Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2570 ggr
Mecthegreat
0

Tamiya Tiger1

Medans jag vänta på klarlack och färg till ubåten så börja jag på en Tiger . Hade tänkt att prova att göra snöcamo på denna som den såg ut vid leningrad 1944.

Mecthegreat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna vagnen fast med snöcamo

Mecthegreat
0

Försöker bygga D-versionen av vagnen , vilket innebär tidiga Gun Mantlet, rök-kastare, inga larvband på i fronten och dom tidiga drivhjulen. Så här långt har jag kommit nu

[Hayabusa]
0

Använd inte bildspel, tack.

Mecthegreat
0

Försökte lägga upp flera bilder , men då blev det bildspel istället. kan nån moderator hjälpa mig? . 

Sorry Hayabusa      (blev ett misstag)

Amatören
1

Utanför ämnet men vad är det som gör att man inte ska använda bildspel? Det är ju bara att klicka på bildspelet, sen kan man bläddra i sin egen takt?

ElLobo
0

[Hayabusa]
0

#5 Personligen tycker jag att bildspel är "störigt", det är en anledning.  Jag har uppfattat det som att en majoritet känner likadant, varför ElLobo tog beslutet att avråda från bildspel.

En klar fördel med "1 bild per kommentar" är att man kan klicka på bilden och på så vis få upp den verkliga bildstorleken.  Det går inte vid bildspel.

Eller har jag missuppfattat saken, ElLobo?

ElLobo
0

Decaius
0

Bygget ser lovande ut!

ElLobo
0

#4-5, #7: Hayabusa har helt rätt. Bildspel är enbart störigt och irriterande. Och i bildspel missar man finessen med att det går klicka upp den verkliga bildstorleken för att titta på detaljer.

wooderson
0

Först snyggt jobbat, ska bli kul att se fortsättningen. Sen ang bildspel, de verkar inte så bra när man använder mobilversionen av iFokus, jag ser det iaf inte och det är ju lite tråkigt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Mecthegreat
0

Först tack för hjälpen med bilderna . Som sagt trodde jag kunde ladda upp flera bilder samtidigt utan att det blev ett bildspel, ber om ursäkt för det. Tack till er som kommenterade bygget.

Mecthegreat
0

Lite skadade skärmar och hjul

Mecthegreat
0

Närbild

IKV91
0

Skärmarna blev väldigt snygga! Hur gjorde du?

Mecthegreat
0

Tackar, använde mig av olika tänger och böjde och bände lite 😄. Första gången jag försökt . Sågade av ena skärmen med en finsåg

wooderson
0

Håller med ikv mycket snyggt jobbat, ger lite realism i bygget

Amatören
0

#7, #10, tack för svar. Förstår det där med möjligheten att klicka upp. Tänkte inte på den detaljen. I övrigt, fint bygge! Bände du skärmarna direkt eller värmer du med något för att det inte ska brytas? Har aldrig vågat testa.

Mecthegreat
0

Har inte värmt nånting utan böjt lite försiktigt och det har inte spruckit nånting . ganska mjuk i plasten . hade lite olika verktyg och olika typer av underlägg för att få till lite olika typer av "skador"

Mecthegreat
0

Lite närmare

Mecthegreat
0

Sista bilden för idag

mangemani4
0

har velat prova att buckla plåten lite på mina tigrar, men chickat ur i sista sekunden, rädd att det ska gå sönder:P, men du har lyckats fint ser jag:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Mecthegreat
0

Så kände jag med innan, såg ju så lätt ut när man kolla på andras byggen :). Tack för dom vänliga orden

Mecthegreat
0

Så då var det snart dags för lite grundfärg. Bygget har flutit på ganska bra , överraskad att det gått såpass snabbt

Mecthegreat
0

Så då var den väl färdig för lite grundfärg iaf. Avgasrör och verktyg väntar jag med

Mecthegreat
0

Blev fel kort

Mecthegreat
0

Pröva på att göra lite battle damage oxå

Mecthegreat
0

Banden ser lite mindre plastiga ut nu iaf

Mecthegreat
0

Vädrade band provmonterade . Vad tycks ?

