Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: figurer
Läst 5061 ggr
Joppo
4

3D-printad civil fransos

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Sedan en lång tid tillbaka har jag fundeat på att skriva ut en figur i 3D. Nu har jag gjort slag i saken skrivit ut en fransos som jag skulpterat i ett program som heter Mudbox. Figuren är utskriven i någon slags kopparlegering, men ses här med ett lager med primer.

Joppo
1

Såhär ser han ut utan primer. Metallen som han är tillverkad i är mycket hård och jag skulle säga att det påminner starkt om mässing både gällande färg och hårdhet.

Joppo
1

Jag utgick från denna "mesh" till skulpturen. Programmet som jag använder mig av heter som sagt Mudbox och är renodlat skulptering och målningsprogram för organiska 3D-figurer eller objekt. Rent praktiskt går det till så att man använder en wacompenna eller en mus och "penslar" fram formerna med olika sorters verktyg.

Joppo
1

Här är en så kallad rendering av den färdiga skulpturen.

Joppo
1

Överlag är jag nöjd med resultatet. Vissa detaljer försvann i utskriften, men det hade jag räknat. Vidare så borde jag ha överdrivit vissa detaljer med tanke på den lilla skalan. Jag kommer definitivt att skriva ut fler saker i framtiden 🙂

robban64
0

Detta var nog det mest imponerande jag sett på länge!!!

Vilken grej,har ju läst att 3-D skrivare är på gång men det har känts lite som rymdteknologi för mig.

Är detta något som man redan nu kan pyssla med hemma i stugan??Möjligheterna är ju oändliga.Vad är vi om några år?Sitter vi hemma och skriver ut  våra modeller??

Inser att det ligger en massa jobb bakom innan man kan "printa" ut en så snygg gubbe……fascinerande!!!!

Joppo
0

#5 Visst är tekniken fascinerade? 🙂

Angående själva utskriften så gjorde jag den genom ett onlineföretag som heter Sculpteo. Det gick supersmidigt och jag tror inte det tog mer än fem minuter att ladda upp modellen och fylla i den resterande beställningen. 

Dock kostade utskriften ganska mycket. Jag tror den landade på cirka 80 euro, vilket är ganska mycket för en liten gubbe, men priset steg väldigt mycket på grund av att jag valde att printa den i metall. Plastvarianterna tror jag kostade runt 15 euro.

robban64
0

All teknik har ju en förmåga att både bli billigare och enklare efter ett tag.

Detta bådar gott inför framtiden.

Tänk att kunna printa egna figurer och inte vara beroende av "byggfigurer" med statiska poser………

Fortsätt gärna att visa dina alster,tycker detta var riktigt spännande!

Anmark
0

Grymt jobbat Jesper! 😃mina 3d cad kunskaper ligger skapligt i kölvattnet i jämförelse!

Decaius
0

Jäkligt snyggt jobbat Jesper!

petzon
0

Übersnyggt, ett bra sätt att få tag på figurer i udda skalor

[Hayabusa]
0

Attans så coolt! Snygg 👍 Nu blir man ju nyfiken på resten också.

Som kuriosa:

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article3897450.ece

Janne Nilsson
0

Ser oförskämt bra ut. Hur svårt var det att designa själva figuren?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
0

Otroligt snyggt, och mycket, mycket spännande! Möjligheten att på det viset skaffa fram figurer som inte bara är i rätt skala men också är rätt klädda och intar önskade poser är ju verkligen högintressant!

Jag undrar därtill, precis som Janne Nilsson i #12 hur svårt det var att "skulptera" guben i fråga i datorn?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

wooderson
0

Super coolt, verkligen imponerande

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Joppo
0

Tack alla!

#11 Figuren är tänkt att stå i en vinjett bredvid en Jagdpanther som jag håller på med i skala 1/72. Dock måste jag göra om den lilla utskriften eftersom den inte blev så bra 🙂Jag skrev ut den i ett annat material som inte alls hade samma detaljnivå som denna metall. Just denna 1/35-figge skrev jag ut som ett test för att undersöka kvalitetsnivån just detta material.

#12, 13 Rent tekniskt är inte programmet som jag använt speciellt komplicerat.  Det svåra tycker jag ligger i det rent estetiska, dvs att få till alla veck i kläderna, posen mm. Gällande hårdvaran så funkar det med en vanlig dator, dock bör man ha ett tryckkänslig penna(typ wacom) eftersom skulpteringen då blir enklare. 

