Wasa träbyggsats
fick en uppgift för ett tag sedan att kika runt lite om det fanns någon wasa träbyggsats för under 4000kr och har nu sökt på alla sidor som jag kan komma på som säljer träbyggsatser och även använt google utan resultat, visst, jag hittar byggsatsen, men inte under 4000kr.
så, jag frågar här innan jag ger upp hoppet, går det att få tag i en för under 4000kr?
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Hej!
Jodå, visst kan du det - ny från svensk handlare till och med! 👍
se här http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=335&entity=208
Billing Boats har lite skakigt kvalitetsrykte. Det är till viss del förtjänt, men en del av kritiken går ut på att de använder detaljer i plast istället för mässing - och där ser jag inte alltid att det skulle vara sämre. Visst, kanonrör vill jag gärna ha i metall, men om ornament är i metall eller plast spelar väl ändå mindre roll?
Jag har läst på några olika ställen att Billings model av Wasa är den som i skrovformen bäst följer originalets. Så ur det perspektivet får du bättre kvalité än med övriga (Corel och Sergal).
Även om den är "ny" så kan det vara en god idé att kontakta handlaren och förhöra sig om byggsatsens ålder och kanske t o m be dem titta i lådan. Jag tror det tar lång tid innan trämaterialet blir sprött - men om du vill att de större delarna till skrov och däck ska vara förutskurna med laser, så får byggsatsen inte vara hur gammal som helst. Laserskuret underlättar ju definitivt bygget, men det beror ju helt på vilken utmaning du vill ha - och kanske trivs bäst med att göra mer själv?
Hej.
Måste det vara Wasa? På Tradera finns just nu en
Billing Boats byggsats till en båt som jag verkligen
kan rekomendera. Har byggt den och kan bara
säga att den är i klass med typ Norske Löwe.
Den heter Golden Hind
Tror att den ligger ute för 1400 spänn .
Jag gav det dubbla.
Lycka till.
Caravelle
jepp, han som nu bad mig att söka reda på skeppet, var väldigt specifik på att det just måste vara Wasa.
efter trådstarten så fick jag tips om en billing boaat Wasa för det otroliga priset 3400(ny). priset, som jag har sett på denna båten, har typ legat på runt 5000kr eller nån hundralapp under, så det är rätt så givet att jag går på det tipset:)
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
Vill han innan köp veta lite mer hur Billings Wasa är konstruerad, så har Cornwall Model Boats av någon anledning publicerat större delen av byggbeskrivningen som pdf här.
Och om det blir bygga av finns ett med forskningsläget mer kompatibelt färgschema än det Billing Boats tillhandahåller på Vasmuseets webbplats, tillsammans med en del detaljbilder på museets fullkompligt fantastiska modell i skala 1:10 … 🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Kolla i tyskland ! priserna är generellt lägre, hittade billing boats wasa till 3000 kr