Focke Wulf Fw 190D-9 1:72 - Klar!

Det var säkert nästan två år sedan jag påbörjade denna men det dröjde ytterligare ett år ungefär innan modellen målades och då såg det ut som på bilden neda. Inte alls bra. De gröna färgerna är fel. Tog bara några Model Master kulörer som jag hade hemma som såg ut att bli bra. Den ljusa gröna blev väl okej men inte den mörka.

Dekalerna var tunna och fina men jag hade lite problem med korsen på vingarna. Dekalfilmen blev väldigt synlig trots klarlack och dekalvätskor. Vet inte om det kanske beror på luft under dekalen. Samma sak hände på min Bf 109:a. I alla fall så gillar jag att man fick med ett helt hakkors i denna byggsats och inte några små streck som skulle pusslas ihop som.

Fräsigt bygge Felix 👍

Snyggt!
Mycket snyggt plan, gillar vädringen lagom subtil
Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Blev ju toppen det här Felix! En fin Schlageterkärra. Just vita Balkenkreuze eller svarta för den delen, med "genomskinligt" centrum är ju svåra att få till, då det blir en så stor yta med klar dekalfilm, där man kan se luftbubblorna, "silvringen" väldigt väl. Ett botemedel kanske kan vara att på dessa klippa bort större delen av dekalfilmen, men då kan det bli svårt med centreringen, att få dit allt rätt och rakt. Hasegawas äldre jaktplansmodeller i 1:72 verkar ju vara just så här; försänkta panellinjer trots tidseran, korrekta former utvändigt samt kanske lite spartanskt i cockpit, men ändå ljusår bättre än nya Hobby Boss och sånt. Själv har jag fortfarande min långkörare, Smers D-9 i pipelinen, det ska bli en JG 54 flygfältsförsvarare, behövs bara liiiiite spackel till innan målning…
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Fin kärra Felix!
Grann kärra du fått ihop Felix…👍
Spinnern blev ju riktigt fin också!
Hoppas man får se den "live" på nästa byggmöte….🙂
Mvh / Janne
Grymt snygg!
Snyggt målat, tummen upp för en fin modell 👍
Belgarion - amatör på tillväxt
Riktigt snyggt bygge, målningen och vädringen blev mycket lyckat!👍

Tack så mycket alla för de fina kommentarerna! Verkligen kul att modellen gillas. 😃
#13 Det är nog bättre att måla dessa Balkenkreuze om man har bra masker än att använda dekaler. Då slipper man den stora ytan med dekalfilm och det smälter in bättre med modellen.
Ja, Hasegawas äldre modeller har lite brist på detaljer men väldigt bra passform och fina delar med nedsänkta panellinjer. Med lite arbete kan man få till de modellerna riktigt bra.
Riktigt läckert Felix! 👍
Du har uppnått fina resultat med detta bygge minst sagt. Fortsätt som du gör. 😉
"It´s all about the details"! 

Tack Filip! 😃

#19 just det, ja det låter som en lättsammare metod med masker istället!
Precis, cockpit är ju inte så svårt att detaljera, värre om formerna utvändigt har för stora fel. Hasegawas D-9 från och med 1985 tycks ju vara den mest korrekta, medan 1970-talsmodellen verkar dras med en del formfel, allt enligt expertisen på nätet ;-)

Blev riktigt fin:) antennvajern blev pricken över i:et. Snyggt!

Snyggt!