Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2079 ggr
starhawk
0

mitt hyllprojekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inspirerad av leo tänkte jag också sätta upp ett par hyllor så jag tittade efter vad IKEA hade att erbjuda. Det blev en betydligt dyrare hylla men den saknade gavlar vilket jag tyckte var en fördel i sammanhanget. Men man tittar på en bild och när den sedan kommer fram så är den betydligt massivare! hyllplanen är 2,5 cm tjocka med helgjutna konsoller, mera passande att ställa kompressorer på än modeller men när dom väl var där var det bara att sätta upp dom på väggen och här är resultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
0

Här är en lite mera close-up

Azgaron
0

Det blev ju bra, ser tjockt och stabilt ut.

Azagron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Det bästa är att ordna någon form av vitrinskåp för skydd mot bl.a. damm, husdjur och barn! Men billigt är det inte, så det blir till att bygga något själv.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#2: Jodå det är verkligen stabilt, definitivt overkill när man har modeller på dom

#3: Tja husdjur och barn är inga problem men dammet är det men jag känner inte för att stänga in dom i glasburar, och det känns för besvärligt att ordna nåt, och som jag sagt tidigare så har jag inte plats för ett vitrinskåp, så det får bli den här lösningen, man får damma av dom ibland

TommiN
0

Enligt mig,så är det det en hylla per modell??eller är jag för snobbig??Skrattande

StefanW
0

#5 Själv ställer jag just nu så många det får plats på varje hyllplan…

Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

#6 Visserligen så tar mina skepp plats,så jag förstår vad du menarGlad.

StefanW
0

Cool

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Hallå där!
Nån som har någon erfaren het av billiga Vitrinskåp från Ikea ??
Hittade ett för 499kr har inte köpt det än.

starhawk
0

#5: Nä du är inte snobbig, bara väldigt utrymmeskrävande

#9: Ett vitrinskåp för 499:-!! Jag är väldigt skeptisk till dess kvalitét

[Henke29]
0

Ja man är lite fundersam hur kvaliten är på det skåpet.
Måste fixa nått hur som helst för att bli av me dammet på modellerna.

Maysula
0

Hejsan

För ett antal år sedan tröttnade jag fullständigt ur på

att damma av allt på hyllorna. Så jag for till Ta till vara verkstan

där fick jag tag i en Billy liknande hylla + en betydligt större

med osymetriska hyllplan. Finessen är att jag har en kompis som är glasmästare så han fixade till glasdörrar som man skjuter åt sidorna. Har tätat med dammlister och jag tycker det funkar bra. Senare fick jag tag i 2 vitrindelar till en vanlig bokhylla, dom kapade jag av underdelarna och satte ihop dom till en hög variant. så där har jag belysning, rätt läckert!

Jag har även satt i spegelglas i en del hyllor och fler skall det bli

så småningom.

http://i129.photobucket.com/albums/p222/maysula/100_1605.jpg

http://i129.photobucket.com/albums/p222/maysula/100_1604.jpg

Thomas

[Henke29]
0

De där var läckert gjort :)
Man kan få tag i mycke bra ser jag

Sven-Erik
0

#13. WOW! Det var ett hobbyrum som inte går av för hackor!

StefanW
0

#12 Det såg mycket trevligt ut!

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#9: Är det ett sådant här?

Detolf

[Henke29]
0

Exakt de är sådant Vitrinskåp

ElLobo
0

#18: Hustrun och jag har köpt på oss tre sådana skåp, och ett tänkte jag nog försöka använda till modeller.

[Henke29]
0

OKej
Säg till sen när du har börjat att använda det och se hur de funkar:)

StefanW
0

#17 Det såg bra ut! 43 X 17cm, är det invänigt eller ytter mått? 

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#20: För att få det helt dammtätt så behöver man täta lite, men annars tycker jag det verkar vara helt OK. Det är ju stora hyllor (DC-3/Ju-52 får plats utan att det står på snedden), även om de kanske sitter lite långt isär (=3 glashyllor + träbottnen), men jag ska ta med mina metallställningar till jobbet och få svetsat lite extra, så det blir ytterligare fyra hyllplatser i skåpet. Om det sedan blir glas- eller kanske trähyllor har jag inte bestämt.

Azgaron
0

Ser ju rätt trevligt ut, kan man ha fler hyllplan?

Azgaron

[Henke29]
0

Aha okej
Ja då kommer jag att köpa ett sånt skåp :)
Är trött på dammet nu

ElLobo
0

Missade några frågor här … Sorry!

#21: De 3 glashyllorna som är med har måtten 28x38 cm.

#23: Enbart om man modifierar lite, för det finns inget att lägga fler hyllplan på som standard.

pebben
0

#5 med tanke på storleken på dina byggen så kanske det är en nödvändighet? hehe!

hyllor och skåp å grejor det kanske vore nått det även för mig! fick ju klart plats med lite mer då.

//pebben

Azgaron
0

#25 Det var ju synd. Visst är det snyggt, men jag hade gärna sett att man kunde haft lite tätare mellan hyllplanen och fler hyllor.

Azgaron

ElLobo
0

#27: Precis, så det är därför det måste till lite modifieringsarbete så jag får ytterligare några hyllplan. Glad

Azgaron
0

#28 Hurpass avancerade modifieringar rör det sig om? Inte för att jag har tummen mitt i handen, men det kan ju vara intressant att veta om man ska lägga 500 pix på ett skåp.

Azgaron

ElLobo
0

#29: Idag består varje sida i skåpet av två ca 163 cm långa metallstänger (ø ca 4 mm), med 3 st ca 37 cm långa stänger liggande på ca 40 cm avstånd från varandra. Där ligger idag hyllplan av härdat glas. Jag vill ha dit ytterligare 4 stänger, placerade mitt emellan de befintliga, så att avståndet mellan hyllplanen blir 20 cm. Ovanpå dessa avbärare finns då möjlighet att lägga in ytterligare hyllplan. Vad glasskivor av härdat glas kostar har jag ingen aning om, men man kan ju också lägga in träskivor om man vill.

ElLobo
0

#29: Ungefär så här hade jag tänkt det:

Där de rödmarkerade stängerna är de som ska dit extra.

Azgaron
0

#30, 31 Ser ju bra ut. Verkar vettigt med 20cm mellan hyllplanen. Önkar jag visste vad härdat glas kostar. Ska du skruva dit dem?

Förresten så kan du ta bort EE lightningen och dito dekaler, samt dekaler till F-14 från önskelistan. Tack vare Wilde Sau så är de på väg till ett behövande hem Glad

Azgaron

ElLobo
0

#32: Inga skruvar. Hyllorna ligger löst ovanpå de tvärgående stängerna.

Jag tar och justerar Önskelistan lite. Visst är det bra att det finns vänliga byggkompisar lite varstans?!

Azgaron
0

#33 Jag menade till de extra stänger som du sätter dit.

Tack! Ja visst är det bra! Det här med önskelistan var en himla bra idé. Jag har bokmärkt den så den blir lättare att hitta. Funderar på att sätta upp lite svenskt i första hand i 1/72, men det får vänta lite tills jag fått in det som är på g.

Azgaron

ElLobo
0

#34: Aha, nej, de extra stängerna ska svetsas till den befintliga ställningen.

Azgaron
0

#35 Ok, då är jag med. Kan iofs svetsa (även om det var ett tag sen), men inte utan utrustning Glad

Azgaron

ElLobo
0

#36: Nej, det är nog samma här, så jag tänkte övertala (järnbalkar kan vara mycket hårda om man får dem i huvudet!) någon stackars svetskunnig på jobbet att lägga några bra svetsar på det hela.