Tamiya Maskeringstejp
Hur länge vågar man tejpen sitta innan man måste lacka modellen, utan att det blir limrester kvar eller tar med grundfärgen när man tar bort. nån som vet?
kan inte svara någon tid men ett tips när det gäller att minimera risken för att färg åker med är att ta tejpbiten och fästa den mot handen eller tröjan ett par gånger och på så sätt minska ner vidhäftigheten en del. Det har hjälpt mig att minimera risken för att färg åker med även när det suttit längre.
Jag har aldrig upplevt att Tamiyas maskeringstejp lyfter färgen. Jag använder Tamiya och lifecolor. /Roger
Om färgen följer med när tejpen avlägsnas kan det bero på att färgen inte hunnit härda /torka in ordentligt innan tejpen sattes dit. Beroende på färgens fabrikat, konsistens etc kan det ju ta olika lång tid innan färgen krupit in ordentligt. Även akrylfärg kan ju behöva nåt dygn på sig för att sätta sig tillrätta…
Tackar för alla tips , så länge lacken har genomhärdat så kan tejpen sitta ett tag utan problem alltså. Tänkte om man maskerar i början på veckan och sen lackar till helgen, borde funka va ?. Modellen har härdat en vecka ungefär nu
Bör ju inte vara några som helst problem!