Köpa på Tradera
Jag samlar lite lätt på Citroën i 1:43. Det händer att jag köper något i butik eller beställer hem en ny modell, men mest köper jag faktiskt på Tradera.
Dels finns där ett bra utbud av begagnade bilar men det säljs också en hel del nytt. Det kanske inte är billigaste stället att handla på, men man kan hitta de där udda objekten som kan vara svåra att hitta annars.
Någon annan som har goda eller dåliga erfarenheter av att handla på auktionssajter?

De få gånger jag provat att köpa färdiga modellbilar så har jag blivit besviken, dock har jag fått tag på byggsatser som jag varit mycket nöjd med. Jag kommer nog att försöka att köpa via Tradera eller dyligt om jag finner något bra objekt. Det är en annan känsla att köpa i butik. I min närhet så finns det en firma som ger mycket god service, de vet vad man söker och ställer undan om man vill, så att man kan titta på olika alternativ i lungn och ro.
Om någon har tips på hur man skall kunna undvika de värsta fällorna så har jag idel öra!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#1 På t.ex tradera lär man sig ju snart vilka säljare och köpare som är seriösa. Man kan också gå in och se vilka omdömen de fått tidigare.
Jag har råkat ut för ett par missar då man inte skickat samma bil man fotat, eller att man skött packningen slarvigt - men sådana säljare blir inte långlivade, och man handlar inte mer än en gång av en sådan.

#2 det är väl bara att man haft lite otur, för annars så är ju prisbilden trevlig! Sen tycker jag att det är trevligt att få vara första personen som öppnar kartongen, och så ger det en annan känsla att få se och hålla i en modell som man har för avsikt att köpa. Nu har jag varit inne och titta på omdömen, så vi får se till nästa gång om det blir någon ny den vägen.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ett exempel:
Bland dina länkar här på Modellbygge finns en butik glmodellbilar.se med fint utbud. Om jag nu vill ha en modell av den udda men läckra Panhard av tidig 60-talsmodell så hittar jag den inte på glmodellbilar. Säkert (?) tar glmodellbilar hem den, och deras deras priser på Solido-bilar ligger då på 140-220 kronor plus frakt.
På tradera hittar jag min Panhard i nyskick för 150:- plus frakt. Här är säljaren "myshög" som jag lärt känna som seriös och pålitlig.
Så ibland kan Tradera vara ett alternativ till den ordinarie näthandeln.

#4. Det låter ju bra om man känner säljaren. Men annars måste det väl vara lite osäkert att köpa begagnat, eftersom man inte vet vilket skick varan är i. Kan ju vara lite svårt att få titta på den före.
#5 Mycket som säljs på tradera är nytt. Oftast finns det bilder att titta på.
Jag köper nästan aldrig något där det saknas bild.

# 6, En parantes från min sida (för min personliga del så väcks det ibland en tanke på om det som säljs är stöldgods eller inte, då priset på varan vida understiger det pris som det borde ha eller har på marknaden i övrigt).
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Stefan - Modellbyggare

Har förvisso endast handlat några fåtal gånger på Tradera men de saker jag bjudit på (och vunnit) har varit mycket seriösa säljare. Fast det underlättar ju mycket om man ser på deras omdömen och även kollar lite med övriga bekanta vad det vet om säljaren.
I ett av fallen har jag till och med fått info från en vän som träffat säljaren för ett snack så då kändes ju det lugnt. Han heter Claes59 och är ett säkert kort, kan även rekomendera Clint_Eastwood som liksom Claes59 brukar ha mååååånga bilar och tillbehör ute till försäljning.
Citroënsamlare säger du, vad spännande! Då förpliktigar det ju lite vad du skjutsar baken i, själv har jag med några mellanspel i en SAAB och en Volvo kört det franska undret i många år nu. CX25 TRD '84, BX19 GTi '90, CX TGi Break '90 och nu en C5 Break '02. TGi'n och en XM 2,5 TD Break '95 står och dräller i väntan på bättre ork och tid för dem. Få se vad som ska hända med dem? Kanske blir det lastbil av XM'n att ha som pendlarbil.
Niclas

