S:t Erik
Hej, söker efter ritningar till isbrytaren St:Erik
Jag är tämligen säker på att Sjöhistoriska borde sitta på en ritning av något slag.
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Vilket varv byggde den, vi har Finnboda varvs räddade ritningar här, men jag kommer inte ihåg om nån isbrytare var med där, däremot finns det bra med ritningar till pansarkryssaren Fylgia, har haft funderingar på att scratch-bygga den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Se där den var byggd på Finnboda, så om det finns några ritningar så finns dom troligen här på Centrum för Näringslivshistoria kan dock ej säga säkert eftersom det var bra länge sedan jag gick igenom och registrerade Finnboda ritningarna, det fattas en hel del eftersom ritningsarkivet räddades mest av en slump när det stått öppet ett bra tag
I Sjöhistoriskas sökbara katalog hittar man en ritning (eller egentligen, noga sett, fyra: midskeppssektion, profil- och däcksplan, utslagsritning med spantruta samt linjeritning) för "Isbrytaren II" som lär vara det namn under vilket S:t Erik byggdes …
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#5 Glömde nämna att det finns ett beställningsformulär för kopior längst ned på samma sida …
/Mattias
Hej, idag var jag på Sjöhistoriska nere i arkivet och tittade på ritningarna. Beställt 😃 tittade även på Salama grattis till en fin modell.
#7 tack så mycket.🙂
😃 Idag hämtade jag ett papprör med 4 ritningar

#9 Kul!
Stefan - Modellbyggare
Snyggt!🏆
Attans snygg plankning :)
Verkligen mycket, mycket snyggt! 👍
Vad är det för panna?
Tack för de vänliga orden, pannan är Eskaders Neptun ska driva en Stuart D-10 som jag införskaffade för en del år sedan.
#27 Man fattar, man förstår! Har du kommit i gång med bygget av själva fartyget, också? För jag antar att det här är fråga om drivlinan till en modell av S:t Erik?!
Spännande värre! Håll oss gärna underrättade om byggets fortskridande!
Intressant att du valt att bygga isbrytare har för många år sedan byggde jag THULE skala 1:50 med 3 motorer du kan se bilder på klubbens hemsida www.mmbk.se kolla under båtar klicka på B för att se närbilder extra intressant oxå att kör mes ångmaskin
Ville hitta ett fartyg med ångdrift och en Stockholmsbåt, många har byggt skärgårdsbåtarna så ville hitta något annat. Hon ligger ju som museifartyg här så man har möjligheten att göra besök och fota.
Vilken årgång av skutan siktar du på att bygga? Den ursprungliga varianten, med öppen brygga, eller den ombyggda, med sluten brygga, så som hon ser ut i dag?
Stor beslutsångest vet ej just nu 🤔 men lutar åt den ursprungliga, kanske två överbyggnader som man kan byta hmmm
#38 Man fattar, man förstår! Till den ursprungliga har du förstås ritning, medan den nuvarande versionen kan besökas och beses … Men det är klart att om det inte är någon annan, tydligt synbar skillnad än överbyggnaden så låter det ju som en extra spännande lösning att göra modellen konvertibel! 👍
En annan fråga: om jag förstod den där filmsnutten rätt så hade/har hon även en bogpropeller – är det något du planerarar att inkludera i fungerande form, och kommer den i så fall drivas av ångmaskinen eller av en separat (el)motor?
Ingen bogpropeller till att börja med, vill ha en båt att komma igång "kvickt" att köra med. Sedan får vi se.
Hej intressant med Sankt Erik, själv bygger jag gamla Ymer som du kan se här på detta forum
Lars
Hej GusLars, letat efter Ymer men hittar inte.
Tjusigt Kjell… ser ut som skutan blir skrovfärdig till hobbymässan ;)
#43: Jättesnyggt bygge!🏆
Hej.
Hoppas denna länk fungerar
Lars
Lars
#47: Ååååh, så vackra detaljer!😍
Vad är grejen nedanför de tre lanternorna(?) för något? Smörjspruta? Och fungerar tryckmätaren, eller är den enbart en attrapp? Är det en temperaturgivare till höger?
Jag hoppar in och ger en snabb förklaring… "lanternorna" är smörjkoppar, prylen längst till höger är ett brännarmunstycke till en ångpanna… resterande är tillbehör till en ångpanna. Smörjsprutan var däremot helt rätt 🤓. Hoppas du inte misstyckte Kjell 😇
Jag tar mig för min del friheten att tillägga att manometern med största säkerhet är en fungerande sådan – även på en modellångpanna är det viktigt att ha kunna koll på trycket!
#2: jag har också fått smak på att bygga pansarkryssaren Fylgia, inte minst sedan jag läste om och såg en bild av henne i Prins Bertils bok "Prins Bertil berättar" som jag häromdagen fyndade för en(!) krona i kommunens Återvinningsbutik som ligger bara omkring 400 meter från där jag bor. Hur jag nu ska hinna bygga henne i modell…🤔.
En bild av den vackra skonerten "HMS Falken" finns också med på bild i boken.

Fylgia har jag också haft lite lösa funderingar på, enda pansarkryssaren som finns kvar i Finnboda varvs arkiv, satt och funderade på det när jag registrerade ritningarna, det finns en hel del ritningar på henne.