Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Färjan 4 -- del 2

2014-09-15 12:10 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget går vidare.


petzon jobbar vidare med sitt bygge av Färjan 4.

Länk till tidigare tråddel: del 1 

Anmäl
2014-09-16 22:24 #1 av: petzon

Alla spant på plats , dock visade sig två spant kommit lite snett så de är lossbrutna igen och naturligtvis gick de sönder när jag bröt loss dem så det blir till att såga ut två nya.

Anmäl
2014-09-19 21:16 #2 av: petzon

Filler blocks gör jag av blå cellplast som på Nordevall, billigare och enklare än balsa. Limmas med Polyuretan

Anmäl
2014-09-21 22:16 #3 av: petzon

Plankningen påbörjad. Kör med samma lsiter som till Erik Nordevall II, d.v.s. 3*9 mm furu som jag sågat från de gamla panelbrädorna som satt i taket på min gillestuga tidigare. Skrovformen är svårare än man kan tro vid första anblicken. Båda ändar är mjukt rundade vilket innebär att jag måste böja trät mycket, dessutom dubbelkröker det så det blir mycket hyvlande. Fick basa de fyra översta plankvarven. Körde med triangakökets kaffekittel, funkar kanon att basa med.  Plankningen blir långt ifrån perfekt, men lite spackel kommer att lösa det galant, Nordevall såg betyldigt värre ut i samma stadie och det blev ju bra i slutändan.  Hann med sex plankvarv idag, vilket innebär att det är cirka 20 plankvarv kvar. Det blev lite lättare efter varv fyra då jag slapp basa. Limmar med polyuretan och måste därför fästa borden ordentligt eftersom limmet expanderar när det härdar. Mässingsspik och små skruv i massor. Tas bort när limmet är härdat

Anmäl
2014-09-21 22:18 #4 av: Banjoman

#3 Ser mycket bra ut! Tummen upp

Vad är förresten fördelen med polyuretanlim jämfört med vanligt (vattenfast) trälim?


Anmäl
2014-09-21 22:32 #5 av: Skalski

#3 Tjusig start Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-22 19:12 #6 av: petzon

#4 PU är vattenfast på riktigt, de vattenfasta trälimmen är egentligen bara vattenmotståndskraftiga. Inte ens det "bästa" vattenfasta trälimmet Titebond III tår längre nedsänkning i vatten. Vill man har äkta vattenfast så är det PU eller marinepoxy som gäller och blanda epoxy hela tiden är inte så kul. Titebond tycker jag dessutom är alldeles för lättrinnande, kladdar överallt och blir brunt efter härdning. Dessutom är Titebond svårt att få tag på i Sverige.

Anmäl
2014-09-22 20:38 #7 av: MarkusN

En nätt liten sak denna också... Skrattar

Hade det inte kunnat underlätta att dela upp varje "planka" i mindre längder? Eller det är en framtida riskfaktor om modellen avses sjösättas? 

Anmäl
2014-09-22 21:42 #8 av: petzon

#7, hon blir bara knappt 1,3 m över stävarna. Spantkonstruktionen noterades till 1,3 kg på köksvågen före plankning.

Jag vill inte dela upp plankorna eftersom jag då får flera knäckar på dem, jag vill ha långa svepande plankor, vill plankan inte fall på plats så gör man fel är en gyllende regel inom plankning och lik förbaskat försöker jag på varje bygge tvinga plankor på plats. Normalt brukar man ju kunna börja med en hel planka som följer däcket, det gick inte i detta fall vilket gjorde att jag fick börja planka med ändar i luften, normalt brukar jag kunna använda det första plankvarvet att fästa efterföljande i, men jag är inte orolig, det blev ganska bra och lite plastic padding ficar det som inte blev perfekt. Eftersom jag skall laminera med glasfiber är hållfastheten inget problem.

Ikväll har det blivit  2 plankvarv, 18 återstår. Kvällens plankande är inte mycket att visa på bild, men jag vill visa min fiffiga hjälpreda för att hålla skrovet horisontellt på högkant under plankning. jag la skrovet på sida och mätte avståndet mellan falska kölen och bordet. Sågade sedan till två bitar spillvirke i denna längd som jag sedan drog fast med två skruvar i falska kölen. Nu kan jag lägga skorvet på sidan under plankningen och det ligger still.

Anmäl
2014-09-22 21:50 #9 av: Dan016

#8 Gillar verkligen din lösning med provisoriska "stöttor" som skruvas fast i kölen! Det trixet ska jag lägga på minnet.

