Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 1108 ggr
Ulvtand
0

Erfarenheter av Mantua model?

Jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av att bygga modeller från Mantua? Jag bygger en och det är så mycket fel i den så jag undrar om det är just denna modell eller om det är ett "lågbudget" företag?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

petzon
0

Jag byggde Mantuas Kon-Tiki för fyra år sedan, byggtråden hittar du här. Jag skulle klassa Manuta som mellannivå kvalitetsmässigt sett. Det jag inte gillade med byggsatsen var att det var mycket balsa, förmodligen för att originalet är byggd i balsa, men att använda samma material i fullskala som modell är sällan en bra idé, när byggde någon senast en pansarmodell av pansarplåt? Palmbladen som var taktäckning till hyddan var dåligt laserskurna, dessa fick ajg reklamera, men inga problem att få nya. Efter ett besök hos Kon-tikikmuseet i Oslo förra semestern kan jag konstatera att modellen i alla fall visuellt ligger nära originalet, enda större misen är taktäckningen till hyddan som i orginal ser ut att vara bananblad, men är palmblad i modelll. Bygganvisningen var mycket trevlig och utförlig, det var bara bilder med några få (cirka 10 i hela bygganvisningen) förklarande ord på flera språk. Lite som en serietidning. Materialet var lite snålt,jag fick skarva i med material från skrotlådan på något ställe. Vilken modell bygger du och vad är det för fel? För egen del har jag gått helt över till att scratchbygga, då är alla fel ens egna och inte någon byggsatsfabrikant, jag tröttnade på alla fel och förenklingar som är i byggsatserna, dessutom finns sällan det jag vill bygga som byggsats

Ulvtand
0

Jag bygger La Couronne, också med tråd här.

Fel:

1) det skall vara 16 kanoner och 15 finns utskurna

2) lanternan (den stora) är gängan på centrum staven för kort

3) hålen för masterna är inte centrerade över varandra

4) det är omöjligt att få dit mellan däcket utan att dela den på två (på samma sätt som det understa däcket är från grunden)

5) Manuta tycker att jag skall sätta alla däck på plats innan jag sätter dit kanonerna på nedersta däck. Vilket jag tror blir en omöjlighet eftersom jag då skall nå mellan masterna och in under överdäcket.

Det är de fel som jag hittills hittat.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Banjoman
0

Jag har aldrig själv byggt något från Mantua, inte minst eftersom jag genom åren snappat upp muttranden och andra missnöjdheter i stil med de problem du listar; tyvärr har de, skulle jag säga, inte det allra bästa ryktet på marknaden, även om de fortsätter vara relativt populära, inte minst eftersom de är snäppet billigare än många av de närmaste konkurrenterna – Corels La Couronne kostar t.ex. £335 hos Cornwall Model Boats medan Mantuas går för £269 …

Du frågade i din byggtråd dessutom vad det är som gör att den här modellen klassas som ganska svår. För min del skulle jag tro att det beror på dels skrovformen, som med sitt tidstypiskt starka hemfall gör det svårt att komma åt mellan spanten, så som du redan har noterat, men också kommer göra plankningen av skrovet betydligt kinkigare än på ett fartyg från t.ex. 1800-talet; dels på att det är ett fullriggat fartyg med allt vad det innebär av rundhult som skall formas och komplext riggningsarbete i trånga lägen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"