Själv samlar jag på gamla leksaksbilar i skala 1:43 av märket Tekno, Corgi och Dinky. Det har hänt vid ett fåtal tillfällen att jag gjort fynd på Tradera, men ofta är det ganska slitna modeller som säljs där. Däremot eBay har jag helt slutat leta samlarbilar pga det friska utbudet av skickligt ommålade bilar som säljs som original dessutom har jag ett par gånger råkat ut för säljare som har flera konton och bjuder på sina egna auktioner. Mina bästa fynd på senare år har jag gjort på Nostalgimässan i Göteborg som hålls två gånger om året. Där kan man själv kritiskt granska det som säljs samt "tjöta pris" med säljarna 

#13. Har själv med förvåning sett hur priserna på Tekno har rusat i höjden! Samlade lite själv ett tag och då kunde tex. en Scania 76 långtradare kosta 700kr. Nu ser man bud på flera tusen kronor…
Likadant när man hittar någon gammal sliten Corgibil på någon loppis. Säljaren tycker att det är värt guld och begär hutlösa priser för vrak…..synd!
#12 Jag är uppvuxen med Citroën. Vi hade hur många 2CV som helst när jag var riktigt liten. Fast mitt första bilminne är en ID19 -57 eller -58. Senare hade vi ett par Mi6, en Mi8, en ID20 och en DSpécial, ett antal GS.
Min egen andra bil var en ID-20 -69. Jag har haft ett par GS. Jag har haft en B11 Sport -51. Nu har jag en Xantia HDi som börjar samla både mil och år.
En gång i livet ska jag åter ha en D-modell.
:-)

#14. Precis! Prisutvecklingen har exploderat de senaste tio åren inom modellbilshobbyn tyvärr. Tur att man lyckades införskaffa några guldkorn från Tekno för en hel del år sedan, hade jag vetat prisutvecklingem hade jag köpt på mig ännu mer. Lika tråkigt är säljarkategorin du nämnde, dvs folk som tror att gammalt sandlådeskrot är värt en mindre förmögenhet. Förr kunde man hitta bilar till lågt pris på loppisar osv men nu blir man bara uppgiven när en säljare försöker kränga en bil utan dörrar och motorhuv med argumentet "jaadu, såna bilar finns det inte många kvar av i världen" och på undersidan sitter en prislapp som är för liten pga alla nollor han krängt in efter första siffran 

Kunde just tro det, en till som fallit för Gudinnan med extra stort G.
Vill också ha en DS, å en SM, å en CX T2, å en till BX 19 att busa med fast en 16V den här gången eller varför inte ta rejält när ma ändå sitter här och drömmer, en rally-BX. Den där som fick fyrhjulsdrift och längsmonterad stor turbomaskin, ful som attan men vilket drag!
Finns ju hur många fina gamla Cittror som helst att vila ögonen på och drömma om. Morsans kusin åkte DS och det var en fröjd att få följa med på utflykt, farsan provade en DS en gång när det var bilbytardags men det blev en ytterst kort tur och sen har det aldrig kommit någon Cittra i hans ägo.
Lite ironiskt brukar han kalla mina bilar för "det franska undret", att vi haft mindre problem med våra bilar än syrran med sina Saabar och volvos är väl inte relevant antar jag? 
Niclas

#16.
Hehe, känner igen mig där!
#17 Ja, jag tycker D-modellen är tidernas häftigaste bil. Den sortens ytterst extrema bilar brukar fabrikanterna leka med och göra en icke fungerande "konceptbil" av - men Citroën satte sin i produktion, och det beställdes 12 000 ex första dagen den visades på Paris-salongen 1955.
Tänk er 1955. Bland alla gamla bilar som egentligen fortfarande är diligenser med motor (bakhjulsdrift, bladfjädrar, snäckstyrning, trumbromsar, tungstyrda och tungbromsade…) så står rena rymdbilen!
Framhjulsdrift, gashydraulisk fjädring och koppling, kuggstångsstyrning som är servoassisterad, lastkännande servoassisterade bromsar, skivor fram. Självbärande kaross, konstant markfrigång, neutralstyrning (som Lotus skröt med på 70-talet), motorhuv som kan öppnas rakt upp (som Mercedes skröt med på 80-talet), delar av bilen byggd i plast och aluminium. En bult lossade ba bakskärmen, två till rsepektive dörr, solskydd som gick att flytta i sidled osv, osv…
Det är helt otänkbart att någon tillverkare någon mer gång kommer att kunna presentera en produktionsbil som ligger så långt före sin tid!
(Ursäkta tråd-nappingen…) ;-)
(I en av "tillbaks till framtiden-filmerna" som utspelar sig långt i i framtiden finns ytterst futurisktiska taxibilar. Det är Citroën D i original 60-talsutförande!)

