realistiska kläder
när man tittar på dessa underbart fint målade figurer utav skickliga målare, så märker man att de får till en mer realistisk finish när de målar tyg/kläder. det ser ut som tyg helt enkelt, lite så där "knottrigt" och matt, exakt så som tex en uniformsrock ser ut och inte så slätt och "färgigt" ut.
någon som vet vad jag menar och som kanske kan berätta hur de för till det så, om de tex sprutar på något eller har någon fin målar teknik?
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
inte det bästa exemplet, men på den här bilden syns lite utav den matta och "knottriga" "målningen" som jag menar.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Bra fråga, det har jag också undrat
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Fina figurer är resultatet av ett gediget hantverk. Personligen tycker jag att figurer är som en egen genre inom modellbygge. Helt andra utmaningar och det krävs en hel del för att få riktigt fina resultat. Några direkta genvägar tror jag knappt finns.
Enligt min mening.
På bildexemplet ser det ut som personen har haft supermatt färg och ingen mer. Men visst finns det tekniker för att få den målade ytan att se ut som textil. Ofta rör det sig om lite större skalor än 1/35.
Här har vi ett exempel.
http://www.historexagents.com/shop/hxproductdetail.php?ProductCode=YH1841
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Gösses vad snyggt…. Janne….det är konst, då det är konst för mig….men ser modellbygge som en konstform, då det är tolknings fråga ;)
Det svåra med kläder är som innan sa textrurer, det handlar galet mkt om hur måla mm, skuggor, shading, färger osv, sen som Haybusa säger, det ÄR en egen genre i modellbyggandet och är nåt annat än o bygga en Tank eller Flyg mm m vädring osv…
Figurer är galet kul o ge sig på men fyfan vad svårt. men jag ger mig på dem iom Dioramas, samt utmaningen såklart (hua) då man vill liva upp det som många av oss gör….så mitt råd, bygg figurer annars lär man sig alldig nåt, samt många har så sjukt många olika stilar….här är mina trevande försök, från vänster till höger….dessa är faktiskt mina första figurer jag nånsin gjort in lifetime….fyfan vad svårt det är…., men gett mig fan på att få kläm på det nån dag….tills dess säkert många många figurer….
Alla tre är olika tekniker för o testa och utveklas…den sista är mer av den spanska skolan i stil….just för o testa o lära sig.
Från vänster till höger…1, 2 och 3
känns onödigt att skapa en ny tråd enbart för denna frågan, så jag väcker en gammal till liv istället.
vilken wash lämpar sig bäst för kritvita uniformer? har alltid kört med ljusbrunt på mina franska napoleon figurer när jag målade dessa, på vissa blev det väl si så där, inte bra men inte heller dåligt, men på vissa så såg det för smutsigt ut, så jag tror nästan ljusbrunt går bort och är nu lite kluven vad man ska washa med. tips?
När jag skuggar vitt brukar jag blanda vitt, flesh och lite svart. Så att jag får en varmgrå nyans. Men ibland låter jag det gå åt det bruna, gula eller blåa hållet beronde på material.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Gällande den inledande frågan, så är ett tips att blanda i lite av Tamiyas "mattningsmedium" X-21 i färgen(förutsatt att du använder vattenspädbar färg). Då blir ytan helt matt, vilket i mitt tycke ger ett mer realistiskt/mer tilltalande intryck när det kommer till figurer. Om färgen är halvblank eller blank får man oftast ett plastigt intryck.