Favoritkrigsfilm?
Tänkte att det vore kul att fråga er på forumet vad ni favoriserar för filmer som inriktar sig på just krig, flyg och pansar och allt som hör till. För min del tycker jag om film som har nåt med ens intresse att göra i det här fallet flyg för det både inspirerar och gör det roligare att efterlikna nåt man ser och tycker om som man sedan vill göra i miniatyr.
Jag kan nog inte helt svara fullt ut vad mina favoriter är för det är nog alldeles för många men några kan man ändå nämna, däribland "Örnästet" med Clint Eastwood, "Slaget om Storbritannien", "Ubåten" och "Tora Tora Tora"
Vilka filmer föredrar ni och gillar mest? 🤔
"It´s all about the details"! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gettysburg från 1993
Waterloo från 1970(nått)
0:54 jisses, något utav det mäktigaste jag har sett när det gäller krig
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Enemy at the Gates, saints and soldiers, band of brothers (även om det är en serie) we where soldiers, saving privat Ryan. The ninth legion, platoon, letters of iwo jima typ
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
"Den längsta dagen" är och förblir nog min favorit i den här genren.

De finska filmerna "Talvisota" och "Tali Ihantala" hör nog till de bättre !
Många… Das Boot. Stalingrad. Enemy at the gates. Band of brothers serie. Tora Tora Tora. Saving private Ryan. Saints and Soldiers. Letters from Iwo Jima. Full Metal Jacket. Apocalyps Now. Talvi Sota. Tali Ihantala. Nionde Kompaniet. Black Hawk Down. Battle of Brittain. Finns fler det är dem jag kom på nu sådär som jag gillar.
The Pacific…. Oldies. Sahara med Humprey Bogart. Casablanca. Kanonerna på Navarone. en Bro flr mkt. Bron över floden kwai…. lol kom på fler…jaja… Osv…

Das Boot är utan tvekan högst på listan. Memphis Belle tyckte jag om också.
Kolla på på extra materialet m Das Boot. Refisör Wolfgang Petersen (även Stalingrsd) Skådisarna fick inte se dagsljus osv för att de skulle bli naturligt blekta mm…stora delar av ubåten byggdes upp för filmandet ock mkt las ner på göra allt så nära realism man kunde…samt de tiltar fanskapet för lutet skulle bli rätt tom…
Nionde kompaniet
Kellys hjältar
Hjältarna från Telemarken
Das Boot
Kanonerna på Navarone
Tali Ihantala
Bron över floden Kwai
Warszawas spioner
Female Agents
A woman in Berlin
Den här har inte nämnts. Bra dramadokumentär.
https://www.youtube.com/watch?v=PnC6l6_TaMA
https://www.youtube.com/watch?v=NPnCt0IktfQ
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Har inte sätt så mycket film i denna genren men jag tycker att Pearl Harbour från 2001 är bra och Redtails från 2012 är jättebra!

Platoon!

Mina favoriter är Örnnästet och Kelly hjältar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Das Boot, Kelly's hjältar, Den längsta dagen och Band of Brothers. Sedan finns det förstås annat bra men dessa ligger högst på listan.
Top Gun (inte så mycket krig men bäst ändå:)
Örnnästet
Thin red line
Saving private Ryan
Black Hawk down
Pianisten
Schindlers list
Jakten på Röd Oktober
Pearl Harbor
U-571
Valkyria
En bro för mycket
Enemy at the gates