GB 93: JS-2
Byggandet av Josef Stalin-gruppen fortsatte förra veckan (sista semesterveckan, var tvungen att lindra ångesten med limångor).
[Länk: GB #93//ElLobo]
JS-2:an kommer från Tamiya och är därför en typisk shake & bake-modell som inte tog speciellt lång tid att slänga ihop. Bara skarven mellan undre och övre delen av tornet behövde slipas i någon usträckning vilket var lite synd för lite av den mycket snygga textureringen behöver återställas efteråt. Detta skulle kanske kunna lösts med lite mer våld än jag använde, men men.
Banden var det mest jobbiga. Både vinylband och link-by-link finns med och l-b-l-banden är de mest lättjobbade jag har råkat ut för. Perfekt passform och det skickas med en jigg för att bygga den övre delen. Är man Bjarne-ambitiös kanske man vill slipa bort utskjutsmärken på underdelen av bandlänkarna, men det är jag inte så det behövdes inte.
Snyggt!
Det där är en fin byggsats! Byggde en själv när den var helt ny. Det skall bli kul att se vad det blir av det./Roger
Riktigt fint. Kul att få lite inspiration inför framtiden
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Här går det framåt! Gillar dit bygge skarpt!
Instämmer med ovanstående mycket fint
Kalas. Du har fått till det riktigt bra här, väldigt fin modell
Mycket snyggt! Hatten av för en rå ryss!

Ännu en oerhört snygg stridsvagn!
Mycket tjusigt! 👍 Banden får mig att tänka på hur sulorna på mina kängor brukar se ut efter en långpromenad i november … 😉
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Riktigt snyggt bygge!
Mycket fint bygge! Gillar sagget i banden och vädringen med lera och dammeffekter. Är det pigment, wash eller andra produkter/tekniker? Kan tänka mig att gå på en liknande look på mitt Su 152 bygge som är Wip just nu…
Tack!
Vädringen gjordes enligt följande:
Vid målning målade jag nederdelen av vagnen brun istället för grön, detta märks väl inte så mycket i slutprodukten men kan ev täcka upp någon miss. Efter det blandade jag en sörja av gips, sand och vatten och färgsatte med pigment. Detta kladdades på med en gammal pensel. Ska inte vara för tjockt för då blir det bara klumpar och inte för rinnigt för då blir det spackel, jag fick spä ut blandning efterhand den började stelna. Använde några tops för att torka bort när jag kladdade ner ställen där det inte skulle vara, t ex slitytorna på banden. Jag hade också maskat av hjulaxlarna för att inte ställa till det med fastsättning av banden som var byggda löst. (Sen sket jag i t ex baksidan av hjulen, men säg inget).
Ovanstående blev som sagt för ljus, så jag målade över allt det ljusa med Earth-färgen från http://www.migjimenez.com/en/weathering-sets/208-europe-earth-set-.html och slutresultatet blev som ovan (underdelen). Sen stänkte jag ner fronten med mer av earth-färgen. Settet innehåller även pigmentet som jag dammade ner resten av vagnen med. Sist gjorde jag lite regnstreck med en pensel doppad i vatten. Jag förseglar inte med lack efteråt för då brukar allt subtilt försvinna.
Jag gjorde för skojs skull en time-lapse-video av det, ska se om jag lyckas lägga upp den någon kväll. Tror inte att det hjälper, men den blev lite rolig att titta på :)