Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2567 ggr
[Roftic]
0

J 26 Mustang (Italeri 1/72)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haj allesammans! Har en färdigställd Corsair som är fotad men tack vare datorstrul så dröjer det en stund innan bilder på den kommer upp. I alla fall, tänkte börja på den här mussen som ska bli en J26:a. En liten bild kavalkad på plasten o boxen:

[Roftic]
0

Lite sprues då:

[Roftic]
0

Klarplast+dekaler, svenska dekalerna är nåt som importören har lagt dit i efterhand. Tror att svenska dekalerna är gjorda av RBD.

Dioramabyggare
0

#2: Hmm… kronmärkena och "STIG EJ HÄR"-märkena ser ut att vara "snedtryckta", tycker jag…

[Roftic]
0

#3 Tycker du? Jag tror att det är bara det kassa fotot som får det att se ut så..

[Roftic]
0

Mycket flash på luftintaget..

[Roftic]
0

Cockpit klart för målning!

felle-j
0

Ska bli kul att följa det här bygget! Har själv varit lite sugen på att köpa denna byggsats men har ändå en Academy P-51 med samma dekaler i bygghögen.

Filbrännan96
0

Annars kan jag rekommendera den sats jag byggde. Väldigt trevlig och fin byggsats med fina paneler och detaljer. Prisvärd om inget annat,

Tråd: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/539774068e0e7443aa0016c0-j-26-mustang-gul-kalle-f-4-uppsala-airfix?participating-5

"It´s all about the details"! Cool

Dioramabyggare
1

#4: Ja, när jag förstorade bilden här http://modellbygge.ifokus.se/u2/80fc22e1085c93a6b321cd69b071b98b/default/image.jpg (genom att trycka Ctrl +) syns det hur dåligt centrerade kronmärkena är, och att det svarta strecket på "STIG EJ HÄR"-märkena "sticker utanför" det röda "L"-et.

felle-j
0

#9 Så dåligt centrerade är kronmärkena inte. Det svarta runt kronorna är dock inte helt perfekt men så brukar det aldrig vara på Flying Colours dekaler. De brukar vara mycket bra.

[Roftic]
0

#7 Kul att du vill följa! Hur är Academys byggsats? Ären bra? #8 Airfix nya Musse verkar otroligt fin! Får kanske ta o bygga en sån efter den här. #9 STIG EJ HÄR märkena tror jag är korrekta. Det känns lite konstigt om de skulle vara så snea. Men håller med om kronmärkena, nu när jag kollar så ser de ocentrerade ut.

felle-j
0

#11 Den ser riktigt fin ut! Tunna och fina nedsänkta panellinjer, bra detaljer och passformen ska vara bra också tror jag.

Du kan ju köpa ett ark med kronmärken från samma tillverkare. De är nog bättre. Har aldrig upplevt att de har varit ocentrerade.

WildeSau
0

Om det är de som A & L Hobby först gav ut var de kopierade utan Sten Sundelins vetskap och baserade på ett ark från Flying Colors Aerodecals.
Det fanns en tråd på IPMS Stockholm om det för något år sedan.
RBD har inte varit inblandade.

Originalen i olika skalor med bättre tryck.

1/72

1/48

1/24

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
0

Ser fram emot att följa ditt bygge Daniel! J 26:or kan man aldrig få nog av. Jag har byggt den här byggsatsen, det blev en F 16 Blå Niklas . Passformen är OK, problemområdena ligger vid främre delen av den tvådelade huven/vindrutan, samt vid vapeninstallationerna i vingarna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
0

#13 Ok, då hade jag fel om RBD. #14 Roligt att du vill följa och vilken fin musse Peter! Tack för tipsen om problematiken kring modellen.

Roca
0

Tack Daniel! Och de där små "problemområdena" är nog inget som inte lite spackel kan råda bot på!

[Roftic]
0

#16 Spackel löser allt! 😃

En liten uppdatering. Cockpit monterad, målad och vädrad. Den är washad med Vallejos wash.

