Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1527 ggr
felle-j
3

SAAB 17 fyller 75 år!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På den här dagen för 75 år sedan flög SAABs första flygplan för första gången. Ett mycket fint flygplan som var modernt och bra när det tillverkades. Som tur är har vi fortfarande ett flygande exemplar kvar som man brukar kunna se på flyguppvisningar runtom i landet. Den är väldigt häftig i luften så om man har vägarna förbi där det flygs med denna B 17 så är det klart värt att stanna och njuta av uppvisningen!

Vill man bygga en modell av SAAB 17 så har Marivox gjort en fin byggsats i skala 1:72.

Vill tillägga att vi har två andra födelsedagsbarn i år som fyller jämnt och bör firas lite extra, nämligen SAAB 35 Draken som fyller 60 år den 25 oktober och SAAB 91 Safir som fyller 70 år den 20 november. Alla dessa födelsedagar kommer nog firas av Flygvapnet och Flygvapenmuseum bland annat.

Bild lånad här ifrån: http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/93836/771340/91f071e5f9ef2f4e_org.JPG

Filbrännan96
0

Du och jag såg ju den på Skavsta förut och i luften och den är helt klart en häftig maskin. 😃

"It´s all about the details"! Cool

[Roftic]
0

Man får väl säga grattis till en glad pensionär! Jag såg den oxå på Skavsta i Augusti o den både låter o flyger väldigt vacker!

[Hayabusa]
0

Härligt, svensk industrihistoria! För att inte tala om 35 Draken, det är något av en ikon. För mig åtminstone.

[Roftic]
0

#3 Håller med! Hade varit väldigt häftigt att fått se Draken i tjänst på F10. Synd att man är född för sent..

[Hayabusa]
0

#4 F10´s Draken är något jag är uppväxt med. Ljudet av en startande rote 35:or hörde till min barndom.

Filbrännan96
0

#6 Wow den hade man velat provflyga 😂🤪

"It´s all about the details"! Cool

Mals Way
0

Kjell….FYFAN Vilken tråd o vilken byggare….JÄKLAR……

Roca
0

Trevligt! Jag kommer att fira med minst ett Saab 17-bygge, samt göra klart min etiopiska Safir.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

felle-j
0

#9 Jag kanske också firar med att sätta igång ett SAAB 17-bygge.

#1 Aa, på Skavsta såg vi den. Har även sett den på Västerås några gånger tidigare.

#6 Den där tråden har jag kikat på förr. Verkligen ett imponerande bygge! Alla 62 sidor är värda att kolla på! Ska bli kul att se den flyga sen, men efter att ha så mycket tid på ett fantastiskt bygge så lär man knappt våga flyga med det haha.

WildeSau
0

#9,10 Snart så kan ni bygga gula fina B 17A till Måldragar-GB,  börjar 1.Juli. 😇

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

felle-j
0

#11 Det kanske man ska göra! 😃

Roca
0

# 11 yes, det är det som är planerat för min del, samt en etiopisk 17! Har två byggsatser på lager än så länge.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
0

#11 Det ska jag göra!