Modellbåtar i trä?
Söker länkar till någon som säljer byggsatser av segelbåtar i trä, avsedda för
radiostyrning.
Jag antar att du med "segelbåt" menar fritids/kappseglingsbåt, och inte segelfartyg. Byggsatser i trä för sådana båtar känner jag tyvärr för min del på rak arm inte till någon som tillhandahåller.
Så där på en höft skulle jag säga att den största delen av vad man i dag hittar i segelbåtsväg i handeln är RTR eller ARTR, dvs. (om jag inte såg fel på dina bilder häromdagen) sådana båtar som den du redan har.
Det finns en del byggsatser till segelbåtar att köpa, men de har i samtliga fall som jag känner till skrov i glasfiber eller ABS.
Vill man helst bygga i trä är det dock, skulle jag säga, inte alltför svårt att bygga från scratch efter ritning, och ritningar kan man definitivt få tag i! Givetvis beror svårighetsgrad och tillgång på ritningar i någon utsträckning på hur kinkig man är med den exakta båttyp man vill man bygga: en segelbåt i semi-skala och största almänhet eller en skalamodell av en specifik förebild. Det förra är enkelt nog, det senare kan bli i princip så svårt som man har lust att göra det. Själv byggde jag t.ex. en drygt meterlång radiostyrd segelbåt efter ritning när jag var i 15-årsåldern, utan några som helst problem, så det låter sig definitivt göras.
Likadant skiftar givetvis svårighetsgraden med hur noga man är med seglingsegenskaperna -- vill man bara segla runt för sitt eget höga nöjes skull är det ganska okomplicerat; vill man i stället tävla skapar detta ett antal begränsninar och förutsättningar som man måste förhålla sig till.
i alla fall finns det ett antal segelbåtsritningar att köpa för relativt överkomliga pengar från Model Boat Plan Service hos My Hobbystore, t.ex. den här eller den här eller … ja, leta själv, vettja: här hittar du en lista över samtliga deras segelbåtsritningar! 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Mittåt -- jag hade fel! 🤪
Eskader säljer en byggsats i 1:12 av en segelbåt som heter Dark Harbor, vilken enligt vad de skriver på sin webbplats kan anpassas för radiostyrning. ☝️
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Radiostyrning är definitivt inte mitt område, bäst att säga det först av allt :-)
Det jag hittar som verkar vara en "riktig" byggsats är denna av Dumas: http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/dumas-1121.html
Ser lite enkel ut, men verkar användas flitigt om man googlar efter den.
Den modell jag först tänkte på var Billing Boats Colin Archer (den större i 1:15), men den verkar vara i väldigt svår att få tag i :-/ Här är en sådan i aktion
#3 Så vitt jag vet har Billing Boats Colin Archer även i 1:15 skrov av ABS, så vill man ha en riktig träbyggsats kvalar den inte heller in …
Jag kom dock på att det i Danmark finns en specialbutik för modellbåtar, Modelskibet, och si: de har också några segelbåtsbyggsatser i trä, lämpade för radiostyrning!
Tack för alla tips ! Trots att jag var lite otydlig i min fråga, lyckades ni få fram det jag sökte 😎
Hade annars en tanke på att "konvertera" tex. en sån här till RC. Tror ni det kan gå?
http://www.hobbycenter.se/ebutiken/product_info.php?cPath=46&products_id=273
#5 Väl bekomme! 🙂
Teoretiskt sett är det givetvis möjligt att konvertera den byggsats du länkar till till r/c, så länge skrovet är ihåligt, men rent praktiskt kan det ha sina sidor, eftersom den i skala 1:25 är ganska liten (bara 360 mm lång), och det därför kan bli trångt om saligheten under däck för att få plats med mottagare, roderservo och segelvinsch., särskilt eftersom sittbrunnen tör stjäla en hel del utrymme.
Om det är en Draken-båt du gärna vill bygga så finns det en i 1:12 från Billing Boats för 999 DKK hos Modelskibet -- förvisso inte i lager just nu, men väntas enligt deras webbplats in inom ett par veckor. Jag vet ingenting i övrigt om byggsatsen, men om du tittar längst ner på sidan hos Modelskibet så ser du att det där finns länkat till ett franskt bygge för r/c, förvisso på franska, men med gott om bilder också.