/Dan

Anmäl
2014-09-22 22:20 #10 av: Banjoman

#6 Man fattar, man förstår! På mitt nuvarande bygge är detta förstås inget problem (de delar av skrovet som kommer i permanent kontakt med vatten är av glasfiber), men det kommer vara värt att hålla i minnet om (när) det blir aktuellt att bygga ett träskrov … Får idé Jag tror väl i sig att om man laminerar eller på annat vis  gör skrovets ytskikt vattentätt så bör även ett vattenmotståndskraftigt trälim kunna fungera ( långa badstunder är det sällan fråga om, och fukten skall först ta sig förbi ytskyddet) men det är klart: säkert före osäkert, hängslen och livrem, etc. etc.

#8 Fiffigt! Ännu ett bra tips ad notam, varföre tack! Tummen upp


Anmäl
2014-09-22 22:26 #11 av: petzon

#10 Jag kör med hängslen, dubbla livremmar och lim i fickorna, bör inte vara någon risk att tappa byxorna då. En annan fördel med PU är att man kan limma de flesta material så länge minst en av ytorna är sugande. Således kan man limma exempelvis betong, metall, plast (med undantag för feta plaster såsom PVC, PTFE (Teflon) m.fl. mot trä nackdelen är att limmet skummar och expanderar så det gäller att spänna ihop med tvingar, skruv eller annat.

Anmäl
2014-09-23 21:53 #12 av: petzon

Jag besparar er bilder på att ytterligare två bord på varje sida sitter på plats således 16 kvar, nu går det att montera helt raka plankor utan avsmalningar vilket gör att det går ganska fort att få dit dem. Dock börjar mitt förråd av lister ta slut så det blir till att snart såga fram ett gäng till.

Med posten idag kom det material till däcket, 3 mm björkplywood. passade dessutom på att handla #M Displaymount spraylim och björkrundstav i diametrarna 3, 4, 6 8 & 10 mm, sånt som alltid är bra att ha hemma.

Igår fick jag också trevlig postförsändelse, en tjock bunt om drygt 50 st 20*30 förstoringar på de referensbilder jag tog förra lördagen

Anmäl
2014-09-25 22:14 #13 av: petzon

Plankningen går framåt, har kommit ungefär halvvägs

Anmäl
2014-09-28 10:14 #14 av: petzon

Plankningen klar, nu skall bara alla spikarna och skruvarna tas bort innan det är dags att slipa och spackla

Anmäl
2014-09-28 17:06 #15 av: Skalski

Snyggt... tänker du köra dubbelplankat även på denna skuta?FunderarTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-28 18:10 #16 av: petzon

#15, nix originalet har nitat stålskrov så jag tänkte laminera med glasfiber och spackla upp yta till lite lagom lätt bucklig plåt, funderar nu på hur jag fixar nitar på ett bra sätt utan att punktera det vattentäta skrovet. Men om det hade varit träskrov hade jag dubbelplankat, det går enligt min mening inte att få ett enkelplankat träskrov att bli riktigt snyggt. Det andra plankningslagret blir så mycket bättre eftersom man kan använda riktigt tunna plankor som går att böja trovärdigt.

Anmäl
2014-09-28 18:15 #17 av: Skalski

På så vis... mera nitar med andra ord Skämtar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-09-28 21:10 #18 av: Rone

Snyggt jobbat med plankningen, ser riktigt bra ut!

Angående nitar kanske du kan använda det välbeprövade modellbyggarknepet med att använda trälim. Doppa en tandpetare eller annat spetsigt föremål i lagom trögflytande trälim, sedan är det bara att dutta ut det på underlaget i lagom stora droppar. Borde ju funka även på en båt som ska va i vatten?

Anmäl
2014-09-28 22:39 #19 av: Banjoman

#16 Det var en inte helt enkel nöt att knäcka: allt som man spikar eller på annat sätt fäster i träunderlaget genom glasfiberskiktet kommer ju som du så riktigt konstaterar att punktera det senare, och därmed bjuda in Fukt & Co på oönskat besök.

En ganska pysslig och jobbig variant vore att tillverka nitarna av enbart runda spikskallar, och helt enkelt CA-limma dem på plats. Det kommer ta en lång stund, och kräva att tungan hålles rätt i mun precis hela tiden för att få varje nitskalle på rätt plats. Mot denna metod talar, utöver pillerigraden, också risken för att man vid seglats eller allmän hantering med tiden slår av nitar här och där.

