Eilean Mòr på jungfrutur
Modellbåtklubbens farvatten ligger nå'n halvtimme bort med bil, så första steg i riktning mot det blöta var förstås att packa in skutan i bilen … och si! Vännerna på Volvo måttbygger uppenbarligen sina bilar för att passa oss modellbåtstokar! 😎
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Kartongen med skutan gick precis in mellan de bakre hjulhusen 🥵 där den sedan kunde surras med en packrem i bilens lastöglor, och stod så stadigt, så stadigt på en mjuk paulun av i tur och ordning en kudde, några meter bubbelplast och en handduk, fastkilad i sid- och längsled med frigolitklossar. 🤓
Sammanfattningsvis gick hela övningen precis så absolut bra som jag bara kunnat drömma skulle bli fallet!
Transporten förlop helt smärtfritt, båten låg som hon skulle i vattnet och seglade riktigt bra! Vid någorlunda skalenlig hastighet är styrförmågan inte fantastisk, men drar man på lite mera gas vänder hon om inte på en femöring precis så i alla fall snällt och villigt. Fullt backslag stannar upp skutan helt och hållet på mycket kort sträcka – max några enstaka centimeter, vilket gör henne hyfsat manövrerbar och framförallt säkrare gentemot kollisioner. Hon styr inte särskilt bra vid back, men uppför sig i övrigt väl: inga tendenser att gräva ner aktern, och heller inte för mycket propellerbubbel och -stänk.
Jag körde väl sammanlagt bortåt en och en halv timme, vilket enligt wattmätaren förbrukat 1,797Ah. Givet att batterit har en nominell kapacitet på 10Ah skulle man i alla fall i teorin kunna köra bortåt åtta timmar på raken! Riktigt så mycket är naturligtvis inte uppnåeligt, men nå'n räckviddsångest behöver jag knappast känna … 😎
Hon tog heller inte in så mycket som en droppe vatten!
Det finns också ett par korta videosnuttar från dagens övningar, men de får vänta lite till dess jag har lyckats fundera ut hur jag skall lyckas lägga upp dem. Under tiden säger jag och Eilean Mòr "slut för i dag, tack för i dag" 👋
Ett STOORT grattis till lyckad sjösättning 🥳👍🥳👍👋… Mycket trevligt farvatten ni har måste jag säga. 😍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Grattis!
Ett stort grattis till jungfrufärden !! måste kännas gött efter alla alla timmars arbete med båten..
Härligt att se henne i sitt rätta element, ser fantastisk ut. Angeånde batterikapacitene så skall man väl enligt tumregel (om jag minns rätt) aldrig köra ner en blyack under 20% laddning, men du lär ju tröttna långt före du har kört 4,45 timmar
#23 Det enklaste sättet mig veterligen att visa videoklipp är att fixa ett youtubekonto och lägga in en länk därifrån… det var så jag gjorde i Salama-tråden 🤓
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Jättegrattis för ett väldigt vackert bygge och för den lyckade jungfruturen!
Gigantisk grattis till dig! Helt fantastiskt fint bygge!
Gratulerar till den lyckade jungfruturen!🥳🎂
Kan nästan föreställa mig hur härligt ett sånt moment måste vara efter all den byggtid du lagt på det här, inte minst med tanke på att allt funkar och ser ut som det ska!
Riktigt kul att få se detta vackra bygge i sitt rätta element, ser verkligen fram emot videon.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#24–#31 Tusen stora och varma tack skall ni ha, allesammans, för era vänliga ord och glada tillrop! 😃
Riktigt, riktigt färdigt är bygget dock inte ännu, så byggloggen kommer fortsätta uppdateras ännu en månad eller två; det återstår inga enorma mängder arbete, men med våren kommer inte bara det vackra vädret utan också diverse tilfällen att klia plättlagg med flera distraktioner, så byggpauserna kommer bli fler nu framöver.
#24 Jo, jag är själv mycket imponerad av klubbens farvatten – kristallklart vatten, gott om utrymme, möjlioghet att köra bilen fram till och parkera på bara några tiotals meter avstånd från vattenbrynet … 👍
#27 Absolut – jag har också bibringats uppfattningen att blyackar inte skall tömmas för mycket, och att de – till skillnad från vissa andra ackumulatortyper – varken bör eller behöver djupurladdas då och då för att fortsätta ta fullgod laddning. Tvärtom mår de vad jag har förstått bäst om de hålls fulladdade, så jag har under de snart två år som den här acken befunnit sig i min verkstad med jämna mellanrum kollat spänningen, och vid behov fyllt på med nå'n ampèretimme för att kompensera för den självurladdning som alltid förekommer. 🤓
#28 Jag valde Vimeo i stället för Youtube – Google behöver inte direktmatas med mina personuppgifter, tycker jag 😇 – men har nu alltså lyckats lägga upp en videosnutt där (se nedan).