Mecthegreat
0

Annan vinkel

Mecthegreat
0

För att vara första gången jag ger mig på att vädra band så är jag ganska nöjd iaf

wooderson
0

Det blev ju bra så nöjd kan du va ;)

Mecthegreat
0

Tackar för det . Väldigt roligt att jobba med pigment och wash

Mecthegreat
0

Så då var den målad och klar . Snart dags för dekaler och snöcamot

Mecthegreat
1

Börja med tornet , som sagt det får duga . Har ni några synpunkter eller förslag på förbättringar så säg till

Mecthegreat
0

Annan vinkel

wooderson
0

Tycker det ser bra ut, hur tänkte du göra med dekalerna? Det brukar väl vara några på sidan av tornet?

Mecthegreat
0

Jepp jag missade det så får skrapa bort lite färg på sidan av tornet och bak på tornet

mangemani4
0

ser strålande ut:). använder du chipping medium under den vita camon och skrapar bort flagor utav den vita camon sen eller vad är din hemlighet:)?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Mecthegreat
0

Min hemlighet tar jag med mig i graven :) . Började med att grunda vagnen med tamyias surface primer , sen blev det tamiya panzer gray. Nu kommer hemligheten :) , använde humbrols maskol som jag duttade med en bit av en kökssvamp . Efter det torkat ca: 30min så lacka jag med tamyias matt-vit. Sen borsta jag med en pensel modell större och tandpetare. Nu har jag precis lagt på en winter wash , kort kommer om en liten stund.

Husse1
0

Snyggt bygge! Genomtänkt och "äkta" känsla på chippningen på whitewashen tycker jag.

Mecthegreat
0

Det tackar jag för. Har försökt få till lite mera slitage vid ställen som jag förmoda var mer utsatta

Dioramabyggare
0

#35, #36: supersnyggt!

Mecthegreat
0

Tackar för dom vänliga orden, dekalerna får vänta lite , hade ingen dekal vätska hemma så det är beställt nu . Återkommer såfort dekalerna är på plats

wooderson
0

vill bara betona att jag också tycker att det är riktigt snyggt gjort, och att det ger en realistisk framtoning. min fråga ang dekalerna, var mer av arten, brukar siffrorna på tanken vara under det vita? så att man inte ser dem vid helt nymålat, eller brukar de vara på de vita så att även de borde ha fått förslitningar?

Mecthegreat
0

Tackar för det. Jag skulle tro att dom måla dekalerna med samma vita färg dom hade till camo:t iaf såg det ut så på beskrivningen. Så dekalerna borde ju vara märkta av slitage dom oxå. Om jag förstod din fråga rätt

Mecthegreat
0

Avgasrören provmonterade

Mecthegreat
0

Det tar sig , snart inte så mycke kvar

Mecthegreat
0

Annan vinkel

Banjoman
0

Det tar sig sannerligen! Mycket snyggt blir det!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Mecthegreat
0

Det tackar jag för . Har lärt mig en hel del på detta bygget hoppas jag iaf :)

Mecthegreat
0

Närbild på tornet med bandlänkarn på plats

Mecthegreat
0

Annan vinkel

Mecthegreat
0

En till

Mecthegreat
0

Lyckades bryta av båda skärmarna och kulsprutan, men utan skärmar bak såg rätt fräckt ut. Får se om dom kommer dit igen eller hur jag gör

mangemani4
0

blev väldigt inspirerad utav din vinter cammo där, resultatet:), blev så inspirerad så att jag ska testa en omvänd metod utav cammon, dvs måla tanken snö vit och sedan använda en tvätt svamp för att dutta dit färgen (precis som chipping metoden fast istället för runt kanter och luckor, så blir det över hela tanken) som ska föreställa färgen som tanken är målad i, färgen under cammon:)

annars kan jag inte säga annat än väldigt snyggt, du har fått till rost effekterna väldigt bra:)

Mecthegreat
0

Kul att man kan inspirera nån med ett bygge. Det va en cool ide. Tackar för det , för att varit första gången som jag använt mig av rostpigment så är jag nöjd. Du får uppdatera mig hur dey går med ditt projekt sen

wooderson
0

Blev en riktigt fin vagn, ser realistisk ut. Det gillas

wooderson
0

En liten tanke som slår mig är om det kunde se lite snyggt ut med någon snö på banden?

Mecthegreat
0

Tackar för det . Tanken var väl att påbörja nån typ av diorama med vinter tema och då tänkte jag lägga till snö på banden. Eller om man ska göra det nu ändå kanske :)

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer