
0

Verkligen härliga byggen, och en fantastisk introduktion till hobbyn! 👍

En fundering, bara: i det lite längre loppet är det kanske inte alldeles nyttigt för lungorna att måla med AB utan andningsskydd eller utsug?! Även om färgen är lösningsmedelsfri så sprider AB:n minimalt pyttesmå färgpartiklar i luften, vilka man ohjälpligen andas in om man befinner sig i närheten och inte har en bra mask (en så'n där billig vit räcker inte).

I mitt hobbyrum har jag t.ex. hittat ackumulerat färgdamm på diverse avsatser en tre-fyra meter bakom platsen där jag suttit och målat! 😮

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
0

Kan tillägga att jag för min del alltid kör med en halvmask från Sundström med partikelfilter i när jag målar med AB, inklusive under rengöringen. Small/medium-masken borde kunna passa även på ett barn, och den stora fördelen med en sådan mask är att den är lätt att andas i, enkel att ta på sig och så är det mycket tacksamt att den inte blåser någon utandningsluft upp över glasögonen så att de immar igen.

Alternativet vore annars att skaffa en sprejbox – det har inte riktigt kännts som något alternativ för mig, eftersom jag bland aanat målar ganska stora båtskrov, men för plastmodellbygge är sådant inget direkt problem.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

wooderson
0

#22 de finns på super-hobby.se plastbyggsatser/övrigt

wooderson
0

#25,26 tack för den upplysningen Banjoman, det hade jag faktiskt ingen aning om. Blir till att köpa en sprejlåda å det snaraste, brukar ju vara i köket och hålla på, så det kanske är bäst för hela familjen isf

Rone
0

Verkligen trevlig familjesysselsättning! Riktigt fina byggen blir det också, gillar att ungarna struntar i målningsbeskrivningarna och bara kör på ur fantasin! 🙂

Mecthegreat
0

Tack för det. Får nog kolla upp några dinos till mina knattar :)

sebfr
0

Vilken underbar post! Det är helt fantastisk att se unga ge sig an modellbyggandet. Dom imponerar helt klart - även med 30 års försprång i livet så har jag en del att lära märker jag.

Tack även för informationen om hur man könsbestämmer Dinosaurier - gäller det även andra reptiler? ;)

Vänliga Hälsningar
Sebastian, Airfix Norden

Sebastian - Airfix & Humbrol

Roca
0

Fina byggen och trevliga bilder! Hemma vid vårt köksbord byggs det också vidare, mest Disney Planes & Cars-byggsatserna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

wooderson
0

#31 ja du det är en bra fråga, skall föra den vidare :)

#32, ja de är också populära, vi har byggt blixten och doc Hudson, men snap kiten är lite svårare av någon anledning så när vi har byggt dem är det mest jag som har byggt och de har lekt,

IKV91
0

kul! Jag fick mina barn att bygga något flygplan och någon stridsvagn. Byggde även en nyckelpiga med lilltjejen. Roger