En ytterligare möjlighet kunde vara att sätta nitarna direkt i träskrovet innan armeringen, och sedan i stället för glasfiber köra med nylonstrumpemetoden som då skulle kunna tänkas ge ett tillräckligt åtsmitande och finmaskigt tätskikt för att nitarna skall sticka upp inunder med tillräcklig bibehållen skärpa för att se OK ut när det sedan kommer färg på. Personligen hade jag i alla fall varit frestad att prova den metoden på en testbit för att se hur det blir … Funderar 


Anmäl
2014-09-28 22:46 #20 av: petzon

#19, nylonstrumpemetoden redan övertänkt och förkastad, funkar inte på skrov med konkava former och det är precis vad detta skrov har. Funderar på om det skulle gå att göra nita av minimala klickar epoxy. Nåja, jag har en del sliparbete att göra innan jag kommer så långt att det är dags för nitar. Såldes tid att fundera och problkemlösning är ju scratchbyggets tjusning.

Anmäl
2014-10-01 22:42 #21 av: petzon

Ett hett tips är att köpa aktier i transportbolag, nu börjar det dimpa ner paket med prylar till min modell, idag kom ett paket från Conrad med en radiostyrning, ett sändarbatteri och en laddare. Conrad hade 10% rabatt i helgen så jag passade på att beställa då, det tog mig dock en rejäl stund att hitta vad jag skulle ha då Conrads  webbutik inte direkt är ett under av klarhet. Sortimentet är också lite lustigt, de hade sändare, och det lilla batteriet, inte det stora batteriet och inte expansionsmodulerna till sändare och mottagare så dessa moduler får jag beställa från annat håll. När jag efter många kraftuttryck hade lagt de önskade varorna i varukorgen och insett atat expansionsmodulerna inte fanns så var jag så förvirrad att jag missade att fylla i rabattkoden. Insåg detta strax efter att jag tryckt på sänd-knappen. Skickade genast ett mail till kundtjänst och bad dem manuellt lägga in rabattkoden, men se den gubben gick inte, så nu är det sluthandlat på Conrad, efter ett besök på deras Facebook insåg jag dessutom att jag var lång ifrån den enda kunden som bojkottar Conrad. Det var gott om historier kring felexpidieringar försenade leveranser, orderbekräftade varor som inte fanns i lager mm.

Anmäl
2014-10-02 20:05 #22 av: Banjoman

#21 Surt värre! Själv har jag bara handlat från Conrad (den belgiska filialen, nota bene) en enda gång, och bestämde mig då raskt för att i fortsättningen undvika dem. Webbutiken var krånglig, beställningsproceduren likaså och till råga på allt skickar de sina varor med budfirma snarare än med posten, vilket här i Belgien, om man som jag inte är hemma på dagarna, brukar betyda att man efter jobbet i kvällsrusningstrafiken i all hast måste försöka ta sig till nå'n sorteringsterminal i nå't svårtillgängligt industriområde för att hämta sitt paket över disk.

Hur kommer det sig annars att du köper ny r/c-anläggning? Är din gamla för fåkanalig relativt vad du planerar för Färjan 4, eller? Och finns det nå'n särskild anledning till att du valde "gammal" 40 Mhz-teknik snarare än en 2,4 GHz-radio? Missförstå mig rätt: frågan innebär ingen som helst kritik, vare sig im- eller explicit, utan är som vanligt bara ett uttryck för min nyfikenhet kring allt vad modellösningar och byggangreppssätt heter … FunderarGlad


Anmäl
2014-10-02 21:14 #23 av: petzon

#22 Fråga på bara, ingen risk att jag tar det som kritik. jag behöver en navystick eftersom jag har två proppar, Det är inte särskilt gott om sändare med navystick och 2,4 Ghz, Dessutom vill kanske mina söner köra båt samtidigt som pappa och då behöver vi två sändare. Hur många kanaler jag behöver till färjan 4 vet jag inte än, tänkte mig fram, back, höger vänster, tuta, lanternor, innerbelysning men har även lite funderingar på att hitta på mer. I skala 1:16 går det att hitta på en del kul, kanske rörliga figurer på fördäck vi får se.

