Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: föreningar-i-sverige
Läst 2523 ggr
WildeSau
0

Månadsmöte på Quintus 72 - Oktober 2007

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kort sammanfattning:  Quintus 72 bildades ursprungligen 1975 av några modellbyggare och flyghistoriker. Sedan tidigt 80-tal är det även en lokalavdelning i Svensk Flyghistorisk Förening - SFF-Blekinge.

Tema Oktober 2007 - Phönix Dront

1919 inbjöds Edmund Sparmann, Max Perini samt 1:e mekaniker Rudi Walter att visa upp Phönix D.III samt Phönix C.I (230Hk Hiero). Dessa två flygplan inköptes av Flygkompaniet och kopiering av dessa kom senare att ske vid FVM, dock med en något svagare motor (220Hk Benz)och tyngre träslag i konstruktionen. Dessa betecknades E1 för eskortjakt. En senare version med en 300Hk Hispano-Suiza kallades E2. Dessa flygplan överfördes senare till Flygvapnet med beteckning Ö 4 och Ö 5 för E1 samt A 1 för E2. De två Ö 5:orna var ombyggda Ö 4 med en 260Hk Isotta-Fraschini.

Här en Ö 4 Dront i 1/72 från Sierra Scale Models.

En vacu-modell byggd av en av våra medlemmar.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

Min morfar var mekaniker på F 5 vid den här tiden och tog hand om en del överblivna prylar. I min ägo har jag loggboken till Ö 4 nr.021. Detta flygplan hette i Flygkompaniet 3182. Denna loggbok gällde för tiden 1/9 1926 till 30/7 1928, då numret ändrades till 521 och boken kasserades.

StefanW
0

Vackert plan! Får väl gå ner och ta ett foto på det som står på hyllan! Mycket intressant med historien bakom som du berättar!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
0

Ett litet utdrag ur loggboken. Kända namn som Beckhammar, O'Konor samt Cornelius finns bl.a med.

WildeSau
0

Avslutar med lite modeller på samma tema.

Choroszy Modelbud har fina resinbyggsatser på både Ö 4 och Ö 5. De har även en D.III (J 1), men vill man komma billigare undan så finns en injektionsgjuten byggsats från MAC. Här en Phönix D.I. För att bygga svenskt bör man istället inhandla en D.IIa då D.I:ans vingställ skiljer sig en del från den svenska J 1.

WildeSau
0

#2 Ja, det är vackert på sitt sätt och trots namnet så ska det ha flugit bra. Det kommer att bli en Ö 4 nr 021 från mig någon gång i framtiden. Speciellt då jag har loggboken i min ägo.

Azgaron
0

Allt om Hobby hade en artikelserie om ett Phönixbygge för radiostyrning för ett tag sen. Intressant med loggboken, måste vara en kul pryl att ha.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!