Det man annars också alltid måste ha i åtanke när man bygger en segelbåtsmodell är att skrovet antingen har en sådan form (och konstruktion) att man kan få in tillräckligt mycket ballast inuti kölen, eller att den har en sådan konstruktion att det passar/fungerar med en utvändig ballastvikt.
#5 Väl bekomme! 🙂
Teoretiskt sett är det givetvis möjligt att konvertera den byggsats du länkar till till r/c, så länge skrovet är ihåligt, men rent praktiskt kan det ha sina sidor, eftersom den i skala 1:25 är ganska liten (bara 360 mm lång), och det därför kan bli trångt om saligheten under däck för att få plats med mottagare, roderservo och segelvinsch., särskilt eftersom sittbrunnen tör stjäla en hel del utrymme.
Om det är en Draken-båt du gärna vill bygga så finns det en i 1:12 från Billing Boats för 999 DKK hos Modelskibet -- förvisso inte i lager just nu, men väntas enligt deras webbplats in inom ett par veckor. Jag vet ingenting i övrigt om byggsatsen, men om du tittar längst ner på sidan hos Modelskibet så ser du att det där finns länkat till ett franskt bygge för r/c, förvisso på franska, men med gott om bilder också.
Det man annars också alltid måste ha i åtanke när man bygger en segelbåtsmodell är att skrovet antingen har en sådan form (och konstruktion) att man kan få in tillräckligt mycket ballast inuti kölen, eller att den har en sådan konstruktion att det passar/fungerar med en utvändig ballastvikt.
Jag glömde säga att du naturligtvis själv vet bäst vad det är du har lust att bygga, och hur stora utmaningar du vill ta på dig (liksom för delen också hur stora du betraktar olika utmaningar som), men det kan kanske vara värt att fundera ett par varv på huruvida attraktionen du finner i en byggsats som ursprungligen är tänkt för en statisk modell (så som är fallet med de bägge Draken-byggsatserna) uppväger det extra besvär det kommer innebära att bygga dem vattentäta och göra dem radiostyrda, jämfört med en byggsats som är konstruerad med just radiostyrning i åtanke, som t.ex. Bella och Bellissima från Aero-naut … eller för den delen den byggsats som MarkusN länkade till i #3!
Om du till exempel tar en titt på Bellas och Bellissimas byggbeskrivningar (här respektive här) så tror jag att du förstår vad jag menar -- svårigheterna tör bli färre!
Å andra sidan ligger ju en stor del av tjusningen med modellbygge i själva byggprocessen, och inte minst då i att lösa problem av olika slag, så det är i mångt och mycket en fråga om vad man tror sig om att klara och vilka prioriteringar man gör …
Jo, det är sant; som nybörjare av R/C- byggen bör jag göra det enkelt för mig och köra på modeller avsedda för R/C. Huvudsaken är att det blir ett skrov i trä och en båt som går att detaljera med fina detaljer 😉
Glömde nämna en sak ; min nuvarande segelbåt skall detalj-förbättras en hel del , men först ska jag bygga en motorbåt av "daycruiser"-typ. Även den ska förses med radio och elmotor.
#10 Se där ja – det är till att ha blivit båtbiten på allvar?! Vad trevligt! 👍 Gratulerar! 🥳
Har du redan bestämt dig för vilken motorbåt du vill/tänker/skall bygga?
Hej! Säljer fartyg mm på http://swehobby.se/modellbygge/tr%C3%A4byggsatser/fartyg-tr%C3%A4modeller. Kan även ta hem BillingBoats på beställning.
Jag kan inte alla detaljer om vad man behöver och hur man bäst bygger, men hjälper gärna till att leta om du vet vad du söker.
Mvh Henrik på Swehobby
Jobbar på www.swehobby.se

Samtliga Billing Boats fartyg kan du köpa hos oss på Modellhuset Liden i Mariestad.
Christer Mann
www.modellhuset.com
#11 Banjoman; Detta skrov köpte jag som synes beg. Verkar vara gammalt,,

Har varit en öppen sportbåt men tanken är att bygga en kabinbåt av den. Har redan börjat med en skiss/mall till den.
#14 Spännande… hoppas på en trevlig byggtråd 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#15+16: Båten är 70 x 27cm
Ja, har funderat på en byggtråd.