Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 2528 ggr
SwedBear
0

GB 84: Lockheed Martin F-35C Lightning II

Jag har alltid varit lite sugen på att bygga en F-35 då jag tycker planet är lite häftigt. Visst gnälls det på det men det är väl som alltid med nya plan, det tar ett tag att ratta in alla problem och vi får väl se om 10-20 år om det var rätt beslut eller inte. 

[Länk: GB #84 -- del 1, del 2//ElLobo] 

Modellen jag valt att bygga är F-35C från Kitty Hawk. F-35C är varianten som skall användas på hangarfartyg. Kitty Hawk har sen tidigare även en A och en B-variant där B-varianten är VTOL (Som Harrier). Denna byggsats kom ut 2014 och konstigt nog saknas det mkt tillbehör specifikt för denna. Så det blir ett totalt OOTB-bygge. Är lite sen också så denna måste byggas klart innan 25:e då jag sticker till Gotland igen.

Detta är en "Elite Series"-byggsats så den kommer med en hel del ets redan i lådan.

SwedBear
0

Första intryck är väl så där.  För att vara en 2014-byggsats så är det en hel del "flash" och utskjutningsmärken här och där, t ex på alla dörrar för hjulen. På en del av utskjutningsmärken sitter det kvar långa plastbitar som man bryter av. 

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Huven hade lossnat men verkar oskadd.

SwedBear
0

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Vi får märkningar för 3-4 olika plan inklusive en prototyp med en hemsk ljusblå färg. Jag ser inte direkt fram emot att måla denna då de flesta har ljusgråa områden över hela planet som sticker ut (även bokstavligen då de sticker upp 1 mm). Jag kommer antagligen välja att bygga planet med den gulblåa märkningen på fenorna samt flaggorna som visar vilka länder som ska ha denna. 

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Instruktionerna är helt ok med relativt tydliga bilder om var allt ska sitta.

SwedBear
0

Länk till stor bild

Vi börjar med cockpit. Den är relativt enkelt detaljerad. I denna bild har jag tagit fel cockpit-"tub", den som ska användas sitter på en annan gjutstam och har en avfasning på höger sida där tankadaptern kommer få plats.  Här ser vi också etset som kommer med och en av bitarna har redan sats på stolen. Stolen i sig är också ganska lätt detaljerad och tyvärr så hade en liten pigg på toppen ramlat av. 

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Tyvärr så är instrumentpanelen endast en dekal och helt platt. Den kommer synas en del om man har öppen huv. Inte riktigt fått bra kort på den. Enligt intruktionerna skulle stolen vara glansigt svart medan resten av området skulle vara grått men jag har tittat på en hel del bilder på nätet och försökt göra efter lite med fler svarta områden plus lite grått på stolen. Ska vädra lite lätt sen också.

SwedBear
0

Deadline närmar sig och jag har försökt stressa på lite.

Länk till stor bild

Hjulhus och interna vapenförvarningen  må¨las vitt. Jag funderade ett tag på att försöka detaljera med lite kablar men tittar man på bilder på en riktig F-35 så är det ett råttbo där så för detta bygge blir det ganska rent.

Länk till stor bild

Jag ska tona ner vädringen lite genom att pensla med "white spirit" från AK Interactive. 

Länk till stor bild

Motorn är här relativt klar. Självklart kommer i stort sett inget synas av den så varför la jag ner tid på det?? Sista utblåsdelen syns dock självklart och jag kommer vädra den lite till för att den ska se ännu mer använd ut. Har bland annat sprayat på en blanding av tamiya clear röd och grön för att få en genomskinlig brun färg som simulerar metall som blivit upphettad.  Kollade massor bilder och insåg att utblåset är vit/ljust inuti, något manualen inte nämner. Är någon sorts keramik och använde Ak Interactive Dust för att simulera den.

SwedBear
0

Länk till stor bild

Jag tänkte testa att detaljera landningsställen lite extra med lite blytråd. Jag har kjollat på en hel del bilder och det ser ut som ett knippe kablar kommer ner.

Länk till stor bild

Jag är inte speciellt impad av passformen på modellen. Att sätta ihop över och underdel var ett rent h-vete. 

Länk till stor bild

Ytterligare ett exempel på dålig passform. Delen är lite vriden och lim plus telj/klampar behövdes för att få den på plats.

Länk till stor bild

Mkt tejp och annat behövdes för att någorlunda på allt att sitta ihop. Vingarna var en annan huvudvärk. Man kan ju tro att de skulle vara i ett stycke men varje vinge byggs ihop av cirka 8-10 delar. Du ska kunna vinkla upp yttersta delen av vingen (F-35C är för hangarfartyg) men även positionera varje flaps hur du vill så det blir en väldigt ihopsatt vinge. och även där var passformen så där. Trots mkt lim så upptäckte jag också senare att vissa delar inte satt helt fast då det inte finns mkt kontaktyta. 

Länk till stor bild

nu börjar planet sakta men säkert likna något. Får spackla lite men ska jag vara ärlig är jag så pass trött på hela modellens egenheter så jag helst bara vill avsluta så fort som möjligt.

Länk till stor bild

Otroligt nog tappade jag inte en enda av dessa mini-ets på mattan. Jag kommer ha en öppen huv så därför måste jag sätta fast dessa.

Anmark
0

Lite småtrist att Kitty hawk inte lyckas bättre. De har i mitt tycke många intressanta objekt men många av dem dras med problem. Gripen som jag byggt har en del problem. Men även andra satser verkar ha sina problem när man läser byggloggar på nätet. ditt bygge ser dock fin fint ut trots problemen!

SwedBear
0

Ok, slet dagarna innan deadline för att bli klar men tackade och tog  emot för förlängningen. Då kan jag ta det lite lugnt och vädra plus göra färdigt en liten bottenplatta för den.  Här kommer dock lite bilder på arbetet under de senaste dagarna.

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Länkt till stor bild

Länkt till stor bild

Länkt till stor bild

Jäklar va knivig det är att måla det där mönstret, särskilt som det inte alls är helt klart från bilderna i manualen vilka områden som ska målas (det är olika beroende på vilket plan man gör). Så perfekt blev det inte. Ännu värre är de totalt katastrofala dekalerna. Åtminstone tillsammans med Micro-sol och set. De var enormt ömtåliga och tyvärr gick några delar sönder.  

Men snart så ska allt vara klart. Jag gillar F35 men det där mönstret får mig att tveka för att bygga en igen.

SwedBear
0

Planet är klart. Kommer lägga in lite bätttre foton senare i morgon eller på måndag. 

wooderson
0

Vad snyggt det blev

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

SwedBear
1

Ok, dags för foton på resultatet. Men först. Detta var ett jobbigt bygge. Manualen stämde inte helt och vissa delar saknades eller såg annorlunda ut i verkligneten mot vad de gjorde i manualen. Dekalerna var hemska. Trots alla konstens regler för att ta loss dem från dekalarket med lite varmt vatten så gick flera sönder spontant eller direkt när du satt på dem och skulle flytta runt dom lite.  

Jag bygger gärna en F-35 igen men inte från Kitty Hawk.

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Länk till stor bild

Länk till stor bild

felle-j
0

Riktigt snyggt bygge! Att få till det ljusgråa runt panelerna verkar inte vara enkelt men du fick till det bra!

robban64
0

Låt aldrig några trilskande plastbitar besegra dig :-) Supersnyggt bygge du fått till!