Äggsvarv?
Den här kom hem i dagarna, kallas för ägg svarv, alltså avsedd för att dekorera ägg, passande nog säljs den av företaget Pysanky som är ukrainska/ryska och betyder just målat ägg. Inte helt lätt att få tag på, endast två butiker i USA säljer den tydligen. Jag fick tag på den via amerikanska Amazon, engelska Amazon som jag annars föredrar har den inte.
Vad skall jag som modellbyggare med den då? jo jag tänkte använda den till att måla missiler och bomber. Den borde väl vara utmärkt till eggplanes 😃. Givetvis får man modifiera fästena en smula
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Bra påhitt kom gärna med bild hur det har gått med missil målningen!
Panduro har något liknande http://www.pandurohobby.se/Katalog/95-Sasonger/9520-Pask/952015-Aggtillbehor/1/671912-Aggmalarefarger-och-pensel
Ska nog ta en titt på den.

#2: Intressant anordning dock inte lika flexibel beträffande "äggets" längd och man kan bara snurra i ena änden

Hur tror du den skulle funka för att slipa (stridsvagns-)hjul?

Tror inte det skulle bli särskilt bra, den har ju ingen "medbringare" avsedd för någon kraft så den skulle nog mest slira. Den är ju avsedd för att kunna rotera ett ägg och därmed underlätta målandet så den är inte kraftigare i konstruktionen än vad som behövs för just det. Den funkar fint som målningshjälpmedel men inte för någon form av mekanisk bearbetning