Nybörjare
Hej jag är ny på sidan Jag ska bygga Fairmount Alpine, Billing boats vill veta om någon har byggt denna. Vet ni var jag kan köpa delar. Även snygga tilbehör
Välkommen, alltid kul med fler träbåtsbyggare. [Express] har en byggtråd på just denna skuta.
Jag handlar det mesta i båttillbehörsväg hos Cornwall model boats, men det finns en hel den andra roliga firmor också med mindre sortiment men där man kan hitta en del godbitar exempelvis Model timbers
#0 Jag säger som petzon: hjärtligt välkommen till båtbyggarhörnan här på forumet! En byggtråd är alltid trevlig att få följa, så om du vill och gitter, berätta gärna löpande om hur det går!
Utöver de två firmor som petzon nämner (bägge definitivt förstklassiga) kan jag för min del nämna följande goda källor (i ingen särskild ordning) till utbytesdelar och/eller tillbehör:
Lycka till med bygget! 🙂
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag vill vet vilket lim som ska anv. Jag vill helst slippa epoxy. Båten ska vara radiostyrd. Är vattenfast trälim för golv ok.
Jag har inte tillräckligt mycket praktisk erfarenhet av olika slags trälim i skrovkonstruktion för att kunna säga säkert hur det förhåller sig, men man bör vara medveten om att så kallade vattenfasta PVA-lim inte är helt vattenfasta, bara vattentåliga. Om limfogen blötläggs tilllräckligt mycket, tillräckligt länge riskerar den att lossna.
Vi hade för övrigt en diskussion om just limning av träskrov i petzons Färjan 4-tråd härförleden. Av den framgår att petzon föredrar PU-lim (han kan säkert tala om vilket det är han använder) för att limma samman sina skrovkonstruktioner.
Mig veterligen är det dock åtskilliga modellbyggare som använder någon form av PVA-baserat eller liknande trälim, och som sedan i stället skyddar fogarna mot fukt med diverse ytskikt, t.ex. en epoxyfiller på glasfiber- eller annan väv; det ärju också så att båtmodeller sällan eller aldrig ligger i vatten mer än någon eller några timmar i taget, så riktigt samma behov av fogstyrka mot fukt som på en fullskalebåt har man inte heller.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag har använt flera olika märken av PU-lim, ser ingen skillnad mellan dem förutom priset. Billigaste jag hittat var på Jula. Tänk dock på att PU är allergiframkallande och handskar är ett måste, det bör vara nitrilhandskar, inte vinyl Vinylhanskar är inte kemtäta, men det är nitril. engångshandskar av nitril är dyrare och svårare att hitta än vinyl, men det finns bl.a. hos Granngården. PU släpper dessutom ifrån sig ohälsosamma gaser under härdningen, bl.a. isocyanater. Vid modellbyggande är exponeringen såpass liten att det knappast är någon risk, men man bör inte limma med PU i sovrummet. Dessutom tror jag (har inte kunnat hitta bevis på nätet vi en snabbgoogling) att isocyanaterna är tyngre än luft vilket gör att de kan rinna nerför en trappa och koncentrationen bli högre i källaren.
Anledningen till att jag använder PU är att det ofta kommer in lite vatten i skrovet även om det är tätt utifrån, det kan läcka in några droppar via propelleraxlar, genomförningar, tätning mellan skrov och däck, kondens mm, Detta avtten kan leta sig in i skrymsel och lösa upp fogar om man har otur. PU-lim har några nackdelar, det expanderar och trycker isär fogen, man måste därför spänna ihop det man limmar och det är förbaskat kletigt och har en förmåga att hamna överallt.
PU härdare i kontakt med vatten, det tar upp fukt ur luften under härdningen, om man vattenbestryker ytorna innan limning så påskyndas härdningen. PU kan dessutom limma trä mot metall, glasfiber och liknande materialkominationer som inte går med PVA.