GB92: Lockheed 1049C Super Constellation
Dags att dra igång mitt bygge av denna skönhet. Jag tror det blir en Lufthansa-kärra som byggs eftersom jag ändå är halv-tysk. Ska kolla lite noggrannare på TWA-kärran också ifall den har snygga färger.

Sååååå snygg.

Plasten är vit och ser ut att inte ha massor gjutskägg. Däremot hittade jag lite sänkmärken. Här har jag primat med Tamiya vit primer.

Jag köpte på mig massor av Revell's Aqua color när Conrad.se fortfarande sålde dom och tänkte för en gång skulle följa färginstruktionerna i manualen och se hur det är att använda dom. De är riktigt tjocka så jag kommer behöva tunna ut dom ordentligt för att kunna spruta dom.

Motorerna målade med antracit och stål. Ska vädras lite sen. Ska man kanske utrusta dom med lite tunn tunn blytråd som jag köpte i veckan?
Spännande att följa👍 Det är ju ett av dom vackraste flygplanen.

Detta ska bli kul att följa! Har själv just denna byggsats liggandes som jag hade tänkt bygga någon gång så då kanske man kan få några tips och råd från denna byggtråd. 😉

Ibland undrar jag varför företagen anstränger sig. Vi pratar alltså om en pytteliten instrumentpanelskonsol med två(!) pyttesmå dekaler. Som man inte ser när väl planet är ihopklistrat … japp - det är en pincett som ligger bredvid.

En hel del tejp behövdes för att hålla ihop flygplanskroppen då den var ganska ordentligt skev. Men när tejpen väl var där var det relativt enkelt att klistra ihop.
Planet har fina panellinjer och det bör inte vara några problem att få en bra och snygg yta. Jag vet inte om jag vågar testa Alclad II för första gången … har en annan liknande byggsats i 1/144 från Academy där vindrutan saknades så den kommer bli en testbyggsats där jag ska jämföra lite tekniker.
Byggsatsen har inte speciellt mkt delar så det går ganska snabbt att bygga ihop den. Det ger gott om tid för att t ex vädra den snyggt eller kanske bygga ett diorama runt om ….
Arbetet fortskrider ganska snabbt.

Vi närmar oss slutet. Funderade länge hur jag skulle maskera alla små fönster. Eller om jag skulle göra som många gör, måla dom svart istället. Jag valde att testa Revells maskningsvätska istället. Varje litet fönster har blivit penslat med den. Detta generera en gummiartad yta som skyddar. Om det visar sig att det inte blir bra blir det svarta/mörka fönster.

Jag valde bort Alclad II för detta bygge och tog istället Vallejos Model Air Silver metallic. Jag tycker det blir bra. Vissa paneler ska sen målas med en blandning av silver + ljusgrått. Revell är kända för att ha blandningar i sina instruktioner. Funderar på om det blir aluminium istället för mig. Noterade några ställen som måste filas och fixas till och sen målas om.

Ännu är det bara vit primer på överkroppen. Jag ska maska av om några dagar och spruta glansig vit färg på toppen. Sen ska vi ha lite svart också i nosen. Jag har redan börjat fundera på vädring men den kommer bli nedtonad. Detta plan hölls i gott skick då det flögs till Moskva för att förhandla om krigsfångar på 50-talet och jag tvivlar de skickade ett supersmutsigt plan.