Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 3298 ggr
zoncar
0

segelbåt

jo detta är säkert jätte korkat med tanke på  vart ska man vända sig när man är intresserad av segelbåtar// men har någon därute kanske en tanke om just segelbåtsmodeller!! // har just köpt på mig en magnifik midget 

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=magnifik+midget

Banjoman
0

Det beror ju lite på vad det är du är ute efter – en statisk modell eller en radiostyrd; en (A)RTR, en byggsats eller ett scrachbygge … ?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

zoncar
0

en modell helt enkelt! jo jag vet om att building boat finns,  men finns det något annat tro😊 sen vart det gäller radiostyrt så har jag fått nys om en ganska så intressant gjutform (glasfiber)

zoncar
0

ja självklart inte just en magnifik midget utan en intressant modell på segelbåt🤔

zoncar
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pärlan

MarkusN
0

"Nytt i bygghögen"? 😃Önskar mycket nöje i sommar!

Vill du ha en statisk eller radiostyrd modell? Jag har lite koll på statiskt och vågar påstå att europeiska tillverkare inte har jättemånga varianter, speciellt inte av båtar i "normal" prisklass (i verkligheten).

Billing har en "Dragen" men jag skulle avråda från Billing Boats  helt och hållet pga tveksam materialkvalité, och hopplöst att få ersättningsdelar om något saknas (särskilt som jag är rätt säker på att de har konkat helt och hållet vid det här laget).

Corel har nog flest olika, kolla utbudet tex här hos Cornwall Model boats. Men Corel är lätt att få tag på i Sverige också. (men det kan bli många hundra billigare från Storbritannien, även medräknat frakten).

Amati har sina stora J-class yachter, men även en mkt fin (men stor) Dorade.

Mamoli har sin Gretel om du bill blicka tillbaka historiskt.

Firman Eskader har Bluejacket modeller från USA och här finns en del riktigt fina modeller av "vanliga" firitdssegelbåtar, tex Dark Harbor och Hummersmack.

Hoppas jag bidragit lite till "byggprojektplanen" 🙂

zoncar
0

Tack  MarkusN! jo självklart fattar jag att en modell runt just min båt inte finns men det vart heller inte tanken utan nåt  kul och kanske snarlikt! ja ifall man får solen i ögonen, ja som sagt jätte tack Markus

kan tala om att båten är sjösatt och nu …. ja jag vet, vad har detta med modellbygge att göra, inte mycket kanske men min båt är av plast?????? 🤔

MarkusN
0

" ja jag vet, vad har detta med modellbygge att göra, inte mycket kanske men min båt är av plast?" 

Hoppas du slipper spackla!!😂😉

George Brave
0

Hejsan, zoncar. 

Tänkte bara fråga om du bara är intresserad av en byggsats eller vill du jobba lite mer på egen hand så går det ju att bygga vilken båt som helst om du bara har en ok ritning. 

Själv har jag byggt ganska många radiostyrda segelbåtar efter egen ritning eller andras ritningar. 

Båten Blå Carat (1979) byggde jag utan ritning utan bara med hjälp av huvudmåtten samt en hög med bilder på henne. Hon är byggd i frigolit som jag formade och sen klädde med glasfiberarmerad plast. Jag rustade upp henne inför hobbymässan förra året och ska segla henne i år igen. 

Så, vad jag vill säga är att, det går att bygga vilken båt som helst, även en Magnifik Midget.

Denna kommentar har tagits bort.
zoncar
0

till er alla tokstolla jättetack , jag har via  mitt jobb polerat en Hallberg-Rassy , Dehler 31, Najad 343 osv, monster seglare, men jag gillar min lilla magnifik midget

zoncar
0

#8 ja detta ska ja kolla upp mer än väl

zoncar
0

jätte tack även till dig Ellobo, om du gillar båtar så skaffa dig en seglare och njut av att vara en fri , ja frii

Willevessla
0

Å jag som har två riktiga segelbåtar ( Dominant 78 och Albin 57 ) får inte nog utan har även 3 radiostyrda, 2 tävlingsbåtar ( IOM och RG65 ) har nu börjat med ett skalabygge av en 2-mastad 40-fotare från 1970. Har fått tag på ett glasfiberskrov som mäter 124 x 36 cm och som kommer att bli en fin representant för skalaseglare. Har börjat lite smått med olika detaljer. http://modellbygge.ifokus.se/discussions/5550e0208e0e74572c003846-motorseglaren-brilliant-i-modell?4d712449b9cb462141046035-1 Här en bild på en likadan färdigbyggd.

Jag gör så gott jag kan.