P-400 Airacobra Academy 72.
Så blev jag så där nöjd med färgen, klarlackade med Xtracrylix och har startat sätta dit MicroScale dekalerna. Som vanligt blandad kvalitet, walklinen paret som jag valde, av åtta par, hade ingen dekalhinna, paret satt längs ned i högra hörnet av arket så nästa jag tog satt i vänstra övre raden, de har dekalhinna. Tänderna fodrar mycket Microsol, styva dekaler eftersom det är tre färger och kroppen kurvar en hel del, kanske att jag måste snitta dekalen, vi får se. Dekaler bara ned text är tunna och följsamma i panellinjerna, här behövdes ingen dekalvätska alls.
Sven-Åke

Den där ser ju HUNGRIG ut!
Riktigt snyggt gjort! du får väl mata den med lite airfix tyskar i skala 1/72

Haha det skulle se ut med ett par stövlar som stack ut ur mungipan….

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Näpp några fossingar, armar eller ben ska inte denna matas med, men kul hade det sett ut förvisso. Här är en bild från testen så den inte blir en "tailsitter", färgen börjar komma på plats, snart dags för mattlacken. Kanske jag oxå sätter dit några röda spärrlinjer ovanför luftintagen vid vingroten, vi får se.
Sven-Åke

….inga fötter eller armar…är kanske redan mätt? 
Jo, det har man lärt sig den "hårda" vägen att prova först!
Vad använder du för mattlack?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Det blir Xtracrylix eftersom jag ska penselstryka den, har använt den i sprutan men det är inget jag kan rekomendera, kanske att jag då hade för tjock blanding men den beckade iderligen igen. En lite bred platt Tamiya pensel, No.0 item 87015, + lite vatten och snabba strykningar, det får inte bli ställen med tjockare lack, det ger ett bra resultat, för det mesta. Jo Tamiya penseln kan jag varmt rekomendera, kan idag inte finna någon annan som är lika mjuk i borsten, köppte ett litet lager via LuckyModels i Hong Kong. Penslarna kom snabbt från Tyskland, de kostade mig runt 10kr styck då. Dom kostade omkring 35 här när de fanns att köpa.

#8 Hur gör du din penselvård?
Stefan - Modellbyggare

Så noga som möjligt, så håller de längre. Jo jag ser till att penseln är doppad i vatten innan den ska användas med akrylfärg så att så lite färg som möjligt sätter sig i basen. Jag börjar med att stryka av så mycket som möjligt, sedan doppar jag dom i rödspit, trycker pensel snett mot papper, återupprepar det till inget färg finns kvar. Därefter återfettar jag den i munnen, äckligt?, ja det smakar illa, men det håller penseln fin och den formas så inte håren spretar åt alla håll. Likadant gör jag efter Humbrol färg men tar då lacknafta och gör rent med, den penseln stoppar jag inte i munnen utan spåttar i ett papper och doppar penseln i det, kanske någon som äcklas av det men det är enkelt och förlänger brukstiden. Det finns säker andra metoder att sköta penslar på, skriv och tala om hur ni bär er åt.
Sven-Åke

Sedan finns det en liten bra penseltvätt som håller de större penslarna, till det riktigt små så använder jag en liten hjälpreda med krokodilklämmor på, som gör att jag kan hålla penselstråna i vätska utan att den vilar mot botten, då kan man måla färdigt och sedan göra rent i lugn och ro

Stefan - Modellbyggare

#13 den ser fortfarande hungrig ut!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
ser fortfarande kanon bra ut!
//pebben

#13: Den ser grym ut!

Kul att ni gillar den, planet i sig är vackert, lite anorlunda gentimot "normala" plan från den tiden. Har som sagt alltid velat bygga just denna och dessa ursnygga P-40 med tänder i massor. Om jag har någon färdig, hahaha, på gång som det heter.
Sven-Åke

#17: Visst är det något speciellt med tänder på flygplanen! Jag kommer ihåg hur jag fastnade vid en P-40 och dess tänder när jag var liten. Tänderna drog!

vad konstigt,jag tycker mig höra temat från Hajen när jag ser den bilden
.

#19 Det var en trevlig maskin! Har också blivit biten av tänderna! Skön känsla när man får ställa något på hyllan med andra färdiga modeller, så den slipper att trängas ibland pågående projekt (som är rätt full hos mig!)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#19: Snyggt! Tänder drar!

Man kan bara inte motstå en bra tänder målning, man bara hör sången "Love me tänder" med Elvis. 
Har flera "tänderkärror" på gång.
Sven-Åke

Jag vet ju inte direkt om den där kärran ser glad ut, men ett stort gap är det i alla fall. Skulle kunna passa in i temaklassen Big Smile på C4-Open …
#19 Mycket snygg! En sån modell skulle jag också vilja sätta tänderna i 
Big smile, ja kanske det, men det ser ut som ett ganska hungrigt leende 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Fasiken vad arg den ser ut, har du retat den? Akta fingrarna i så fall!
Mycket tuff kärra, har alltid tyckt det varit en udda fågel med den motorplaceringen. Kommer ihåg att någon gång på 70-talet var det en kompis som byggde en så och vi tyckte att den inte så riktigt riktig ut om ni förstår. Som någon fantasiprodukt, fast vi var ju inte så gamla och med tiden lärde man sig mer.
Snyggt byggt, som andra redan nämnt, tänder är grejen.
Keep smiling.
Niclas
ja det är lätt att bli biten av sådana snygga byggen! 
//pebben