Framtidens figurer?
För ungefär en månad sedan upptäckte jag ett nytt figurföretag via Facebook. Företaget heter REEDOAK och vad som särskiljer deras figurer är att de använder sig av 3D-skanningar av riktiga människor samt levererar figurerna som råa 3D-prints(alltså inte som avgjutningar av printade 3D-masters)
Vad är det så som är så speciellt med detta kanske ni undrar? Jo, först och främst gör 3D-scanningen att realismen på figurerna blir väldigt hög. Varje litet veck och detalj som finns på den riktiga människan fångas mycket exakt samtidigt som proportionerna blir mycket exakta. Visst, den absoluta skulptureliten kan nog också nå denna nivå för hand, men då krävs det nog väldigt mycket tid, talang och dedikation.
Den andra saken som gör den speciella är själva 3D-printningen. Dels gör denna metod ett väldigt detaljerat resultat, men den gör det också möjligt att göra saker som inte går om figuren är en avgjutning. Exempel på sådana saker är hålrum under selar samt möjligheten att ge figuren extremt sköra detaljer(exempelvis den lilla armen på slutstycket på fransosens bössa).
Här kommer lite bilder så ni själva kan bedöma göttighetskoefficenten på gubbarna.
En bra modell är inte alltid en exakt kopia av den verkliga förebilden.
Vissa saker måste man överdriva och andra måste man hålla tillbaka, beror också lite på skala. Det är det som en bra skulptör ser.
Jag tror dock att vi i framtiden kommer att kunna gå in på en hemsida och välja kroppstyp, kön, etnicitet, ålder, ansikte, ansiktsuttryck, frisyr, pose med allt vad det innebär samt kläder och utrustning. För att sedan få den utskriven. Förmodligen kommer man att kunna få den målad också.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#4 Det håller jag med om och jag tror inte heller att de manuellt framställde figurerna kommer att försvinna. Dock blev jag positivt överraskad när jag såg dessa figurer och det ska bli intressant att se hur tekniken utvecklas. Dessutom är det fullt möjligt att addera "konstnärlighet" till 3D-scans också. Jag gissar faktiskt dessa figurer är lite trixade med i efterhand. Det är nog svårt att få till en helt perfekt skanning utan artifakter eller fel.
vet inte om de kommer bli framtidens figurer, men mycket intressant var det iaf och jag hoppas på lite mer utav dem, speciellt bland 1/72 skalan för oss som bygger armeer.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Rätt saftiga priser (säkert helt motiverade). Kvaliteten på figurerna är definitivt bättre än vad de var för ett par år sedan. Ge det fem-tio år till så har vi kanske äntligen ett alternativ till injektionsgjutet, och Games Workshops mardröm är verklighet :)