[Roftic]
0

Instrumentbräda:

[Roftic]
0

Inte mycket till detaljering på sidkonsolerna.. 😡🤓

robban64
0

Snyggt jobbat! Lite "problemområden" får man räkna med när det gäller Italeri😄

[Roftic]
0

#20 Haha, brukar vara så! Jag har nån sorts konstig dragning till Italeri, finns bättre byggsatser av samma modell men i slutändan köper jag Italeris… Hmm..

Decaius
0

Ser fint ut så här långt!

Mals Way
0

Gösses vad smått…..mkt mkt snyggt so far….håller mig till 1:32…..1:72 alldeles för litet, det är en utmaning förfasiken.

[Roftic]
0

Tackar! Jo 1/72 känns väldigt smått, men det är roligt när det är så pillrigt. Fattar inte hur vissa kan bygga jaktflygplan i 1/144.. Liksom dubbelt så smått..

[Roftic]
2

Lite över en vecka sedan sista byggposten o bygget är fortfarande vid liv! Iaf. har monterat ihop flygkroppen tillsammans med vingarna samt maskat cockpiten för damm och senare prajmer… Gav mig även på att skära ut flapsen och limma dit de hängande då modellen brukar se mer "levande" ut då. Dock är de inte ditlimmade då jag fortfarande inte bestämt om man jag ska limma de innan prajmer eller efter prajmer.. Har också testpassat kulsprutorna mot vingarna. De passar inte nå vidare bra. Fattar inte alls varför man valde att göra dessa delar separata… Hade varit mycket bättre med delarna gjutna i vingarna.

[Roftic]
1

Fotnot: Om ni undrar vad den stora svarta fläcken på skärmattan är så "kan" det har varit jag som spillt ut en burk med Tamiya XF-1 Svart… ;-)

robban64
0

Bra kämpat!!! Kulsprutorna var en underlig konstruktion…..

Roca
0

#25, 27 Jo precis, det här är ju ett av problemområdena jag nämnde..på min modell fick jag aldrig till det riktigt bra, jag påbörjade bygget för många år sedan då jag inte hade så mycket erfarenhet med puttyn och slipstickan 😉, men du har ju en bra utgångspunkt att fixa till det nu innan färgen kommer på! Samma passningsproblem finns i framkant på cockpithuven.

[Roftic]
0

Tackar! Hoppas att beväpningen löser sig med spackel, tack för tipsen om problemområdena än en gång Peter!

[Roftic]
0

Synnerligen ful glipa blev det:

[Roftic]
0

De där fula plastpluttarna till kulsprutor skars bort och hål borrades där…

[Roftic]
0

….å i de hålen så ska jag placera lagom långa rör av mässing. Mässingsrören har dimensionerna 1.0 mm • 0.3mm. Inte helt skalenligt. De korrekta dimensioerna i 1:72 är 1.0mm • 0.2 mm. Så små rör fanns inte och inte tror jag att nån ser skillnad heller..

[Roftic]
0

Då var kulsprutorna på ena sidan monterade och slipade:

Roca
0

Ser fint ut, mycket mycket bättre än OOB! Bra jobbat Daniel, trägen vinner.

Mals Way
0

Grymmt fipplat….ser riktigt bra ut det där. Japp mässingsrör är mkt bra o ha.

[Roftic]
0

Tackar!

Rone
0

Trevligt bygge, Mustanger gillar man ju och gärna Svenskmärkt! Kulsprutorna fixade du riktigt bra!👍

[Roftic]
0

#37 Tack Rone! Mussen har blivit prajmad nu. Använde Tamiyas gråa. Sen så har jag fixat de skavanker som blev synliga efter prajmern. Därefter så fann jag att vissa av panellinjerna på vingarna på de svenska Mustangerna var igenspacklade. Sagt å gjort. Önskar bara att jag hade kommit på de innan jag prajmade modellen, hade blivit lite lättare då.. Bifogar en bild på mussen efter prajmer och fint sandpapper:

[Roftic]
0

Har inte hänt mycket på detta bygge under sommaren… Det enda jag har gjort är att maska huven. Kände att jag behövde förklara att bygget har puls iaf. 🤪😇