Akryl vs Enamel
under hela min barndom där jag målade tennfigurer och upp till min vuxna ålder där jag bygger/målar modeller och målar plastfigurer, så har jag använt mig utav akryl färger enbart och resultaten har ju varit kanon. har testat lite enamel produkter, bara på skoj, typ som panel line wash, filter wash osv, men aldrig gett det en ärlig chans då jag tycker att rengöringen utav penslarna och annat blir för omständigt då man måste fram med starka rengörings medel för att få saker och ting rent och fint. men så gott som överallt så hör man folk predika om enamel, om hur bra det är och hur fint resultaten blir(och jag håller med, har sett filmer och bilder och det är total jaw dropping).
så, jag tänkte smyga mig över allt mer och mer till enamel färger och det som hör därtill, men innan jag gör det så skulle jag vilja veta, vad är egentligen skillnaden mellan akryl och enamel? hur ser ni på enamel? tycker ni resultaten blir snyggare? vad bör man tänka på när man målar med enamel och ska man tunna ut färgerna och hålla på? isf med vad(antar att inte vanlig thinner räcker)? hur får man på bästa sättet rent sina penslar? är färgerna "jobbiga" att arbeta med eller flyter de ut bra osv?
ja jag har säkert ett antal till frågor, men dessa kommer jag på just nu.
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Enamel är inte ett enhetligt begrepp för en viss typ av färgbas, utan det finns varianter med olika polymerer. Ofta är det cellulosalack, som kan lösas med aceton eller thinner.
Cellulosalacken flyter ut bättre på ytor som stöter ifrån sig vatten, men genom att den innehåller lösningsmedel krävs god ventilation, och den kan också lösa upp ytan på plastdetaljer. Eftersom den tränger in i plasten fäster den också mycket bra på många hårdplaster.
Akryllack har en emulgerad akrylbas och är ofta tunnad med vatten, vilket inte fäster fullt lika bra på material som stöter ifrån sig vatten. Tillsatser i lacken förbättrar fästförmågan och utflytningen, men det är en viss risk att lacken separerar innan den har torkat. Genom att den inte tränger in i plasten har den inte fullt så bra fäste, vilket kan vara både för- och nackdel. Fördel om man behöver skrapa bort, nackdel om den lossnar vid hantering.
Huvudsakliga nackdelen med "enamel" - dvs lösningsmedelsbaserad lack - är att man behöver ventilera väl, då lösningsmedlet kan vara mycket skadligt. Många av de här lackerna är lösta med trikloretylen som är skadligt vid inandning. Och den huvudsakliga fördelen med akrylfärger är att man inte behöver lika god ventilation, eftersom gaserna när den torkar är ofarliga eller mindre farliga än lösningsmedel i andra lacker.
Om du läser det första stycket (General Paint Dynamics) i denna artikel så ger det en bra uppfattningen av skillnaden mellan olika färgtyper:
http://www.swannysmodels.com/Alclad.html
Personligen tycker jag att Enamel ger bra resultat, men att rengöringen är lite bökigare jämfört med t ex akrylfärger. Gäller det en blank ytfinish så föredrar jag Enamel.
Är mycket tveksam till att hobbyfärger innehåller trikloretylen idag.

Generellt kan man säga att enamel färger ger bättre täckning när det gäller dom ljusare kulörerna. En del ljusa akryler kan vara rent hopplösa att få täckning med, speciellt vitt. Vit enamel är dock som regel inget problem.
När det gäller guld, silver och liknande så är enamel betydligt bättre, akryl tenderar att bli lite matta och ger inte samma lyster, men beträffande täckningen så råder det motsatta förhållandet här akryl täcker som regel betydligt bättre än enamel när det gäller dessa kulörer.
Tidigare körde jag med Lacknafta till enamelfärgerna men då jag inte tyckte att den var tillräckligt bra som lösningsmedel och penseltvätt gick jag över till Cellulosaförtunning, lite svårare att få tag på men klart bättre. Jag har inte haft något problem med att färgen löser plasten, inte ens när jag sprayade modeller med färgen förtunnad med Cellulosaförtunning.