#31 Det var en otrolig lättnad att konstatera att allt fungerade som det skulle! Inte för att jag hade någon anledning att tro något annat, men man vet ju ändå inte förrän man har försökt på riktigt!
Som sagt finns nu videosnutten tillgänglig på Vimeo. Förhoppningsvis fungerar inbäddningen här i inlägget, men annars är direktlänken dit https://vimeo.com/banjoman/eileanmor1. Eftersom jag höll mobiltelefonen med ena handen för att filma och styrde med den andra var gaspådraget förstås fast; jag valde därför att köra lite fortare än vad som kanske ser riktigt skalenligt ut för att vara säker på att ha tillfyllest med styrfart … 😎 Denna övning i simultankapacitet (ha!) förklarar därtill den lika fascinerande som nyskapande (dubbelt ha!) gräsmattebeskådarsekvensen i mitten av filmsnutten … 🤪
Med tack till Niklas och supporten för förklaring av vad jag hade gjort fel när jag försökte infoga min videosnutt i tråden i går kommer här en (förhoppningsvis) bättre infogning av densamma!

Fantastiskt fint Banjoman, ett så bra utfört bygge och intressant presentation! Grattis till denna vältajmade vårsjösättning!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Grattis till ett fantastiskt fint bygge.
Grattis till ett extremt vackert bygge och till premiärturen 👍👍👍
Det har varit kul att följa detta episka bygge i en lika episk byggtråd! Jag har uppskattat dina trevliga och välformulerade uppdateringar. Finns det något nytt projekt på ritbordet nu?
Efter så mycket slit - ren och skär lycka! Precis som det ska vara!!
Stort grattis och hoppas att styrman tog del av champagnen som kanske inte ska slås mot skrovet i detta fall? 😃
#34–#38 Massvis med varma tack till er alla för era vänliga ord! 🙂
#37 Byggtråden är, som nämndes ovan, inte helt avslutad ännu – det återstår ännu ett antal detaljer att fixa, inte minst då jullens inredning – så till den kommer jag återkomma.
Första projekt på ritbordet när jag blivit helt klar kommer vara ett vardagsrum i 1:1 – jag har lovat och svurit att inte låta mig uppslukas av en ny modell innan vi har fått renoverat detsamma, inklusive ommålning, nya möbler och ett par mindre snickeriarbeten för mig att ta tag i.
Därefter är listan på modellprojekt dock så lång att jag kommer behöva leva och ha hälsan till åtminstone 120 års ålder eller nå't, om jag skall hinna med i alla fall en fjärdedel … 🤪 Jag har dock så gott som säkert bestämt mig för nästa projekt – det blir en byggsats även denna gång, men en betydligt enklare, och segel i stället för motor. Tanken är att kunna få till nästa modell på sex à nio månader, snarare än nästan två år … men vi får se: mer än så säger jag inte just nu … 😎 Ock så har jag ju dessutom den där plastmodellen av en Renault 4L i 1:24 som jag tänkte testa vädring på … 🤦♂️
#38 Skumpa vet jag väl inte so noga om det blev, men nog fick styrman en kall pilsner att fira med när han väl kom hem … 🥳
GÖSSES vad fin den blev……Jag gillar den verkligen, mkt mkt snyggt jobb på denna.
Är ingen båtbyggare, men kan säga att detta är ett mycket snygg modell…sen PLUS radiostyrd så den skänker massor med glädje, vilket modellbygge ska göra……
High Numbers From Mal on this one.
Grattis till en riktigt fin sjösättning
Ååå Grattis till ett väldigt fint bygge och bra gick den också i vattnet! Hoppas du har döpt den med lite skumpa efter det långa bygget grattis än en gång!👍
#40--#42 Tusen varma tack skall ni ha, allesammans!
#40 Håller helt och fullt med: modellbygge skall först som sist vara kul, och jag har haft otroligt roligt i nästan två års tid med det här projeket! 😃
Nu har min veckokvot på Vmeo laddat om sig, och jag har därmed kunnat ladda upp ytterligare en kort videosnutt från Eilean Mòrs jungfrufärd härförleden.
Den skiljer sig inte stort från den förra, men då det inte var jag som höll i kameran här kunde jag köra med varierande hastigheter, dvs. mer skalriktigt marschfart kombinerad med några kortare gaspådrag och backslag för bättre manövrering i trängre lägen.