Här är en video som visar lite hur det går till: https://www.youtube.com/watch?v=8rznwQt_jcU

I korthet kan man väl säga att mycket av skulpteringen går ut på att man antingen trycker ytan inåt eller utåt, dvs motsvarigheten till att lägga till eller tar bort lera från en riktig skulptur. Förutom detta så finns det andra verktyg som jämnar ut ut ytan, skapar skarpa kanter mm. Det finns även så kallade joints, vilka man använder till att ändra större delar av modellen(exempelvis som att positionera om armarna eller böja på huvudet).

Gällande tid, så tror jag det tog ungefär femton timmar från start till mål.

[Hayabusa]
0

#15 Aha, det ser jag fram emot. Men är det verkligen en 1/72 Jagdpanther? Inte Jagdpanzer IV?

Tror nog att det gäller att ha en "viss" talang & kunskap för att få till en bra figur. Mycket stiligt & välgjort jobb 👍

[Roftic]
0

Grymt coolt!

Joppo
0

#16 Du har rätt 😃 En Jagdpanzer IV är det jag grejar med.

[Hayabusa]
0

#18 Tänkte väl det.. 🙂

Janne Nilsson
0

Tar du beställningar?

Janne Nilsson

Tradingfin83
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan tipsa om en Youtube-kanal, av en kunnig kille vad gäller 3D-printning.  Denna man gör mycket snygga modeller och föremål med sina printrar.

https://www.youtube.com/user/Trhuster/featured

lanm65
0

Riktigt imponerande att se din figur, den ser riktigt bra ut. Intressant teknik med 3D printning.

Joppo
0

#20 Det går kanske att ordna :) Jag kan skicka ett PM till dig, så kan vi diskutera vidare där. #22 Tack :)

Rone
0

Det ser riktigt fint ut👍. Det här med 3D printing kommer förmodligen bli stort inom hobbyn, kan tänka mig många etsade delar som skulle göra sig betydligt bättre i 3D……och så figurer såklart!

[Jarl]
0

Amazing! helt otroligt bra jobbat👍

Joppo
0

Nu är min fransos färdig! Jag vet inte riktigt var jag ska använda honom, men jag  bygger säkert nåt dio i framtiden där jag kan klämma in honom.

Joppo
0

Vy 2

Joppo
0

Vy 3

Joppo
0

Gubben är som vanligt målad med Vallejo och Andreafärger. Jag målade honom aningen mer kontrastrik än jag gjort på mina tidigare gubbs och det kommer jag nog fortsätta med. Det ser lite göttigare ut, speciellt IRL.

Joppo
0

Jag håller för övrigt på med en ny figur just nu. Den kommer att föreställa en liten rysk pojke i samma stil som på bilden. Jag kommer göra 3D-modellen betydligt mer detaljerad än min fransos och planerar att skriva ut den i en större skala.

[Hayabusa]
0

Nice👍

wooderson
0

det var en mycket fint målad figur!

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Banjoman
0

Verkligen ett mycket, mycket lyckat experiment, detta! Tjusigt värre, helt enkelt! 👍

En fråga, dock: i de senaste fotografierna av figuren ser den nästan tecknad ut – det ord som kommer till mig är "boxart"!

Är detta en ren och skär effekt av en "kontrastrik" målning, eller har du månne kört bilderna genom nå't filter i Photoshop eller dylikt också? 🤔

Om det senare är fallet, ginge det månne att få se monsieur i en ofiltrerad version också?

Oavsett allt detta: vad annat kan man säga än oh, la la – c'est magnifique! 🥳

Banjoman
0

En (dum) fråga till, förresten: är det med flit och avsikt du har satt på honom en damväst?

Janne Nilsson
0

Är det knäppningen som gör det till en damväst?
Eller något annat?

Ibland kan sånt variera beroende på period och kultur, tex hur vigselringar bärs.

Janne Nilsson

Joppo
0

Tack boys!

#33 Jag har inte använt något "toon-filter". Jag tror det är en kombination av min målning och den artificiellt vita bakgrunden som gör att det ser tecknat ut. Jag skulle kunna ta några nya bilder ikväll mot en annan bakgrund och se om det blir bättre. Jag är själv inte dödsnöjd med bilderna, så det är lika bra att jag tar några nya.

#34 Nej, det är inte min avsikt att det ska se ut som en damväst 🙂 Är det knäppningen du tänker på? Den är i så fall ett oavsiktligt fel från min sida.

Banjoman
0

#35 & #36 Ajemän – det är just knäppningen av västen jag menar! Förvisso finns det kulturella variationer över tid och rum vad gäller sådant, men just herr- respektive damknäppning tror jag har varit relativt konstant i hela Västeuropa sedan ganska länge … och i Frankrike kring +/- 1945 (vilket jag antar är en rimlig datering av gubben) var det mig veterligen definitivt så att herrplagg hade knapparna på höger slå och knapphålen på vänster, me3dan damplagg var knäppta tvärtom.