Eftersom sändaren är moduluppbyggd är den lätt att öppna för att byggas ut med ytterligare moduler, Naturligtvis öppnade jag den igår för att se hur den var byggd. Känns lite märkligt att öppna en sändare som är i princip tom. Det är bara ett kort i lådan och det är tämligen glest bestyckat, en stor ASIC (Application specific Integrated Circuit, några elektrolytkondensatorer och några RF filter samt några få "gruskomponeter" (motstånd och små kondensatorer.  Lite tråkigt att se att man har snålat på komponenterna, man har valt billiga kondensatorer och valt ett billigt laminat (som inte ens var genompläterat) till mönsterkortet. Riktigt bra komponenter hade kostat 5-10 kronor mer och hade förlängt livslängden på sändaren med flera år. Kondensatorerna är dessutom inte monterade enligt industristandard, det är radiella (stående) stående elektrolyter som hänger fritt över kortet, d.v.s. de är inte mekaniskt säkrade mot vibrationer, utsätts sändaren för vibrationer kan benen på kondingarna gå av. Sändarens låda är också ganska enkelt utförd, väldigt plastig känsla med en del flytlinjer i plasten, hade föredragit en dyrare plast i lådan, det finns ingen materialmärkning på lådan, men jag skulle gissa på PP eller PE, hade föredragit glasfiberarmerad ABS . Jag är nu ganska gnällig, sändaren är inte dåligt byggd, men för bara några få kronor mer hade den kunan bli så mycket bättre och robustare. En riktigt dålig sak ser jag dock och det är antennanslutningen, det är en tunn sladd som är lödd mot en bygel på kortet (den vita sladden kl 1). En sådan lödning blir känslig och kan brista om sändaren utsätts för vibrationer eller slag.

Anmäl
2014-10-02 21:28 #24 av: Skalski

Känner att jag måste inflika en bild ur samma vinkel på min F-14... en något äldre årsmodell av densamma.Nörd

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-02 21:40 #25 av: petzon

Intressant, var har de gömt intelligensen i din sändare? Kretsen uppe till vänster ser ut att vara en simpel timerkrets, de måste ha gömt en ASIC eller en mikroprocessor någonstanns annars är korten förvånansvärt lika, huvudsakligen samma komponenter och lika snett och mekaniskt ej avlastade monteringssätt

Anmäl
2014-10-02 21:53 #26 av: Skalski

Nu har jag letat... men inte hittat nåt som skulle kunna vara någon "intelligens" i sändaren. Funderar Men den verkar fungera bra i alla fall Gapskrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-02 21:55 #27 av: petzon

#26 I ditt fall kanske intelligensen sitter i den del som håller i spakarnaOskyldig

Anmäl
2014-10-03 22:16 #28 av: petzon

Slipning av skrov påbörjad. Tog mig två kvällar att dra ut alla spikar ur skrovet, Trots handskar har jag nu blåsor i mina blåsor på högerhanden. Når min nioårige son såg mig ta fram denna sliptrumma och gå loss på skrovet sa han: "Pappa du är skogstokig"

Anmäl
2014-10-03 22:36 #29 av: Skalski

Av barn får man höra sanningen SkämtarGapskrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-04 18:47 #30 av: petzon

Nu är skrovet slipat och hela hobbyrummet är täckt av ett tjockt lager slipdamm. I respektive för finns en bulb som propelleraxeln går igenom. Jag tog en 21 mm rundstav och klöv den i bandsågen.

Anmäl
2014-10-04 18:48 #31 av: petzon

Fräste sedan ut ett spår hela vägen in till den falska kölen och limmade fast mina rundstavshalvor med PU-lim. Skall sedan spackla övergången mot skrovet så att det blir en mjuk övergång

Anmäl
2014-10-07 18:36 #32 av: petzon

Datorns minneskortsläsare fungerar igen efter några dagars avbrott, blåste ur datorn med tryckluften, den var så dammig att jag började fundera på om någon slipat ett modellbåtsskrov inuti datorburkenFår idé. Juckade lite på kontakten på moderkortet och vips fungerade kortläsaren igen. Så nu får ni hålla tillgodo med att flera dagars byggande redovisas på raken.

Skrovet har spacklats och slipats i omgångar, ytterligare en spackling återstår. Propelleraxelbulben blev riktigt bra.

Anmäl
2014-10-07 18:37 #33 av: petzon

Tillverkade även en vagga. Började med att måtta skrovformen med en profilmall.

