Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: köpsäljbyt
Läst 2204 ggr
pelle68
0

Köpes: Dekaler till Dornier 18

Dekaler till Dornier 18 saknas.

Hej, Jag har köpt en gammal Matchbox Dornier 18/G1 i skala 1:72 men det saknades dekaler. Bör man inte tala om det när man säljer? Finns det någon vänlig själ som har ett ark att sälja?

Roca
1

Hej Pelle!

Ja vad dumt att du inte fick veta det, det borde säljaren ha sagt till om. Var det via eBay/Tradera? Finns det möjligheter att häva köpet? 

Eller kontakta säljaren för att se om det helt enkelt glömdes bort? Kanske finns arket kvar?

Annars så kanske det går att få tag på ett ark, det är inte en alltför ovanlig modell. 

När jag vill ha tag på ett speciellt dekalark/byggsats om jag inte använder eBay eller dylikt så brukar jag börja här på Modellbygge i Fokus,

sedan gå vidare till IPMS Stockholms Buy, Swap & Sell

för att sedan gå vidare till motsvarande forum på:

Modeling Madness

Hyperscale (Plane Trading)

Aircraft Resource Center (Buy and Sell)

(samtliga kräver registrering)

Och så kan man ju faktiskt kontakta olika modellbyggare direkt och höra om något dekalalternativ blivit över hos dem!

Två exempel på modellbyggare som har byggt denna byggsats och finns på nätet med sina byggen är:

Matt Swan - Swanny´s models (2005) (The Links Page innehåller hans emailadress)

Theo Peter -Modellversium (2012)

Ingen emailadress där, men gå in på deras forum, där lär han väl vara aktiv. (borde gå bra med engelska, säg till annars om du behöver hjälp med tyskan)

Om du inte får tag på något på  en gång, kolla in regelbundet på dessa begagnatsidor:

Kingkit

Kits for Cash

samt även hos Sani i Borås:

Dinomin Hobby

Max på Rebell Hobby får också in begagnat då och då

Lycka till!

Mvh Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

SwedBear
1

Det verkar inte som dekalerna ändå är så hög kvalité så du kan också köpa mer generiska ark från t ex Rebell eller Hannants.co.uk och använda. 

Swanny's modell-länken ovan har en bra bild på dekalen så du vet vad du är ute efter. Den artikeln är också en bra genomgång av modellen.

Sist men inte minst kan det ju vara ett bra tillfälle att leka lite. Gör en svensk maskin eller varför inte en tillfångatagen maskin med fransk/engelsk eller amerikansk märkning.

Roca
1

#0, 2: Helt riktigt; t.ex. Rebell Hobbys sortiment av dekaler från Fantasy Printshop kan ju vara en god källa till bokstavsmärkning och hakkorsmärkning, för både civila och militära tyska maskiner. Bara att måtta och se vilka storlekar man behöver.

pelle68
0

Tack för tipsen. Jag tror inte säljaren medvetet undanhöll dekalerna eftersom vi träffats på träffar. Det går inte hitta dekaler på nätet eftersom modellen inte tillverkats på några år eller är så populär. Jag tänkte mig en civil version som postflygplan till sydamerika.

Roca
0

Ser fram emot bygget, kul med postplanen! De är ju dessa som Matt Swan byggt. Han gjorde egna dekaler, men bokstavsark för Luftwaffe som de jag nämnde ovan borde funka, kanske inte exakt rätt font alla gånger men…och Lufthansa-loggor borde väl inte vara svårt att finna heller.

pelle68
0

Matt Swans bygge imponerar men jag har knappt byggt något de sista 25 åren så förvänta er inga stordåd. Får lite ångest när man ser duktiga alla är.

Roca
0

Äsch, bygg och ha roligt, det är det viktigaste! Lycka till med Dorniern och visa oss gärna några bilder under processen.

JaGa
1

Precis som Roca säger! Bygg för att du tycker det är roligt och trevligt…🙂

Skulle själv aldrig spela fotboll om jag inte tyckte det är kul, för  någon Zlatan är man ju inte! Rent av pinsamt dålig ibland, fast kul har man…😉

Mals Way
1

Bygg för fasiken…ha kul, det är ju därför man bygger… Samt få en modell i skåpet hemma…..sen kommer erfarenheterna ju fler modeller man blir klar med. så kör för fasiken. samt många delar gärna med sig sina tips om man frågar efter dem..