skala 1:36
Jag söker människor och djur i skala 1:36. Har någon tips på var jag kan hitta dessa?
Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. 
Medarbetare för Rollspel, Science Fiction
Hej Ulvtand!
Detta hittade jag när jag sökte på "Human figures 1/36":
http://www.alibaba.com/product-detail/1-36-inch-HO-scale-human_60065665611.html
Dom figurerna är i 1/50 . Är inte 1/35 tillräckligt nära? En 1/35 gubbe på 1,75 m skulle bli en på 1,80 i skala 1/36
#2: Aha, så "1-36-inch" som det står i länken indikerar kanske att de figurerna är 1,36 tum höga? "Matematisk logik" är inte min starka sida, speciellt inte vid denna tiden på dygnet.
#3 nää nu misstar du dig. Skala fungerar som så: 1;36 = 1 mm motsvarar 36 mm i verkligheten. Titta på en karta, skalan är tex 1:1 000 000, vilket skulle motsvara 1 mm på kartan är 1 km i verkligheten.
#1 tackar skall kika in på den
#3: Ah, då vet jag hur det fungerar 🙂👍.
#4 Jo, men just de figurer som det länkades till i #1 är, som Orso redan påpekat, inte i skala 1:36, utan i skala 1:50; däremot står det i rubriken att de är "1.36 inch H0 scale", vilket Dioramabyggare tolkar som att de är 1,36 tum höga dvs. cirka 34,5 mm, vilket i skala 1:50 skulle mostsvara 1,72 m i verkligheten. Läser man beskrivningen längre ned på sidan står det mycket riktigt också att de är "3.5 cm" höga!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Tilläggas kan dessutom att skala 1:50 givetvis inte är detsamma som H0, som ju är 1:87; 1:50 är däremot en inte helt ovanlig arkitektmodellskala, och till sådana använder man ju ofta figurer.
Banjoman du har helt rätt i det du säger.
Jag söker skala 1:36, vilket inte länken motsvarar, tyvärr. Vilket leder oss till första frågan….😭
#7 Känner inte till något om arkitektskalor men kan det vara så att man använder 1:50 istället för t.ex. 1:87 för att det är enklare att räkna med? Av samma anledning som man införde gon eller nygrader, där en cirkel är 400 grader istället för 360. Mycket enklare att räkna med.
#8 Jag misstänker återigen att Orso har rätt när han förslår dig att använda 1:35 i stället för 1:36 -- utbudet är ju så enormt mycket större, och skaladifferensen så liten att den inte spelar någon nämnvärd roll.
#9 Jag är inte heller särdeles fena på arkitekturmodeller, men en kort stund med Google ledde mig till denna tabell, varav framgår att 1:50 mycket riktigt är en vanlig skala för mer detaljerade arkitektmodeller …
#10 Det som jag mest funnit i 1:35 är andra världskriget och det är inte vad som sökes. Jag söker ett annat scenarie och av bägge könen.