Jag rengör penslarna genom att vispa runt i Cellulosaförtunning tills penseln ser ren ut, sedan torkar jag den och sätter den i penseltvätten, som jag har såpvatten i, där kan den stå upp till en vecka innan jag tar och kör syntetpenslarna i ultraljudet och noggrant sköljer naturpenslarna. Jag har funnit att syntetpenslarna behöver den extra rengöringen och ex. vis mårdhår inte mår bra av ultraljud
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
oj oj, mycket intressant läsning. men låt mig få summera lite och rätta mig gärna om jag nu har förstått något fel:
enamel färg sätter sig i plasten, får mycket bra fäste och primer och liknande är då lönlöst? enamel metall färger ska vara överlägsen akryls metall färger? gaserna från enamel är farliga att andas in och bör då användas med ansiktsmask om man inte sitter i ett väl ventilerat rum eller krävs det mer än så(hur påverkas lägenheten? är det bara i mitt område som gaserna sprids eller kan människor runt om en i lägenheten samt husdjur ta skada?)?
fick nys om white spirit, är det något rengörings medel eller är det någon slags thinner? är det värt att införskaffa? hur länge ligger torknings tiden på? har man tid att släta ut färgen eller torkar den på bara några sekunder som akryl gör?
To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.
http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false
själv har jag gjort omvända resan, som ung stod det små burkar humbrol på skrivbordet och lacknafta i ett glas bredvid och det stank kemikalier. När jag kom över mina första akrylfärger var det som värsta aha upplevelsen, man kan alltså måla utan att det stinker. Kanske inte lägger största vikten på hur färgen täcker, men tycker om att det går att sitta i köket och måla utan att störa resten av familjen
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Skulle behöva komma igång med eamel igen och testa denna förtunning: http://fargriket.com/butik/alla-produkter/skonsam-fortunning-222/
men då jag hatar att måla så blir det aldrig av.
# 5
Primer är inte lönlöst, det finns många andra fördelar med att prima modellen. Dels för att blir lättare täcka, speciellt om man har en ljus färg och har olika typer av material. Man ser lättare eventuella missar som behöver korrigeras. Plus att den också hjälper till att förstärka alla de smådelar man har limmat fast, främst fotoets.
Det finns även bra metallicfärger i Akryl. En intressant teknik är NMM(Non metalic metal). Och det finns även bättre än de traditionella enamalfärgerna, tex Printers Ink och True Metal. Vill man ha enamelfärger för metall så skall man hålla sig borta från Humbrol som förutom H 11 Silver Fox har alldeles för grova pigment. Satsa på Testors istället, tänk på att Testor har vissa som är avsedda för färgspruta. I stort sett alla metalicfärger blir bättre om man blandar i lite blank svart i dem, det ger dem mer glans och djup.
Lukten är det största problemet. Nu finns det en del luktfria Lack-nafta varianter som hjälper en del.
http://www.clasohlson.com/se/Penseltvätt-Beckers-%22A%22-Odourless/34-9743
White Spirit är enkelt förklarat en mildare variant av Lack-nafta.
Själv försöker jag gå över till Akrylfärger. Mest för att jag tycker att just lukten har blivit jobbigare men också för att Humbrolen torkar ut när man har använt hälfte i burken samt att den typ av droppflaskor som tex Andrea och Vallejo kommer i gör det så mycket lättare att dosera och handska med dem på palletten eller i färgsprutan. Vissa effekter och tekniker kommer jag dock att fortsätta använda enamel eller oljefärg till, tex washer och målning av heraldrik. Målar man fel med enamel kan man sudda ut eller korrigera med lösningsmedel medans Akryl sätter sig nästa på en gång.
Var nyligen på en kurs som hjälpte mig komma vidare med Akrylfärgerna då det krävs en annan teknik för att få fina övergångar mellan skuggor och högdager.
http://www.andreaeurope.com/newsletters/2015/international-painting-course-october-2015/painting-course-october-2015.pdf
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."