Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 5685 ggr
robban64
0

GB 84: Italeri Tornado ECR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag drar igång denna iom.att B-25'an i princip är klar.Kändes lite ovant att bygga propellerplan så nu blir det en jet igen.

[Länk: GB #84//ElLobo]

robban64
0

Italeri's senaste utgåva av deras Tornado. Dekalark av gigantiska mått(härligt). Går att bygga fem olika.Tre italienska,en tysk och en brittisk.

robban64
0

Vilken ska jag då välja? Självklart den italienska från 50 Stormo 155 Gruppo San Damiano. Varför då?Jo den har hajkäft😄

robban64
0

Hela planet Light Gray. Enkelt eller hur? Kanske inte om man ser hur den ser ut i verkligheten.Nya möjligheter att öva vädring👍

robban64
0

Lite lådinnehåll.Mycket plast kan man tycka och det är det också. Man kan bygga antingen en en IDS(med två kanonmynningar i främre kroppen)eller en ECR(utan kanoner) Det naturliga hade väl varit att skicka med en täcklucka men så gör inte Italeri. Dom skickar med två främre kroppshalvor. I övrigt är spruesen identiska. Nåja man får då dubbla vapenuppsättningar…..kan vara bra att ha.

robban64
0

Väldigt skarpa och fina detaljer. Men lite flash och gjutmärken här ock där. Cockpit duger som den är tycker jag.

robban64
0

Hela flygkroppen består av ett antal sektioner.Får se hur det går när allt ska monteras ihop….. Folk har haft problem med luftintagen,men det är ju snarare regel än undantag när man bygger jets.

robban64
0

Fenan på en Tornado är groteskt stor. Ser ut som detta blir en "tailsitter". Tur att noskonen också är stor=mycket bly. En intressant skarv på bakkroppen… Ett stort hål blir det när vingarna är utfällda….inte snyggt!!

WildeSau
0

Den tar ju mindre plats i vitrinen med infällda vingar.

Ett återkommande problem med Tornado är extratankarna som måste vara svängbara också om man vill ha valet med ställbara vingar.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

robban64
0

Troligtvis så kör jag med infällda och fast monterade vingar.Ger inte mycket för dessa lite "leksaksaktiga"gimmicks…. Brukar ändå inte funka något vidare…

felle-j
0

Detta ska bli ett riktigt skoj bygge! Ska du vädra denna lika väl som tidigare byggen också?

[Roftic]
0

Skoj ska det bli att få följa ett av dina byggen igen! Konstigt ändå att på de flesta flygplan med svängbara vingar så har många tillverkar gjort denna leksaksaktiga lösningen med justerbara vingar.

robban64
0

#10 Självklart blir det vvädring. Men hur vet jag inte riktigt ännu. Kolla på bliden #3 Som nästan alla Tornados jag kollat på så är fenan otroligt smutsig och resten av planet är ju inte heller så välvaxat😁 Så detta blir en utmaning och förhoppningsvis lär jag mig något… #11 Ja lite konstigt är det.Det är ju inte direkt någon leksak.Helst skulle jag vilja stoppa dit vingarna när kroppen är ihopsatt.Men det ser inte ut att gå. Hade varit enklare om man kunnat lacka vingarna först.

robban64
0

Som vanligt börjar vi med cockpit. Stolarna är hyfsat detaljerade med passformen är lite tveksam

robban64
0

Light Ghost Gray i hela cockpit. Rätt färg på rätt knapp….inte en aning. Lite wash på det här så blir det bra😄

robban64
0

Jaha ja….cockpit och främre delen av flygplanskroppen ihopsatt. Jösses vilken taskig passform. Denna enhet ska sen limmas ihop med resten av kroppen…..undrar hur det går när det börjar så här bra😄

robban64
0

Det tar sig.En hel del filande för att få allt att passa utan allt för stora skarvar…

felle-j
0

Cockpiten ser mycket bra ut!

robban64
0

Tackar!!! Fram och bakdel sammanfogade. Gud i himlen vad mycket skarvar det blir. Skulle nästan behöva en riktbänk för att se till att allt blir rakt. Precis allt får en ful skarv.Spelar ingen roll hur mycket man torrpassar och slipar.

robban64
0

Ehhh,är detta en modern byggsats? Rena idiotin att kroppsdelarna ska byggas ihop av så många delar när precisionen i gjutningen saknas.

JaGa
0

Inte roligt med alla skarvar. Men det är en Mäktig kärra iallafall 😄 Jag brukar använda egentillverkad spackel utav etylacetat och gamla gjutstammar. Fungerar väldigt bra då "spacklet" i princip har samma egenskap som plasten när man slipar. Följer byggtråden med iver…😊

robban64
0

Tack för tipset.Skarvar och glipor som ligger i samma nivå kan jag leva med. Mer lättjobbat än "trappstegs" skarvar. Så det får bli som det blir.Huvudsaken att allt är rakt.Vingarna blir bakåtsvepta. Som jag misstänkte så var mekanismen för dom rörliga vingarna inget under av precision.Rakt utfällda hänger dom som på en gråsparv med brutna vingar.

JaGa
0

Gråsparvar är söta, men den här "fågeln" ska vara allt annat än söt….😉

Mals Way
0

Seer kalas ut…samt full kontroll, Gillas :)

jorå passning m skarvar…fan dem finns….även på nyare TRO MIG även Corsairen jag håller på med…..en glipa finns redan..

Sen håller jag med…leksaks finesser på modeller…ehrm, japp går fetbort, men de finns där ibland o dem får man leva med o "limma" så de blir stelopererade ;)….