#19 Ingen fara att byta lite spår i tråden! Det är vi flera som är duktiga på! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Om "Back to the future":
"The futuristic looking cab that takes "old Biff" to the DeLorean, while it is parked near Marty and Jennifer's 2015 home, is a Citroen DS. This car went into production in October 1955, so it could, conceivably, have appeared in the original movie. The same car appears as a wreck in the "alternative" 1985."
Bifogad bild är från Paris-salongen 1955.

Jag hade en gammal ID20-69 i början av 80-talet. Lätt rostig och mina arbetskamrater hånade mig…
Tills den dag en av dem hade sin son med sig. Då vi passerade parkeringen stannar sonen upp, pekar och säger:
- Kolla farsan, vilken häftig bil! Är det en Porsche?
Gissa vilken bil han pekade på… ;-)
(Varefter jag ju lät grabben åka med på en flygtur. Alla blir impade då man låter hydrauliken hissa dem mellan topp- och bottenläge…!)

Citroën, perfekta lösningar på icke-existerande problem. Jag älskar det 
För att fortsätta trådnappningen och köra den ett varv till så var det inte bara bilen i sig utan man gjorde den dittills största enskilda plastgjutningen också. Nämligen instrumentpanelen så det var inte bara bilen i sig som var revolutionerande utan även i tillverkningen låg man i framtiden.
Synd att den tänkta motorn blev för dyr, annars hade det suttit en boxer-sexa under huven, Vrrrooooom………
Kanske skulle man häda lite granna och bygga om en padda med Porsches höfläkt därunder bara för att få känna på hur konceptet var tänkt från början. Fast då blev man väl lynchad av övriga Citroënvärlden!? 
Kul vore det dock med lite extra snurr och fint morr, en SM skulle få något att bita i prestandamässigt.
På tal om SM, till den fanns det kolfiberfälgar (hälften så tunga som stålfälgarna) så det var inte heller något nytt när det dök upp på bred front i bilindustrin, vår kära kugghjulsmanufaktör hade redan testat det, också, he he he…..
Att bromsa hårt med en hydraulcittra är inget annat än fantasktiskt, praktiskt taget ingen nigning alls då bromstrycket tas från de bakre fjädringsklockorna. På så vis sätter sig bilen på hasorna isället för att doppa nosen och motverkar nigningen.
Niclas
Citroën är en kul bil, men kanske inte det märke jag tänker på först när jag ska köpa bil. Gillar "mecha-cittran" i reklamen.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#11 ledsen att du fick vänta på svar.Den och den andra varianten på S´cool bus har jag,för tillfället har inte jag några bidre men jag kan ta ett par om du vill.

#28 Ingen fara, "en sa int stesse" Det är alltid kul med bilder av byggda modeller…
Är det någon större skillnad på modellerna?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
:30
jag har sett dom och dom är identiska

ja de e inte riktgt identiska rutor och front dekal är inte samma men anars är de identiska.
Jag säljer själv lite prylar på Tradera ibland och har där samma namn som här(tunnan)
Jag tycker det funkar väldigt bra.
jag köper mycke själv där också och har än inteblivit besviken på vad jag fått hem i brevlådan.
Men mitt tips är att kolla upp säljarens omdömmen innan ni/du lägger ett bud, för där ser man rätt bra vad det är för en snubbe som säljer.