Anmäl
2014-10-07 18:38 #34 av: petzon

Sågade ut stöden i plywood och skruvade ihop med några listbitar från en kasserad barngrind

Anmäl
2014-10-07 18:39 #35 av: petzon

NU vilar skrovet tryggt när det är dags för att montera falskt däck

Anmäl
2014-10-07 21:06 #36 av: Skalski

Skrovet börjar se riktigt bra ut... men skådar jag möjligen en skada Förskräckt. Det verkar saknas en bit vid den högra propelleraxeln Funderar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-07 21:37 #37 av: petzon

#36 tack,

Skada är ett sett att se det, ett annat sätt att se det är att jag hunnit lite längre på högersidan. Jag insåg tidigt att det inte kommer att hålla att ha roderbågen i plywood, men jag valde ändå att såga ut den tillsammans med kölen för att få en känsla över hur det skall bli. Jag skall ersätta plywooden i roderbågen med mässing, materialet inköptes på Bauhaus i lördags, nu skall det bara sågas och lödas lite.

Ikväll har jag byggt falska däck. Bygger på samma sätt som Erik Nordevall, d.v.s skruvar det falska däcket mot spanten, märker upp till rätt form,  skruvar loss, sågar ut till rätt form och sågar sedan loss spanttopparna med sina däcksbalkar, limmar spanttopparna mot det falska däcket, fixerar genom att skruva i samma hål. Ikväll kom jag så lång att det falska däcket är utsågat.

Anmäl
2014-10-07 21:55 #38 av: Skalski

Aha... jag fattar Får idé. Låter som ett betydligt stadigare alternativ än plyfa...Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-08 18:49 #39 av: petzon

Idag blev det julafton när 4,4 kg modellbåtsprylar hemleverades av UPS. Ett nätt litet inköp från Cornwall Model Boats. Den stora vita högen är plasticcard i övrigt borde bilden vara självförklarande

Anmäl
2014-10-08 20:00 #40 av: Skalski

Jag fick en tanke igår att i princip skulle man väl kunna köra med EN lång propelleraxel rakt igenom hela båten så att en propeller hela tiden skjuter på samt att en drar Funderar. Eller är det något som sätter den idén ur spel?Regnar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-08 21:44 #41 av: petzon

#41 på orginalet är det så, det som sätter idén ur spel är svängradien, modellen kommer att svänga som en pråm, det är små roder som p.g.a. roderbågen inte går att öka i yta. Med två motorer och navystick kan jag styra med propellrarna också, kommer att vända på en femöring.

Ikväll har jag roat mig med att såga loss spanttopparna.

Anmäl
2014-10-08 21:45 #42 av: petzon

När man lyfter ur spanttopparna och däcksbalkarna blir det gott om plats i skrovet

Anmäl
2014-10-09 06:29 #43 av: petzon

Det falska däcket limmat mot spanttopparna

Anmäl
2014-10-09 07:54 #44 av: Banjoman

Mycket, mycket tjusigt! Tummen upp Jag gillar verkligen din konstruktionsteknik som på samma gång ger dig däcksbalkar och en perfekt inpassning av däcksämnet inför dess kanttrimning -- lägges vederbörligen på minnet för eventuellt framtida bruk! Nörd

Jag ser också av bilden i #39 att du tänker grotta ner dig i Milliput-träsket; det är härliga grejor, Milliput! Dreglar

Däremot lyckas jag inte se på bilden vad det är i de fyra småpåsarna längst till vänster i bild ... ?!?


Anmäl
2014-10-09 18:54 #45 av: petzon

#44 det är ett jättesmidigt sätt att få till rätt krökning på däcket och dessutom få god åtkomst till  innandömet, jag lyfter av hela däcket, jag gjorde på samma sätt på Nordevall.

Påsarna innehåller spik och öglebult, sådant som alltid är bra att ha hemma

Anmäl
2014-10-09 22:10 #46 av: petzon

Ikväll har jag tillverkat en roderbåge av mässing. Eftersom jag inte fick ta på någon 6 mm tjock plattmässing så blev det till att löda ihop sex delar av 2 mm plattmässing och fila. Funderar nu på hur jag skall lagra roderaxeln, Funderar på att dra dit kullager men jag har inga rostfria sådana liggandes, får väl surfa runt en stund hos mina obskyra nätlangare och se om det finns någon som har dito.

Anmäl
2014-10-11 21:24 #47 av: petzon

När solen sken idag passade jag på att ta med mig skrovet ut och lägga på polyester och glasfiber. Skall bättra på några ställen imorgon, svårt att få det riktigt bra när det kröker åt flera håll samtidigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.