Som nå't slags halvt bevis bildgooglade jag en fransman från ungefär den tiden som man ofta ser på bild iförd tredelad kostym, nämligen Robert Schuman, och jodå: hans västar (och kavajer) är alltid herrknäppta! Här är t.ex. ett foto som är extra intressant i sammanhanget eftersom askfatet på bordet gör det tydligt att bilden inte råkat bli spegelvänd i kopieringen … 🤓

Janne Nilsson
1

Det behöver ju inte vara en man med en damväst. Det kan ju vara en manhafting dam utan former och med kraftig behåring på överläppen? 😎

Janne Nilsson

JaguarMkVII
2

Höger eller vänster kanske inte spelar så stor roll men rackarns snyggt är det!

Joppo
4

I egenskap av den allsmäktige skaparen till denna figur lägger jag till följande i hans bakgrundshistoria 😃 :

En dag när Benoît rensade ogräs i sin krusbärsodling så gick plötsligt hans väst sönder. Då detta skedde år 1944 var han väldigt fattig  på grund av att kriget kraftigt inverkat negativt på ekonomin i landet. Benoît hade därför inte möjlighet att inhandla någon ny väst hos sin lokale skräddare.  Lösningen blev då att han lät sin fru sy om en gammal trasig kvinnakappa till en väst.

Vad han dock inte tänkt på var att knäppningen satt på fel sida, vilket gjorde att de andra farbröderna i byn gjorde narr av honom när han stolt visade upp sitt nya plagg för dem. Förgrymmad begav han sig då till denna lokala tavernan och dränkte detta nederlag i blaskig tysk fulöl. Efter att detta drickande pågått en stund bestämde sig Benoît för att vingla hemåt. På vägen hem mötte han en kolonn av tyska militärfordon. Eftersom han druckit sig väldigt modig bestämde han sig för att hälsa dem välkomna på ett överdrivet och lismande vis. Han ställde sig därför i stram givakt och gastade på sin bästa skoltyska: "GUTEN TAG SOLDATEN!"

Banjoman
0

#40 Bra historia! 😂 Den tror vi på! ☝️👍

En följdfråga blir det dock: vad heter den blaskiga tyska fulöl vars etikett pryder flaskan som Benoît bär i vänster hand? 😇

[Hayabusa]
1

#40 Tummen upp på den!

#41 Bra fråga, men han skulle druckit den här istället.

Janne Nilsson
0

Ingen fulöl och Österrikist, men varumärket har hängt med ett tag. Fick själv smak för det på besök i Salzburg då jag fick en tur på bryggeriet.

http://www.totalwine.com/_static/webupload/730/1_103207811_3.jpg

Janne Nilsson

Greenhorn
0

Oavsett västknäppning.. Himla fin figurmålning Joppo! Gillar kontrasterna.

felle-j
0

Snygg figur och helt fantastisk målning! Ser framemot nästa figur.

Joppo
0

#41 Ölen i hans hand är faktiskt en fransk finöl som Benoît fick av barägaren innan han lämnade tavernan. Barägaren tyckte att Benoît såg ut att behöva rensa strupen lite från all den blaskiga fulölen.

#42 Vi kan säga att han drack en förgångare till denna öl. Den ser smarrig ut 🙂

#43 Den såg också smarrig ut. Allt snack om öl har gjort mig sugen på en kall lager…

#44 & 45 Tack! Kul med uppskattningen 🙂

Joppo
0

Här kommer lite nya foton med en annan bakgrund och annat ljus. Jag har även piffat lite med målningen eftersom jag upptäckte lite defekter när jag kollade på det tidigare fotona.

Joppo
0

*

Joppo
0

*

Joppo
0

Nu ska kila iväg till skafferiet och se om jag hittar nån finöl…

Banjoman
0

Verkligen en otroligt fin figur! 🤤

Perfekt pose, snygg skulptering men framförallt en rent otroligt vacker målning! 👍 Nästan så att man blir tårögd, ju! 

Tack, också, för de nya fotografierna! Och, förstås, om ursäkt för min besvärliga knappologi … 🤓🤐

Än en gång tummarna upp och hatten av för detta!

Joppo
0

#51 Tack tack!

Ingen fara, det var bra att du påpekade det, då jag aldrig skulle ha reflekterat över det annars 😃Nu vet jag ju också att jag måste kolla upp det där med knäppningen nästa gång jag gör en figge.

Decaius
0

Vrålsnyggt Jesper!

Jag tycker att han är lite lik Daniel Day Lewis  i "There wil be blood"

Joppo
0

Tack Kalle! Jo, det var rättlikt :)

Rone
0

Mycket snyggt målat!!