[Roftic]
0

Ajaj! De där skarvarna var inge vidare.. Fast cockpit ser väldigt bra ut!

robban64
0

#23 Tackar!!! Jag limmar lite i taget och låter det torka ordentligt mellan varven.Problemet är att det knappt finns några styrpinnar och hål på delarna.Mycket som ska limmas kant i kant så det är nästan omöjligt att torrpassa/slipa bort det som felar. Fick ett tips om att frångå byggbeskrivningen och se till att fram och bakkropp är helt färdiga så det bara blir två enheter som sammanfogas.Funkade jättebra.Bitar av gjutstammar sitter som stöttor på strategiska ställen.Skarvar blir det men det viktigaste är att kroppen blir spikrak….fasen skulle nästan behöva vattenpass. #24 Ingen fara,allt går att fixa men visst är det trist att en modern byggsats ser ut så här.Min gamla Monogran B-25'a hade en otroligt mycket bättre passform. Nu känns det som om bygget är på väg upp ur sin svacka…..det börjar likna en Tornado och jag får snart lägga ett lager primer för att se vad som mer behöver åtgärdas. Har hört sägas att några lycklig har fått ihop denna model utan knappt mågon slipning…..tror dom ljuger En positiv sak är att det finns jättemycket plats för bly i noskonen och under cockpit. Det här är en tailsitter….ett halvt kilo plast i baken med den jättefenan:-)

Mals Way
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är ingen jet kille alls, men nu skönjar man formerna verkligen…..snyygt.

Appropå passfor, har varit med om att tom stypinnarna var fel …LOL, fick kapa alla dp de inte linjerade med panel linjerna ;) det var min FW190A8R2 som finns här…så japp det finns errors..men Hey…modelbygge är ju tetris för hjärnan mannen, så kör hårt, för du har ju full kontroll på bygget ;)

Sen som du sa med torrpass….japp inga styrpinnar …använd nageln o tryck mot panel linjen (svår förklara)….sen en Lampa….den letar du skuggor med…en video som förklarar detta, sjuk simpel basik sak, förklaras mkt bra i denna video…

robban64
0

Bra video,testade på fälltankarna och det slöt tätt.Full kontroll….he,he…tja en liten bit i taget….har limmat fast vingarna i bakåt svept läge.Ser bra ut och det fula jättehålet vid vingens bakkant döljdes på ett naturligt sätt.Limmade även dit vapenbalkarna redan nu.Klokt beslut eftersom det självklart blev glipor mot vingen/kroppen. Lättare att fixa nu än om allt hade varit målat.Noskonen blyad och fastlimmad. Självklart inte 100% passform där heller….

Filbrännan96
0

Får lust att skaffa Revells nya Tornado i 1/48 när jag ser detta.

Tjusigt bygge! 😉

"It´s all about the details"! Cool

robban64
0

Tackar! Revell's utgåva ska tydligen vara bättre än denna.Trots all spackel och slip så är jag sugen på en till…..en brittisk gulf war…med nose art och hajtänder….

Filbrännan96
0

"It´s all about the details"! Cool

robban64
0

Får nog bli en Revell nästa gång😀 Primer har kommit på och även pre shade.

robban64
0

Problem med färgvalet.Italienska Tornados är lackade i Sky Gray FS36280. Det är bara Lifecolor som har den nyansen och här i Sverige hittade jag bara ett Lifecolor färgset med italienska nyanser där den ingick.Vad göra? En googling på detta visar att Neutral Gray FS36270 är väldigt snarlik,speciellt om man bygger en vädrad kärra. Tänk,den nyansen hade jag hemma så slutet gott😀

robban64
0

Ljusare grå på en del paneler. Tycker jag lyckats få till en lagom livfull yta att jobba vidare på. Efter allt jäkelskap börjar det bli kul igen😀 Nu får det här torka ordentligt ett par dagar…..

robban64
0

Hjulhusen har fått ett lager vitt. Det gråa får lysa igenom här och där. Ytterligare vädring väntar.

robban64
0

Lite cockpit jobb

[Roftic]
0

Snyggt målat!

Magnuzk
0

Kul att följa det här bygget, som även detblir mycket fint. Jag har oclså en Italeri Tornado, Black Panther. Intressant att se hur den här modellen är. Gissar att det är samma modell med andra dekaler.

[Hayabusa]
0

👍

robban64
0

# 36-37 Tackar,tackr #37 Ja det är samma modell förutom att det bara går att bygga IDS versionen med din modell. Det konstiga med Italeris Tornado är att en del går ihop i princip utan spackel och slip medans andra har hållit på som jag….. och en del har låtit den flyga ner i papperskorgen.

Magnuzk
0

Ja, jag funderar nu på att köpa Revells istället och lägga den här på hyllan, bara ta dekalerna. Den här verkar ha alldelse för mpnga skavanker redan från början, både din och den som är med i videon ovanför. Lite för mycket extrajobb för mig, ävenom det samtidigt är lite roligt med att göra det och sen se hur slutresultatet blev med allt jobb.

Magnuzk
0

Jo, har tittat lite på Revell nu och jag tror nog att det kommer att bli en Revell Black Panther istället.

robban64
0

Att bända ihop motsträviga plastbitar har ju också sin tjusning😀 Men visst är det roligare med något mer lättbyggt

robban64
0

Motorer på plats. Ett jäkla maskande men bra blev det.

robban64
0

Vallejo Steel som bas.Sen tunna lager Gun Metal.Ovanpå allt dimmade stråk av utspädd blå färg.Lite Tamiya smink som avslutning.Mer vädring kommer.

robban64
0

Nu börjar cockpit bli klar.

robban64
0

Så det börjar bli dax att lägga på locket.

robban64
2

Maska huv…..boring! Blir en liten glipa mellan främre och bakre del…..vad annat att vänta.

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer